Tender voor nieuw onderzoek
NOM schrijft tender uit voor nieuw onderzoek
Hierbij willen wij u informeren over de nieuwste ontwikkelingen bij
NOM.
In 2001 is NOM opgericht door vier partijen: BVA, Cebuco (NDP),
Vereniging Publiekstijdschriften (NUV) en PMA. NOM heeft tot doel om
multimediaonderzoek uit te voeren en te publiceren ten behoeve van
adverteerders, uitgevers, media-exploitanten en mediabureaus. Gezien
de ontstaansgeschiedenis van NOM is aan deze brede doelstelling in
eerste instantie invulling gegeven door het opzetten van het nationale
printbereiksonderzoek, waarbij van begin af aan ook ruimte is gemaakt
voor een aantal vragen over andere mediumtypen. Recent is NOM begonnen
met de opzet van een nieuw onderzoek voor strategische
mediumtypenkeuze, dat in de loop van 2005 zal worden uitgevoerd.
Sinds 2002 worden binnen NOM ten behoeve van de printplanning de NOM
Print Monitor (NPM) en de Doelgroep Monitor (DGM) uitgevoerd. Het
Bestuur en de Technische Commissie gaan deze onderzoeken in de
toekomst mogelijk aan te passen, enerzijds wat betreft de
onderzoeksopzet en anderzijds wat betreft de inrichting van de
uitvoering van het onderzoek. Door middel van een tender worden
geschikte onderzoekbureaus gezocht die de onderzoeken in de toekomst
zouden kunnen uitvoeren.
Methode voor het meten van gemiddeld bereik
De NPM levert de currency voor de printmediaplanning: bereik per
gemiddeld nummer voor dagbladen en tijdschriften. Gemiddeld bereik
wordt in het huidige onderzoek gemeten middels de recencymethode.
Behalve op recency kan gemiddeld bereik ook gebaseerd worden op andere
methodes, zoals bijvoorbeeld de frequentiemethode of nummerbereik. Een
voordeel van het meten van gemiddeld bereik op basis van nummerbereik
is dat er extra informatie beschikbaar komt over het bereik van
afzonderlijke nummers van bladen, die gebruikt kan worden voor de
evaluatie achteraf van de prestatie van printmedia.
NOM gaat onderzoeken of gemiddeld bereik op basis van nummerbereik kan
worden gemeten. Omdat deze methode nog niet vaak en uitvoerig is
onderzocht en gevalideerd, zal eerst een pilot voor nummerbereikmeting
opgezet worden.
Meerdere onderzoekbureaus
Daarnaast overweegt NOM het onderzoek door meerdere onderzoekbureaus
uit te laten voeren. Vanwege eigen ervaringen in het verleden en
geïnspireerd door succesvolle ervaringen in het buitenland is de
verwachting dat werken met meerdere bureaus voordelen biedt. Ook dat
is een onderdeel van de tender.
Een brede groep van onderzoeksbureaus wordt uitgenodigd om te
participeren in de tender. Eind zomer verwacht het bestuur van NOM
meer inzicht te hebben in de mogelijkheden voor de pilot van
nummerbereiksonderzoek.
Continuïteit regulier NOM-onderzoek
Totdat een definitieve beslissing is genomen over mogelijke
veranderingen in het onderzoek worden de NOM Print Monitor en de
Doelgroep Monitor op de huidige wijze gecontinueerd.
Van de ontwikkelingen houden wij u op de hoogte.
De nieuwe bereikcijfers worden op 11 juli 2005 gepubliceerd. Een maand
later verwachten we de publicatie van de nieuwste Doelgroep Monitor.
Nederlands Uitgeversverbond