Provincie Flevoland




Hanzelijn gaat definitief door

Minister Peys van Verkeer en Waterstaat heeft het geld voor de aanleg van de Hanzelijn beschikbaar gesteld. Alle seinen voor de aanleg van de Hanzelijn staan nu op groen, aldus gedeputeerde De Raad van de provincie Flevoland. De provincie en ProRail hebben afspraken gemaakt over de bouw van langere viaducten in de Hanzelijn om ook de aanleg de N23 mogelijk te maken.

Begin dit jaar is het tracé van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle definitief vastgesteld. Bezwaren die waren ingediend zijn door de Raad van State afgewezen. ProRail is verantwoordelijk voor de aanleg van de spoorlijn en is volop bezig met de voorbereiding. De kosten van de aanleg zijn geraamd op circa 900 miljoen euro.

Er moet de komende jaren veel werk worden verzet. De nieuwe spoorlijn wordt 50 km lang en telt bijna 90 kunstwerken: viaducten, bruggen of duikers. De twee grootste kunstwerken zijn een nieuwe IJsselbrug bij Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer. Er komen twee nieuwe stations: in Dronten en Kampen. Het station van Lelystad wordt uitgebouwd. De bouw van de 800meter lange spoortunnel onder het Drontermeer zal eind 2006 starten. De eerste schop zal dan daadwerkelijke de grond in gaan. De Raad: De Hanzelijn moet eind 2012 gereed zijn. De nieuwe spoorlijn zorgt voor een snellere verbinding tussen de Randstad en het noorden, maar is ook voor inwoners in Flevoland van groot belang. Vanuit Lelystad is Zwolle vanaf 2012 in 30 minuten per spoor bereikbaar en vanuit Dronten binnen 20 minuten.

De provincie en ProRail hebben deze week afgesproken dat rekening wordt gehouden met de aanleg van de nieuwe autoweg N23 tussen Lelystad en Dronten. De weg komt voor een groot gedeelte dicht naast de Hanzelijn te liggen. De viaducten over de Hanzelijn moeten daarom langer worden. Het betreft de kruisingen van de Hanzelijn/N23 met de Swifterringweg, Vuursteenweg, Biddingweg en Elandweg.

Mei volgend jaar wordt duidelijk wat de meerkosten zijn van de langere kunstwerken. De provincie zal dan besluiten over de daadwerkelijke aanleg. Dan is ook het tracé van de N23 vastgesteld en is definitief besloten dat de N23 tussen Lelystad en Dronten wordt aangelegd. De afspraak tussen de provincie en ProRail is belangrijk omdat met het in één keer bouwen een langer viaduct voor zowel de Hanzelijn als voor de N23 een belangrijke kostenbesparing kan worden bereikt