Ingezonden persbericht


Persbericht

Technologie gaat menselijke intelligentie niet evenaren

Onderzoek benadrukt lage verwachtingen van impact technologie op toekomstig succes organisaties

Nieuwegein, 12 juli 2005 - In de toekomst is technologie niet in staat om menselijke intelligentie te evenaren en ook de commerciële inzet van zelfdenkende toepassingen blijft beperkt, denken Nederlandse managers. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek door Ordina in samenwerking met het Instituut Media en Representatie van de Universiteit Utrecht, uitgevoerd door Labora Service Management.

Ordina ondervroeg 113 managers van Nederlandse organisaties over hun ideeën omtrent de toekomst, marktontwikkelingen en de verwachte evolutie van technologie binnen nu en het jaar 2020. Uit het onderzoek komen onder andere de volgende opvallende resultaten naar voren:

In het jaar 2020

- Heeft technologie de menselijke intelligentie niet geëvenaard;
- Staan intuïtieve technologie en adaptieve toepassingen centraal;
- Is er sprake van een alomvattend netwerk, maar zonder extra afzetkansen;
- Is miniaturisering vergaand ontwikkeld.

Menselijke intelligentie niet ingehaald door technologie De Nederlandse manager verwacht niet dat technologie over vijftien jaar geavanceerde intelligentie bereikt, slechts 10% heeft die verwachting. Ook de eventuele inzet van zelfdenkende toepassingen scoort laag: maar 52,4% denkt dat deze systemen een wezenlijke rol gaan spelen in bedrijfsprocessen. "Er is veel onduidelijkheid en onbekendheid met technologische ontwikkelingen en de impact hiervan op de toekomst, hierin liggen veel onzekerheden bij Nederlandse managers en wordt besluitvorming in het heden vertroebeld", aldus Tony Bosma, management consultant bij Ordina en auteur van het boek '2020, Een hel(s)e onderneming'. "Toch is het belangrijk om na te denken over komende technologische veranderingen, ook over vreemde en onlogische opties, om kansen en bedreigingen ten aanzien van de toekomst van de organisatie helder voor ogen te hebben."

Technologie van de toekomst is intuïtief en adaptief Intuïtiviteit, ofwel de mate waarin toepassingen gevoelsmatig kunnen worden gebruikt, wordt door managers gezien als de ontwikkeling die de grootste toekomstige impact en volwassenheid zal hebben. 87,7% van de ondervraagden verwacht dat de drempel voor technologie lager komt te liggen door een toename van het gebruiksgemak. Daarnaast denkt de meerderheid dat adaptieve software, technologie die zich aanpast aan de gebruiker, een positieve invloed heeft op het contact met klanten en 54,4% verwacht dat dergelijke toepassingen in 2020 voldoende ontwikkeld zijn.

Alomvattend netwerk lastig te benutten
De meeste managers zijn ervan overtuigd dat er een alomvattend digitaal netwerk zal ontstaan, een infrastructuur die apparaten en mensen onophoudelijk met elkaar verbindt. Daarentegen denkt slechts 33,7% dat een dergelijk netwerk nieuwe afzetmarkten met zich mee zal brengen. "We zien hier een erfenis van de Internethype. Veel managers hebben de zogenaamde teleurstellingen van Internet nog fris in het geheugen en zijn onvoldoende in staat om juist het geleerde uit het verleden om te zetten naar bruikbare kennis voor de toekomst", aldus Bosma. Met name in de overheidssector heeft men weinig verwachtingen van zo'n netwerk, slechts 22,2% denkt dat het afzetkansen biedt. In de financiële sector wordt er iets meer van verwacht, met 36,4% enthousiaste respondenten.

Miniaturisering wordt volwassen
79,8 % procent van de Nederlandse managers denkt dat in 2020 miniaturisering (de ontwikkeling dat technologieproducten steeds kleiner en compacter worden) volwassenheid heeft bereikt. Echter slechts een derde verwacht dat deze ontwikkeling daadwerkelijk vergaande consequenties zal hebben voor hun branche. De ondervraagden in de technologiesector zijn het meest enthousiast over de mogelijke impact van compacte technologie, hetgeen uiteraard verklaard kan worden door het dagelijkse bewustzijn dat managers in deze sector hebben van de mogelijkheden. "Op het gebied van technologie en de acceptatie ervan loopt de consument voor op organisaties. Omdat ze op dit gebied weinig concrete toekomstbeelden hebben, gaan organisaties te reactief en onwetend om met de technologische doorbraken van vandaag. Technologie wordt hierdoor onvoldoende benut voor realisatie van de lange termijn organisatiestrategie."

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over 2020 Een hel(s)e onderneming
Aan het onderzoek ligt het boek 2020; een Hel(s)e onderneming, Bepaal je eigen toekomst ten grondslag. Dit boek beschrijft een mogelijke wereld in 2020 en de belangrijkste trends richting 2020. Het is een prikkelend scenario dat de Nederlandse manager aanzet tot grensverleggend denken en hedendaagse besluiten in een ander perspectief te bezien. Tevens biedt het handvatten om in de hedendaagse praktijk organisaties gereed te maken voor de toekomst. De auteurs Tony Bosma (1973) en Maurits van Wijland (1969) zijn beiden management consultant. Zij werken vanuit hun marketingervaring en technische achtergrond aan toepassingen van nieuwe technologie binnen organisaties. Tevens houden beiden veelvuldig lezingen en workshops. Voor meer informatie over het boek 2020; Een hel(s)e onderneming, zie http://www.extendlimits.nl.

Over Ordina
Ordina is een van de grootste beursgenoteerde dienstverleners in de Nederlandse markt voor Informatie en Communicatie Technologie en management consultancy. Ordina profileert zich nadrukkelijk als partner van de klant. Met onderscheidende business proposities en superieure vakkennis wil Ordina waarde toevoegen aan de business van klanten. Ordina is cross industry actief op de gebieden Management & Business Consulting, System Development & Integration, Application Management en Business Process Outsourcing. Kennis en kunde voor branche specifieke oplossingen zijn geconcentreerd in de sectoren Finance, Public, Trade,Transport & Industry (TTI) en Energy, Telecom & Media (ETM). Ordina is opgericht in 1973 en telt ruim 3.600 medewerkers. Het aandeel Ordina N.V. is genoteerd aan de Euronext Amsterdam.

Voor het volledige onderzoeksrapport of een interview kunt u contact opnemen met:

Ingrid van den Nieuwenhof van LEWIS Communicatie BV Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: ingridv@lewispr.com

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 23
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com