Saxion Hogescholen
BR>

di 12 juli 2005

Ondertekening convenant tussen Saxion Hogescholen en Podotherapie Wender

Onlangs heeft de opleiding Podotherapie van Saxion Hogescholen een convenant getekend met Podotherapie Wender.

De academie heeft de intentie het buitenschools leren een belangrijkere plaats te geven binnen de opleiding. De afgelopen twee jaar is op dit gebied onder meer geëxperimenteerd met het realiseren van een aantal leerwerkplaatsen voor Podotherapie. Studenten nemen in de leerwerkplaats in Haaksbergen (PLT) bijvoorbeeld deel aan de productie van maatwerkorthesen (podotherapeutische zolen) die in opdracht van podotherapeuten uit de regio en daarbuiten worden vervaardigd. In de leerwerkplaats in Almelo wordt, anders dan in stages, van studenten gevraagd dat ze een gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen voor (een deel van) de organisatie en uitvoering van zorg.

In het convenant is vastgelegd hoe kennis en ervaringen uitgewisseld worden. Beide partijen hebben een ontwikkelings- en innovatiebelang: podotherapeuten en opleidingsdocenten begeleiden studenten, studenten ondersteunen en begeleiden elkaar, docenten zijn in continu contact met het beroepsveld en de podotherapeuten kunnen profiteren van de nieuwste inzichten waaraan in de opleiding wordt gewerkt, vice versa.

Het streven is erop gericht het aantal leerwerkplaatsen uit te breiden om daarmee 'de krachtige leeromgeving' te versterken. Lokale karakteristieken (ondermeer bedrijfskenmerken, patiëntenpopulatie, omvang, disciplinecontext) zullen resulteren in varianten op het nu in convenant geformaliseerde samenwerkingsmodel.


-------------------------------------------- EINDE PERSBERICHT-----------------------------------------