Ingezonden persbericht


6d9565.jpg
PERSBERICHT 12 juli 2005

Benchmark leasemaatschappijen: klanten Lage Landen meest tevreden, ARM Autoleasing heeft het beste imago

Marktonderzoekbureau Heliview voert jaarlijks het grootschalige onderzoek Fleetmanagement uit. Zo´n 600 wagenparkbeheerders geven hierbij hun mening over meer dan dertig aspecten met betrekking tot de dienstverlening, communicatie, offertes, contracten, facturatie en de website van leasemaatschappijen.

Tevredenheid en imago

De Lage Landen Translease neemt in 2005 als maatschappij met de meest tevreden klanten de eerste plaats in. Vorig jaar was het nog Unilease, de leasemaatschappij die sinds dit jaar is overgenomen door Athlon Car Lease, die de op de meest tevreden klanten kon rekenen, in 2003 was dit ARM Autoleasing. Het verschil met enkele andere leasemaatschappijen is minimaal: De Lage Landen krijgt van haar klanten een 7,5, ARM Autoleasing, Athlon Car Lease, DaimlerChrysler Services, ING Car Lease en Terberg Leasing ontvangen alle een 7,4.

Als het gaat om het imago van de leasemaatschappijen, dan geniet ARM Autoleasing het beste imago. Ook vorig jaar stond deze leasemaatschappij op de eerste plaats (toen nog samen met Unilease). De imago top 3, of eigenlijk top 4 wordt aangevuld door Athlon Car Lease, De Lage Landen en Arval die alle drie slechts een tiende punt lager scoren dan ARM Autoleasing.

Dienstverlening en communicatie

De leasemaatschappijen zijn niet alleen op algemeen niveau beoordeeld, maar ook op andere dienstverleningsaspecten. Ook hier zijn het meestal de klanten van De Lage Landen die de hoogste beoordelingen geven. Behalve als het gaat om het meedenken en de prijs. Hier zijn het de klanten van ARM Autoleasing die het meest tevreden zijn. Klanten van DaimlerChrysler Services zijn de meest tevreden klanten als het gaat om de financiële en administratieve afhandeling. Laatstgenoemde leasemaatschappij scoort op dit gebied beduidend hoger dan de andere maatschappijen.

Wat betreft communicatie, kent De Lage Landen de meest tevreden klanten als het gaat om de informatievoorziening, het beantwoorden van vragen en snelheid van reageren. Als het gaat om de telefonische bereikbaarheid, een niet onbelangrijk communicatieaspect, zijn het DaimlerChrysler Services en Terberg Leasing die bovenaan staan. Deze laatste leasemaatschappij kent overigens ook de meest tevreden klanten als het gaat om de bereikbaarheid van de juiste contactpersonen.

Steeds belangrijker in de communicatie wordt de website van de leasemaatschappij. Met name klanten van LeasePlan maken hiervan veelvuldig gebruik. Onder andere voor wat betreft inhoud en actualiteit van de websites zijn de wagenparkbeheerders tevreden; aspecten waarop met name ING Carlease de meest tevreden klanten kent.

Trouwe klanten

Dat een goed imago en tevreden klanten tot continuering van het leasecontract leidt, blijkt uit het onderzoek. ARM Autoleasing en De Lage Landen moeten zich volgens het onderzoek niet al te veel zorgen maken over het behoud van klanten aangezien een ruime meerderheid van de klanten trouw zegt te blijven aan de huidige leverancier.

De leasemaatschappij die op dit gebied de meeste vooruitgang heeft geboekt is Athlon Car Lease. Kende deze maatschappij vorig jaar nog de minst trouwe klantenkring; dit jaar komt ze op de derde plaats.



Ingezonden persbericht