Saxion Hogescholen
BR>
di 12 juli 2005
Ondertekening convenant tussen Saxion Hogescholen en Podotherapie
Wender
Onlangs heeft de opleiding Podotherapie van Saxion Hogescholen een
convenant getekend met Podotherapie Wender.
De academie heeft de intentie het buitenschools leren een
belangrijkere plaats te geven binnen de opleiding. De afgelopen twee
jaar is op dit gebied onder meer geëxperimenteerd met het realiseren
van een aantal leerwerkplaatsen voor Podotherapie. Studenten nemen in
de leerwerkplaats in Haaksbergen (PLT) bijvoorbeeld deel aan de
productie van maatwerkorthesen (podotherapeutische zolen) die in
opdracht van podotherapeuten uit de regio en daarbuiten worden
vervaardigd. In de leerwerkplaats in Almelo wordt, anders dan in
stages, van studenten gevraagd dat ze een gezamenlijke
verantwoordelijkheid nemen voor (een deel van) de organisatie en
uitvoering van zorg.
In het convenant is vastgelegd hoe kennis en ervaringen uitgewisseld
worden. Beide partijen hebben een ontwikkelings- en innovatiebelang:
podotherapeuten en opleidingsdocenten begeleiden studenten, studenten
ondersteunen en begeleiden elkaar, docenten zijn in continu contact
met het beroepsveld en de podotherapeuten kunnen profiteren van de
nieuwste inzichten waaraan in de opleiding wordt gewerkt, vice versa.
Het streven is erop gericht het aantal leerwerkplaatsen uit te breiden
om daarmee 'de krachtige leeromgeving' te versterken. Lokale
karakteristieken (ondermeer bedrijfskenmerken, patiëntenpopulatie,
omvang, disciplinecontext) zullen resulteren in varianten op het nu in
convenant geformaliseerde samenwerkingsmodel.
-------------------------------------------- EINDE
PERSBERICHT-----------------------------------------