P E R S
10879/05 (Presse 181) 1
NL
RAAD VAN
DE EUROPESE UNIE
NL
10879/05 (Presse 181)
(OR. en)
PERSMEDEDELING
2672e zitting van de Raad
Economische en Financiële Zaken
Brussel, 12 juli 2005
Voorzitter de heer Gordon Brown
minister van Financiën (Chancellor of the Exchequer) van het
Verenigd Koninkrijk
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 2
NL
Voornaamste resultaten van de Raadszitting
De Raad stelde vast dat er van een buitensporig overheidstekort sprake is in Italië en nam een
advies aan over een door Portugal ingediend geactualiseerd stabiliteitsprogramma.
Hij hechtte zijn goedkeuring aan nieuwe maatregelen inzake de voorkoming van verontreiniging
vanaf schepen door de invoering van sancties en de versterking van het strafrechtelijk kader op dit
gebied, alsook aan strengere bepalingen voor de bestrijding van euro-valsemunterij en aan een
regeling betreffende de controle van liquide middelen met het oog op de bestrijding van
terrorismefinanciering.
De Raad nam tevens richtsnoeren voor het economisch beleid en werkgelegenheidsrichtsnoeren
voor de periode 2005-2008 aan.
12.VII.2005
1 Wanneer de Raad verklaringen, conclusies of resoluties heeft aangenomen, wordt dat in de titel van het
betrokken punt vermeld. De aangenomen teksten staan tussen aanhalingstekens.
De documenten waarvan het nummer in de tekst wordt genoemd, staan op de internetsite van de Raad
http://ue.eu.int.
Besluiten ten aanzien waarvan verklaringen voor de Raadsnotulen zijn afgelegd die beschikbaar zijn voor
het publiek, zijn aangegeven met een asterisk; de tekst van de verklaringen staat op de bovengenoemde
internetsite van de Raad en is ook verkrijgbaar bij de Persdienst.
10879/05 (Presse 181) 3
NL
INHOUD1
DEELNEMERS ............................................................................................................................ 5
BESPROKEN PUNTEN
WERKPROGRAMMA VAN HET VOORZITTERSCHAP............................................................ 7
FINANCIERING VAN ONTWIKKELINGSHULP - MILLENNIUMDOELSTELLINGEN
VOOR ONTWIKKELING.............................................................................................................. 8
ECONOMISCHE REVITALISERING VAN DE WESTELIJKE JORDAANOEVER EN DE
GAZASTROOK ............................................................................................................................. 9
EU-BEGROTINGSCONTROLEKADER..................................................................................... 10
STABILITEITS- EN GROEIPACT .............................................................................................. 11
- Portugal: geactualiseerd stabiliteitsprogramma..................................................................... 11
- Italië: procedure bij buitensporige tekorten........................................................................... 11
IN DE MARGE VAN DE RAAD................................................................................................. 12
- Ministeriële bijeenkomst met de toetredingslanden en de kandidaat-lidstaten....................... 12
ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN
ECONOMISCHE EN FINANCIËLE ZAKEN
- Geïntegreerde richtsnoeren voor het economisch en het werkgelegenheidsbeleid 2005-2008.............................13
- Externe accountants van de nationale centrale banken - de Nederlandsche Bank...............................................13
- Inkomens en levensomstandigheden in de EU..................................................................................................14
EXTERNE BETREKKINGEN
- Afrika - EU-activiteiten ter ondersteuning van de mensenrechten .....................................................................14
- Betrekkingen met Tunesië ...............................................................................................................................14
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 4
NL
ONTWIKKELINGSSAMENWERKING
- Buitenlandse hulp van de Gemeenschap...........................................................................................................15
- Financiële bijdrage aan het Europees Ontwikkelingsfonds*..............................................................................15
HANDELSBELEID
- Antidumping - Algerije - ureum en ammoniumnitraat ......................................................................................15
- Antidumping - China en Vietnam - rijwielen....................................................................................................15
- Oekraïne - staalproducten ...............................................................................................................................16
INSTITUTIONELE ZAKEN
- Economisch en Sociaal Comité........................................................................................................................16
JUSTITIE EN BINNENLANDSE ZAKEN
- Bescherming van de euro tegen valsemunterij ..................................................................................................16
- Voorkoming van verontreiniging vanaf schepen - versterking van het strafrechtelijk kader* .............................17
VERVOER
- Voorkoming van verontreiniging vanaf schepen en invoering van sancties wegens inbreuken* .........................17
- Verkeersveiligheid - zitplaatsen en de bevestiging en hoofdsteunen daarvan in voertuigen*..............................18
DOUANE-UNIE
- Controle op liquide middelen - bestrijding van terrorismefinanciering* ............................................................18
- Europese Vrijhandelsassociatie - gemeenschappelijke regeling inzake douanevervoer ......................................19
ENERGIE
- Gasnetwerken - voorwaarden voor toegang van derden* ..................................................................................19
SOCIAAL BELEID
- Programma's voor gendergelijkheid .................................................................................................................20
TRANSPARANTIE
- Toegang van het publiek tot documenten .........................................................................................................20
BENOEMINGEN
- Comité van de Regio's ....................................................................................................................................21
- Bureau voor harmonisatie binnen de interne markt ...........................................................................................21
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 5
NL
DEELNEMERS
De regeringen van de lidstaten en de Europese Commissie waren als volgt vertegenwoordigd:
België:
de heer Didier REYNDERS vice-minister-president en minister van Financiën
Tsjechische Republiek:
de heer Bohuslav SOBOTKA eerste vice-minister-president en minister van Financiën
Denemarken:
de heer Claus GRUBE permanent vertegenwoordiger
Duitsland:
de heer Hans EICHEL minister van Financiën
Estland:
de heer Aivar SÕERD minister van Financiën
Griekenland:
de heer Georgios ALOGOSKOUFIS minister van Economische Zaken en Financiën
Spanje:
de heer Pedro SOLBES MIRA tweede vice-minister-president en minister van
Economische Zaken en Financiën
Frankrijk:
de heer Pierre SELLAL permanent vertegenwoordiger
Ierland:
de heer Brian COWEN minister van Financiën
Italië:
de heer Domenico SINISCALCO minister van Economische Zaken en Financiën
Cyprus:
de heer Iakovos KERAVNOS minister van Financiën
Letland:
de heer Eduards STIPRAIS permanent vertegenwoordiger
Litouwen:
de heer Zigmantas BALÈYTIS minister van Financiën
Luxemburg:
mevrouw Martine SCHOMMER permanent vertegenwoordiger
Hongarije
de heer János VERES minister van Financiën
Malta:
de heer Lawrence GONZI minister-president en minister van Financiën
Nederland:
de heer Thom DE BRUIJN permanent vertegenwoordiger
Oostenrijk:
de heer Gregor WOSCHNAGG permanent vertegenwoordiger
Polen:
de heer Miroslaw GRONICKI minister van Financiën
Portugal:
de heer Luís CAMPOS E CUNHA minister van Financiën
Slovenië:
de heer Andrej BAJUK minister van Financiën
Slowakije:
de heer Ivan MIKLOS vice-minister-president en minister van Financiën
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 6
NL
Finland:
de heer Antti KALLIOMÄKI vice-minister-president, minister van Financiën
Zweden:
de heer Pär NUDER minister van Financiën
Verenigd Koninkrijk:
de heer Gordon BROWN minister van Financiën (Chancellor of the Exchequer)
de heer Ivan LEWIS economisch secretaris van de Schatkist
Commissie:
de heer Siim KALLAS vice-voorzitter
de heer Joaquín ALMUNIA lid
de heer László KOVÁCS lid
De regeringen van de toetredende staten waren als volgt vertegenwoordigd:
Bulgarije:
de heer Milen VELCHEV minister van Financiën
Roemenië:
de heer Nicolae IVAN staatssecretaris, Ministerie van Financiën
Overige deelnemers:
de heer Pierre VAN DER HAEGEN directeur bij de Europese Centrale Bank
de heer Philippe MAYSTADT president van de Europese Investeringsbank
de heer Caio KOCH-WESER voorzitter van het Economisch en Financieel Comité
de heer Joe GRICE voorzitter van het Comité voor de economische politiek
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 7
NL
BESPROKEN PUNTEN
WERKPROGRAMMA VAN HET VOORZITTERSCHAP
Het voorzitterschap presenteerde een werkprogramma voor economische en financiële zaken voor
het tweede semester van 2005.
Het werkprogramma is gericht op twee belangrijke prioriteiten:
* de totstandbrenging van welvarende, dynamische Europese economieën door: de uitvoering van
de herziene agenda voor economische hervormingen teneinde duurzame groei en een hoge
werkgelegenheid te bewerkstelligen; verdere maatregelen inzake de hervorming van de
regelgeving om het Europese concurrentievermogen te bevorderen; werkzaamheden in essentiële
sectoren, met inbegrip van een strategische aanpak van de financiële diensten;
* het aangaan van internationale uitdagingen door: een Europees optreden teneinde het voortouw
te nemen bij de internationale bestrijding van de armoede en ontwikkelingsfinanciering in het
vooruitzicht van de VN-top in september; doeltreffende betrekkingen met belangrijke
internationale partners, met inbegrip van een versterkte transatlantische economische dialoog.
Het voorzitterschap is voornemens de strijd tegen het terrorisme, in het bijzonder de bestrijding van
terrorismefinanciering, uitvoerig te bespreken tijdens een informele bijeenkomst van de ministers
van Financiën op 9 en 10 september in Manchester.
Het voorzitterschap is van plan de besprekingen over het EU-begrotingskader voor 2007-2013 voort
te zetten op basis van de tot dusver geboekte vooruitgang, teneinde zo spoedig mogelijk over een
overzicht te beschikken van alle elementen die voor een alomvattend akkoord nodig zijn. Het zal
voordien met de lidstaten overleg plegen over de te volgen aanpak.
In het werkprogramma wordt ook melding gemaakt van de uitvoering van het stabiliteits- en
groeipact, de nieuwe EU-strategie voor duurzame ontwikkeling, alsmede van de modernisering van
het BTW-stelsel en werkzaamheden betreffende BTW-tarieven.
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 8
NL
FINANCIERING VAN ONTWIKKELINGSHULP - MILLENNIUMDOELSTELLINGEN
VOOR ONTWIKKELING
Na de top van de G8 in Gleneagles (Schotland) van 6-8 juli, maakte de Raad de balans op van de
financiering van ontwikkelingssamenwerking in het kader van de millenniumdoelstellingen voor
ontwikkeling die in 2000 door de Verenigde Naties zijn geformuleerd. Hij evalueerde de
belangrijkste vraagstukken dienaangaande, teneinde een gecoördineerd Europees standpunt voor te
leggen aan de Algemene Vergadering van de VN op 14-16 september in New York.
De Raad verzocht het Economisch en Financieel Comité de behandeling van dit dossier voort te
zetten, zodat de ministers het verder kunnen bespreken tijdens de informele bijeenkomst op 9 en
10 september in Manchester.
Er wordt aan herinnerd dat de Raad tijdens zijn zitting "Externe Betrekkingen" van 23 en 24 mei
jongstleden zijn goedkeuring had gehecht aan tussentijdse collectieve streefcijfers in aansluiting op
de reeds op internationaal niveau aangegane verbintenissen (zie persmededeling 8817/05)
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 9
NL
ECONOMISCHE REVITALISERING VAN DE WESTELIJKE JORDAANOEVER EN DE
GAZASTROOK
De Raad besprak de mogelijke steun van de EU ten behoeve van de economische revitalisering van
de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook.
Hij verzocht de Commissie en de Europese Investeringsbank door te gaan met de besprekingen en
verslag uit te brengen aan de ministers tijdens de informele bijeenkomst op 9 en 10 september in
Manchester.
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 10
NL
EU-BEGROTINGSCONTROLEKADER
De Raad nam de volgende conclusies aan:
"De Raad neemt nota van de mededeling van de Commissie "over een stappenplan voor een
geïntegreerd internecontrolekader", waarin een aantal belangrijke vraagstukken uitvoerig aan de
orde wordt gesteld. Hij neemt nota van het voornemen van het voorzitterschap en de Commissie om
de mededeling, met volledige eerbiediging van het EG-Verdrag, te bespreken in een panel van
deskundigen uit alle lidstaten. De Raad verzoekt het COREPER de werkzaamheden van het panel te
bespreken met het oog op de opstelling van ontwerp-conclusies ter bespreking in de novemberzitting
van de Raad ECOFIN."
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 11
NL
STABILITEITS- EN GROEIPACT
- Portugal: geactualiseerd stabiliteitsprogramma
De Raad nam een advies aan over een geactualiseerd stabiliteitsprogramma van Portugal voor de
periode 2005-2009 (11122/05).
De actualisering vloeit voort uit de noodzaak om een overheidstekort te verhelpen dat met 6,2% van
het Portugese bruto binnenlands product (BBP) dit jaar volgens de prognoses de in het Verdrag
vastgestelde referentiewaarde van 3 % aanzienlijk zal overschrijden. Dit cijfer volgt op een tekort
van 2,9% van het BBP in 2002, 2003 en 2004, en geeft een aanzienlijke achteruitgang aan ten
opzichte van het streefcijfer van 2,2% van het BBP dat in het vorige door Portugal ingediende
programma was vastgesteld.
Om het tekort te verminderen wordt in het geactualiseerde programma een strategie geschetst met
structurele maatregelen in plaats van eenmalige en tijdelijke maatregelen. Er zal dus naar
verwachting verbetering komen in het tekort, maar het zal nog tot ten minste 2007 de
referentiewaarde van 3% overschrijden.
- Italië: procedure bij buitensporige tekorten
De Raad bereikte een politiek akkoord over een ontwerp-beschikking, overeenkomstig artikel 104,
lid 6, van het Verdrag, betreffende het bestaan van een buitensporig overheidstekort in Italië,
alsmede over een ontwerp-aanbeveling, overeenkomstig artikel 104, lid 7, betreffende te nemen
maatregelen om dit tekort te verhelpen (11123/05 + 11124/05).
Volgens de tot dusver gerapporteerde cijfers lag het tekort van Italië in 2003 en 2004 weliswaar
hoger dan maar toch dicht bij de in het Verdrag vastgestelde referentiewaarde van 3% van het bruto
binnenlands product (BBP). Deze overschrijding kan niet worden bestempeld als uitzonderlijk in de
zin van het stabiliteits- en groeipact van de EU; zij kan evenmin als tijdelijk worden aangemerkt
omdat het tekort in 2005 en 2006 volgens de prognoses van de Commissie ruimschoots boven de
3% van het BBP zal uitkomen.
Overeenkomstig de nieuwe voorschriften van het stabiliteits- en groeipact, en gezien de huidige
zwakke Italiaanse economie, voorziet de ontwerp-aanbeveling voor Italië in een periode van zes
maanden (in plaats van vier) om corrigerende maatregelen voor te leggen, en in een periode van
twee jaar (in plaats van één) om een einde te maken aan zijn buitensporig tekort. In de aanbeveling
wordt niettemin verzocht om fiscale maatregelen ten belope van 1,6% van het BBP over de twee
jaar.
De Raad zal de beschikking en de aanbeveling door middel van de schriftelijke procedure eind juli
aannemen, nadat Verordening (EG) nr. 1056/2005, waarin de nieuwe voorschriften voor de
buitensporigtekortprocedure zijn vastgesteld, in werking is getreden.
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 12
NL
IN DE MARGE VAN DE RAAD
- Ministeriële bijeenkomst met de toetredingslanden en de kandidaat-lidstaten
Er vond een ministeriële dialoog met de toetredingslanden en de kandidaat-lidstaten plaats, waar
gemeenschappelijke conclusies over de vier landen (Bulgarije, Roemenië, Kroatië en Turkije),
alsmede gemeenschappelijke adviezen inzake de economische pretoetredingsprogramma's voor
2004 van Bulgarije en Roemenië werden goedgekeurd (10816/05).
*
* *
Tijdens de lunch werden de ministers geïnformeerd over de resultaten van de top van de G8 in
Gleneagles (Schotland) van 6-8 juli, alsmede over de vergadering van de Eurogroep van 11 juli.
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 13
NL
ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN
ECONOMISCHE EN FINANCIËLE ZAKEN
Geïntegreerde richtsnoeren voor het economisch en het werkgelegenheidsbeleid 2005-2008
De Raad nam overeenkomstig het door de Europese Raad van maart gegeven mandaat1 een reeks
van 24 geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid aan, die uit twee delen bestaat:
globale richtsnoeren voor het economisch beleid (10667/05) en richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid
(10205/05) voor de driejarencyclus 2005-2008.
De geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid zullen dienen als basis voor de
nationale hervormingsprogramma's die de lidstaten in de herfst van 2005 moeten indienen. Deze
geïntegreerde aanpak heeft betrekking op het macro-economische, het micro-economische en het
werkgelegenheidsbeleid.
Rekening houdend met de nieuwe start die is gegeven aan de strategie van Lissabon voor
economische hervormingen, wordt in de globale richtsnoeren voor het economisch beleid vooral
aandacht besteed aan de bijdrage van het economische beleid tot meergroei en meer banen. Zij
hebben betrekking op de invloed van het macro-economische beleid op dit gebied en spitsen zich
toe op maatregelen die de lidstaten moeten uitvoeren om kennis en innovatie ten voordele van groei
te bevorderen en om Europa aantrekkelijker te maken om er te investeren en te werken.
De werkgelegenheidsdoelstellingen zijn gericht op de totstandbrenging van de volgende doelstellingen:
volledige werkgelegenheid, verbetering van de arbeidskwaliteit en -productiviteit en
versterking van de sociale samenhang, en zijn vertaald in duidelijke prioriteiten: meer mensen op de
arbeidsmarkt krijgen en houden, het arbeidsaanbod vergroten en de stelsels voor sociale
bescherming moderniseren; het aanpassingsvermogen van werknemers en ondernemingen
verbeteren; en investeringen in menselijk kapitaal verhogen door middel van beter onderwijs en
betere vaardigheden.
Externe accountants van de nationale centrale banken - de Nederlandsche Bank
De Raad heeft een besluit aangenomen waarbij Josephus Andreas Nijhuis, registeraccountant en
voorzitter van de Raad van Bestuur van PricewaterhouseCoopers BV, op persoonlijke titel met
ingang van het boekjaar 2005 voor onbepaalde tijd wordt aanvaard als externe accountant van De
Nederlandsche Bank, met dien verstande dat de benoeming elk jaar dient te worden bevestigd.
(9669/05).
Dit besluit wijzigt Besluit 1999/70/EG betreffende de externe accountants van de nationale centrale
banken.
1 Zie conclusies van het voorzitterschap, punt 39, b (7619/05).
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 14
NL
Inkomens en levensomstandigheden in de EU
De Raad nam een verordening aan inzake statistieken van inkomens en levensomstandigheden in de
EU en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1177/2003 (PE-CONS 3624/05).
Verordening (EG) nr. 1177/2003 was aangenomen met het oog op de vaststelling van een gemeenschappelijk
kader voor de productie van EU-statistieken van inkomens en levensomstandigheden
(EU-SILC), als referentiebron voor vergelijkende statistieken.
Aangezien aan het SILC-project belangrijke sociaal-economische indicatoren worden ontleend en
het zal worden gebruikt om armoede en uitsluiting in de EU te bestrijden, moet het beantwoorden
aan hoge kwaliteitsnormen, vooral een hoge respons, een geringe foutenmarge en een volledige
geografische dekking.
Met de nieuwe verordening wordt een afwijking ingevoerd waardoor alle nieuwe lidstaten, behalve
Estland, het SILC-project in 2005 kunnen starten. In deze verordening wordt bepaald dat de EU
bijdraagt in de financiële kosten van Estland voor de vier jaar vanaf 2005 waarin het gegevens
verzamelt, en wordt de minimale effectieve steekproefomvang voor elk van de tien nieuwe lidstaten
vastgesteld.
EXTERNE BETREKKINGEN
Afrika - EU-activiteiten ter ondersteuning van de mensenrechten
De Raad keurde een verslag goed over de activiteiten die worden ondernomen overeenkomstig
Gemeenschappelijk Standpunt 98/350/GBVB inzake mensenrechten, democratische beginselen,
rechtsstaat en behoorlijk bestuur in Afrika.
Betrekkingen met Tunesië
De Raad hechtte zijn goedkeuring aan een ontwerp-besluit van de Associatieraad EU-Tunesië over
de definitie van het begrip "producten van oorsprong" en de methoden van administratieve samenwerking
die zijn neergelegd in de associatieovereenkomst tussen de EU en Tunesië (10003/05,
2605/05).
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 15
NL
ONTWIKKELINGSSAMENWERKING
Buitenlandse hulp van de Gemeenschap
De Raad hechtte zijn goedkeuring aan een ontwerp van politiek akkoord over een voorstel voor een
verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake de toegang tot buitenlandse hulp van de
Gemeenschap.
Financiële bijdrage aan het Europees Ontwikkelingsfonds*
De Raad nam met gekwalificeerde meerderheid van stemmen een besluit aan tot vaststelling van de
tweede tranche van de financiële bijdragen voor 2005 aan het Europees Ontwikkelingsfonds (EOF)
(10435/05 en 10458/05).
Het totale bedrag van 750 miljoen euro, dat overeenkomt met de tweede tranche voor 2005, zal door
de vijftien lidstaten van vóór de EU-uitbreiding worden betaald om door de Commissie beheerde
EOF-operaties te financieren voor hulpprojecten in Afrika, het Caribisch Gebied en de Stille
Oceaan en in landen en gebieden overzee van de lidstaten. Daarnaast zal 250 miljoen euro worden
betaald aan de Europese Investeringsbank.
HANDELSBELEID
Antidumping - Algerije - ureum en ammoniumnitraat
De Raad nam een verordening aan tot beëindiging van de procedure, ten behoeve van een nieuwe
exporteur, voor de eventuele herziening van Verordening (EG) nr. 1995/2000 tot instelling van
definitieve antidumpingrechten op ureum en ammoniumnitraat uit, onder meer, Algerije
(10266/05).
Antidumping - China en Vietnam - rijwielen
De Raad nam een verordening aan tot instelling van een definitief antidumpingrecht op rijwielen uit
Vietnam en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1524/2000 tot instelling van een definitief antidumpingrecht
op rijwielen uit China (10062/05).
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 16
NL
Oekraïne - staalproducten
De Raad nam een besluit aan inzake de sluiting van een overeenkomst tussen de EU en Oekraïne
betreffende de handel in bepaalde ijzer- en staalproducten (10507/05), en een verordening
betreffende beperkingen op de invoer van bepaalde ijzer- en staalproducten uit Oekraïne
(10597/05).
Deze nieuwe overeenkomst stelt kwantitatieve beperkingen op de invoer in de Gemeenschap van
bepaalde ijzer- en staalproducten en is van toepassing vanaf de datum van inwerkingtreding tot
31 december 2006 of tot de datum van toetreding van Oekraïne tot de WTO, als deze eerder valt.
Met de verordening wordt uitvoering gegeven aan de overeenkomst en wordt Verordening (EG)
nr. 2266/2004 ingetrokken.
INSTITUTIONELE ZAKEN
Economisch en Sociaal Comité
De Raad nam een besluit aan betreffende de aanpassing van de vergoedingen ten behoeve van de
leden van het Europees Economisch en Sociaal Comité, alsmede van de plaatsvervangers (9603/05).
JUSTITIE EN BINNENLANDSE ZAKEN
Bescherming van de euro tegen valsemunterij
De Raad nam een besluit aan over de bescherming van de euro tegen valsemunterij middels de
aanwijzing van Europol als het centraal orgaan voor de bestrijding van euro-valsemunterij.
Voor de lidstaten die overeenkomstsluitende partij zijn bij het in april 1929 te Genève overeengekomen
internationale Verdrag ter bestrijding van de valsemunterij, zal Europol optreden als
centraal orgaan voor de bestrijding van euro-valsemunterij in de zin van dit verdrag.
Wat betreft de valsemunterij van alle andere muntsoorten en de functies van het centrale bureau die
niet aan Europol zijn gedelegeerd, blijven de bestaande bevoegdheden van de nationale centrale
bureaus van kracht.
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 17
NL
Voorkoming van verontreiniging vanaf schepen - versterking van het strafrechtelijk kader*
De Raad nam een kaderbesluit aan tot versterking van het strafrechtelijk kader voor de bestrijding
van verontreiniging vanaf schepen (9810/05+COR 5, 10122/05).
Doel van dit besluit is de strafrechtelijke maatregelen aan te scherpen en aldus de bij wet of regelgeving
in de lidstaten aangenomen bepalingen betreffende delicten op het gebied van
verontreiniging vanaf schepen onderling aan te passen, alsmede de samenwerking tussen de lidstaten
bij de bestrijding van zulke delicten te vergemakkelijken.
Het kaderbesluit voorziet in doeltreffende, evenredige en afschrikkende strafrechtelijke sancties,
waaronder gevangenisstraffen in ernstige gevallen. Het stelt de aansprakelijkheid van rechtspersonen
vast en voorziet in sancties tegen rechtspersonen, met name al dan niet strafrechtelijke
boetes of andere sancties dan boetes (bijvoorbeeld uitsluiting van het recht op overheidsvoorzieningen
of -steun of een tijdelijk of permanent verbod op het uitoefenen van commerciële
activiteiten enz.).
Het kaderbesluit voorziet in de afbakening van de rechtsmacht van elke lidstaat, stelt een regeling in
voor het verstrekken van informatie indien een delict is gepleegd of dreigt te worden gepleegd, en
voorziet in de aanwijzing van contactpunten.
VERVOER
Voorkoming van verontreiniging vanaf schepen en invoering van sancties wegens inbreuken*
De Raad nam met gekwalificeerde meerderheid van stemmen een richtlijn aan over de
verontreiniging vanaf schepen en de invoering van sancties wegens inbreuken (11964/3/04 + REV3
ADD 1, 6614/05, 9639/05 + ADD1 REV1).
De delegaties van Griekenland en Malta stemden tegen en de delegatie van Cyprus onthield zich
van stemming.
Doel van deze richtlijn is de internationale normen inzake verontreiniging vanaf schepen in het
Gemeenschapsrecht op te nemen en ervoor te zorgen dat de voor lozingen verantwoordelijke
personen passende sancties opgelegd kunnen krijgen. Deze richtlijn belet niet dat de lidstaten
conform het internationale recht strengere maatregelen tegen verontreiniging vanaf schepen nemen.
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 18
NL
Het hoofdprincipe van de richtlijn is dat iedere lozing van verontreinigende stoffen als inbreuk
wordt beschouwd wanneer zij met opzet, door roekeloosheid of door ernstige nalatigheid plaatsvindt.
Dienovereenkomstig worden met dit wetgevingsbesluit maatregelen vastgesteld die tot doel
hebben de dreiging van sancties te verbinden aan de aansprakelijkheid van de bij het vervoer van
verontreinigende goederen over zee betrokken partijen. De lidstaten nemen bijgevolg de maatregelen
die nodig zijn om ervoor te zorgen dat voor deze inbreuken doeltreffende, evenredige en
afschrikkende sancties worden opgelegd; die sancties kunnen strafrechtelijk of administratief zijn.
Verkeersveiligheid - zitplaatsen en de bevestiging en hoofdsteunen daarvan in voertuigen*
De Raad nam een richtlijn aan ter bevordering van de veiligheid met betrekking tot de zitplaatsen en
de bevestiging en hoofdsteunen daarvan in motorvoertuigen (9194/05, 11935/3/04 + REV 3 ADD 1
en 10377/05 + ADD 1).
Doel van deze richtlijn is Richtlijn 74/408/EEG te wijzigen en bij te dragen aan de onderlinge
aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten op dit gebied.
De bepalingen van de richtlijn op grond waarvan zijdelings gerichte zitplaatsen met tweepuntsgordels
in bepaalde voertuigklassen zijn toegestaan, dienen van tijdelijke aard te zijn, in afwachting
van de inwerkingtreding van communautaire wetgeving waarmee Richtlijn 70/156/EEG wordt
gewijzigd en de typegoedkeuring van de Gemeenschap wordt uitgebreid tot alle voertuigen.
De lidstaten krijgen vanaf de inwerkingtreding van de richtlijn zes maanden tijd om zich naar de
bepalingen ervan te richten.
DOUANE-UNIE
Controle op liquide middelen - bestrijding van terrorismefinanciering*
De Raad nam een verordening aan die erop is gericht de effectiviteit van Richtlijn 91/308/EEG tot
voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld te verbeteren
met het oog op een betere bestrijding van terrorismefinanciering, door te voorzien in een gezamenlijke
regeling voor de controle van liquide middelen die de Gemeenschap binnenkomen of verlaten
(14843/1/04, 9839/05, 10033/05 ADD 1).
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 19
NL
Doel is ook uitvoering te geven aan de aanbevelingen van de Task Force financiële maatregelen
tegen het witwassen van geld, die op initiatief van de G7 is opgezet.
In de verordening wordt de grens waarboven natuurlijke personen verplicht zijn liquide middelen
aan te geven bij het overschrijden van de buitengrenzen van de EU, vastgesteld op 10.000 euro.
Schriftelijk, mondeling en elektronisch verstrekte gegevens moeten door de nationale autoriteiten
worden opgeslagen en verwerkt.
Europese Vrijhandelsassociatie - gemeenschappelijke regeling inzake douanevervoer
De Raad stelde een standpunt van de Gemeenschap vast met het oog op de aanneming van een
besluit van de Gemengde Commissie EG-EVA tot wijziging van de overeenkomst van 1987
betreffende een gemeenschappelijke regeling inzake douanevervoer (9954/05).
Het voorstel tot wijziging van de overeenkomst heeft tot doel te waarborgen dat volledig gebruik
wordt gemaakt van een nieuw geautomatiseerd systeem voor douanevervoer dat is aangepast aan de
communautaire wetgeving.
ENERGIE
Gasnetwerken - voorwaarden voor toegang van derden*
De Raad nam een verordening aan houdende voorschriften inzake de voorwaarden voor toegang tot
de aardgasnetwerken in de EU, die moeten zorgen voor een goede werking van de interne markt
voor gas (11652/2/04, 7082/05, 7913/05 ADD1).
De verordening is gericht op de vaststelling van geharmoniseerde beginselen voor:
- de definitie inzake tarieven voor toegang tot netwerken en derdentoegangsdiensten;
- mechanismen voor capaciteitsallocatie en procedures voor congestiebeheer;
- transparantievereisten;
- balancering en tarieven voor onbalans;
- verhandelen van capaciteitsrechten.
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 20
NL
De verordening voorziet in richtsnoeren inzake toegang, waarbij rekening wordt gehouden met de
verschillen tussen de nationale gassystemen. In deze richtsnoeren worden minimumvereisten vastgesteld
die zorgen voor een niet-discriminerende toegang tot het netwerk.
De lidstaten moeten voorschriften vaststellen betreffende sancties voor inbreuken op de bepalingen
van de nieuwe verordening; deze sancties moeten op 1 juli 2006 in werking treden.
De verordening is bedoeld ter aanvulling van Richtlijn 2003/55/EG (richtlijn betreffende de interne
markt voor aardgas), parallel met Verordening (EG) nr. 1228/2003 betreffende de voorwaarden
voor toegang tot het net voor grensoverschrijdende handel in elektriciteit, die in 2003 in de vorm
van een pakket is aangenomen.
In de verordening wordt ook rekening gehouden met de richtsnoeren die zijn goedgekeurd door het
Europees Regelgevend Forum voor gas (Forum van Madrid).
SOCIAAL BELEID
Programma's voor gendergelijkheid
De Raad nam een beschikking aan waarbij twee communautaire actieprogramma's op het gebied
van gelijkheid van mannen en vrouwen 1 met een overgangsperiode van één jaar (2006) worden
verlengd, totdat een nieuw meerjarenkaderprogramma inzake de financiering van acties op het
gebied van gelijkheid van mannen en vrouwen voor de periode 2007-2013 is vastgesteld (PE-CONS
3630/05).
TRANSPARANTIE
Toegang van het publiek tot documenten
De Raad nam de volgende teksten aan:
- het antwoord op confirmatief verzoek nr. 28/c/06/05 van de heer David Cronin
(doc. 9711/05), waarbij de Deense, de Zweedse en de Finse delegatie tegenstemden.
- het antwoord op confirmatief verzoek nr. 30/c/07/05 van de heer David Cronin
(doc. 10026/05 + COR 1), waarbij de Zweedse delegatie tegenstemde.
1 Zie Beschikking 2001/51/EG van de Raad (PB L 17 van 19.1.2001, blz. 22) en Besluit nr. 848/2004/EG van
het Europees Parlement en de Raad (PB L 157 van 30.4.2004, blz. 18).
12.VII.2005
10879/05 (Presse 181) 21
NL
BENOEMINGEN
Comité van de Regio's
De Raad nam besluiten aan houdende benoeming van:
- de heer William John Williams, Councillor, Cyngor Sir Ynys Môn, tot lid van het Comité van de
Regio's ter vervanging van de heer Brian Smith;
- de heer David Parsons, Councillor, Leicestershire County Council, tot plaatsvervangend lid van
het Comité van de Regio's ter vervanging van de heer William Speechley;
- de heer Stefan Kraxner, Mitglied der Hamburgischen Bürgerschaft (lid van het Hamburgse
parlement), tot plaatsvervangend lid van het Comité van de Regio's ter vervanging van mevrouw
Barbara Brüning;
voor de verdere duur van de ambtstermijn, dat wil zeggen tot en met 25 januari 2006.
Bureau voor harmonisatie binnen de interne markt
De Raad nam besluiten aan houdende benoeming van:
- de heer Peter Lawrence (Verenigd Koninkrijk), tot ondervoorzitter van het Bureau voor
harmonisatie binnen de interne markt (merken, tekeningen en modellen);
- de heren Detlef Schennen, Théophilos Margellos en Tomás de las Heras, tot voorzitter van
een kamer van beroep van het Bureau voor harmonisatie binnen de interne markt (merken,
tekeningen en modellen),
voor een termijn van vijf jaar. De data waarop de ambtstermijnen van vijf jaar aanvangen, worden
bepaald door de raad van bestuur van het Bureau voor harmonisatie binnen de interne markt
(merken, tekeningen en modellen).
We t s t r a a t 1 7 5 B - 1 0 4 8 B R U S S E L T e l . : + 3 2 ( 0 ) 2 2 8 5 8 7 1 6 / 6 3 1 9 F a x : + 3 2 ( 0 ) 2 2 8 5 8 0 2 6
press.office@consilium.eu.int http://ue.eu.int/Newsroom
European Union