Nederlands Uitgeversverbond

Tender voor nieuw onderzoek

NOM schrijft tender uit voor nieuw onderzoek

Hierbij willen wij u informeren over de nieuwste ontwikkelingen bij NOM.

In 2001 is NOM opgericht door vier partijen: BVA, Cebuco (NDP), Vereniging Publiekstijdschriften (NUV) en PMA. NOM heeft tot doel om multimediaonderzoek uit te voeren en te publiceren ten behoeve van adverteerders, uitgevers, media-exploitanten en mediabureaus. Gezien de ontstaansgeschiedenis van NOM is aan deze brede doelstelling in eerste instantie invulling gegeven door het opzetten van het nationale printbereiksonderzoek, waarbij van begin af aan ook ruimte is gemaakt voor een aantal vragen over andere mediumtypen. Recent is NOM begonnen met de opzet van een nieuw onderzoek voor strategische mediumtypenkeuze, dat in de loop van 2005 zal worden uitgevoerd.

Sinds 2002 worden binnen NOM ten behoeve van de printplanning de NOM Print Monitor (NPM) en de Doelgroep Monitor (DGM) uitgevoerd. Het Bestuur en de Technische Commissie gaan deze onderzoeken in de toekomst mogelijk aan te passen, enerzijds wat betreft de onderzoeksopzet en anderzijds wat betreft de inrichting van de uitvoering van het onderzoek. Door middel van een tender worden geschikte onderzoekbureaus gezocht die de onderzoeken in de toekomst zouden kunnen uitvoeren.

Methode voor het meten van gemiddeld bereik
De NPM levert de currency voor de printmediaplanning: bereik per gemiddeld nummer voor dagbladen en tijdschriften. Gemiddeld bereik wordt in het huidige onderzoek gemeten middels de recencymethode. Behalve op recency kan gemiddeld bereik ook gebaseerd worden op andere methodes, zoals bijvoorbeeld de frequentiemethode of nummerbereik. Een voordeel van het meten van gemiddeld bereik op basis van nummerbereik is dat er extra informatie beschikbaar komt over het bereik van afzonderlijke nummers van bladen, die gebruikt kan worden voor de evaluatie achteraf van de prestatie van printmedia. NOM gaat onderzoeken of gemiddeld bereik op basis van nummerbereik kan worden gemeten. Omdat deze methode nog niet vaak en uitvoerig is onderzocht en gevalideerd, zal eerst een pilot voor nummerbereikmeting opgezet worden.

Meerdere onderzoekbureaus
Daarnaast overweegt NOM het onderzoek door meerdere onderzoekbureaus uit te laten voeren. Vanwege eigen ervaringen in het verleden en geïnspireerd door succesvolle ervaringen in het buitenland is de verwachting dat werken met meerdere bureaus voordelen biedt. Ook dat is een onderdeel van de tender.

Een brede groep van onderzoeksbureaus wordt uitgenodigd om te participeren in de tender. Eind zomer verwacht het bestuur van NOM meer inzicht te hebben in de mogelijkheden voor de pilot van nummerbereiksonderzoek.

Continuïteit regulier NOM-onderzoek
Totdat een definitieve beslissing is genomen over mogelijke veranderingen in het onderzoek worden de NOM Print Monitor en de Doelgroep Monitor op de huidige wijze gecontinueerd. Van de ontwikkelingen houden wij u op de hoogte.

De nieuwe bereikcijfers worden op 11 juli 2005 gepubliceerd. Een maand later verwachten we de publicatie van de nieuwste Doelgroep Monitor.