FNV

Handreiking inzake boeteregime NS onvoldoende

Een handreiking van de NS inzake het nieuwe boeteregime vanaf 1 oktober is voor FNV Bondgenoten ontoereikend. Reizigers die zich zonder kaartje nog op het perron bij de conducteur melden, kunnen één keer per jaar coulance krijgen voor de boete van 35 euro. "Dat is de enige toezegging die is gedaan", stelt vakbondsbestuurder Roel Berghuis vast. "Maar dat is voor ons onvoldoende. De conducteur moet kunnen blijven beoordelen of een boete terecht is."

FNV Bondgenoten gaat nu de coalitie tegen het boeteregime verbreden met anders spoorbonden en consumentenorganisaties en zijn raadplegen. Als het boeteregime ingaat, zet de vakbond een meldpunt voor klachten op.

Samen met reizigersvereniging Rover had FNV Bondgenoten de NS gevraagd in te gaan op drie eisen. President-directeur Aad Veenman antwoordde in een brief waarin hij zijn vertrouwen in het nieuwe boeteregime uitspreekt. Hij vraagt FNV Bondgenoten en Rover achter de aanpak te gaan staan om de sociale veiligheid in de trein te verbeteren.

"Maar de praktijk is dat mensen soms echt geen kaartje kunnen kopen", weet Berghuis. "De automaat is kapot of accepteert papiergeld of een bepaalde betaalkaart niet. Dan moet een conducteur kunnen beslissen om een boete achterwege te laten. Anders krijg je al snel beledigde reizigers."

Veenman spreekt ook zijn vertrouwen uit in speciale bijstandsteams van de politie, de Unit Probleemgerichte Inzet (UPI), die lastige reizigers op het perron van de conducteur kunnen overnemen. Veenman wil vasthouden aan de strikte bestrijding van zwart rijden, ook als voorbereiding op de invoering van de ov-chipkaart.

Gesprekken met de directeur van NS Reizigers, Pamela Boumeester, over het boeteregime mislukten eerder. Daarom stelden NS en Rover een ultimatum.

De belangenverenigingen voor reizigers en werknemers houden grote bezwaren. tegen het plan. Mensen die buiten hun schuld geen kaartje kunnen kopen, worden onheus bejegend. De erkenning van het vakmanschap van de conducteur staat onder druk.

De drie eisen van FNV Bondgenoten en Rover luidden:


1.

Reizigers die bij de conducteur actief aangeven dat ze een kaartje willen kopen, worden daartoe in de gelegenheid gesteld, zonder dat hen een boete van 35 euro wordt opgelegd.

Soms is het lastig om goedwillende en kwaadwillende reizigers te onderscheiden. Maar iemand die zich op het perron of direct bij het instappen bij de conducteur meldt om een kaartje te kopen, is onmiskenbaar niet van plan om zwart te rijden. Er is dus geen enkele aanleiding om deze reiziger te beledigen door te stellen dat hij in principe voor een boete in aanmerking komt en dat ten kantore van NS wordt beslist of deze boete misschien toch niet wordt opgelegd.


2.

Wanneer reizigers zonder kaartje zich niet bij de conducteur melden en dus tijdens controle geen vervoerbewijs kunnen tonen, komen ze in principe in aanmerking voor een verhoging, maar de discretionaire bevoegdheid van de conducteur blijft gelden.

De conducteur is een vakman/vrouw, die kan beoordelen of de boete inderdaad moet worden opgelegd. In verreweg de meeste gevallen is het terecht dat die boete in dit geval wordt uitgedeeld (meestal is hier sprake van een `calculerende reiziger'), maar de conducteur beslist. Het kan immers gaan om iemand die zeer slecht ter been is, de conducteur bij het instappen niet kon vinden, of een andere goede reden heeft.


3.

Voor de invoering van een nieuw boeteregime wordt de reeds lang geleden toegezegde uitbreiding van de spoorwegpolitie met ruim tweehonderd volledige arbeidsplaatsen gerealiseerd. Daarnaast moeten ook en eerst de vacatures binnen de huidige sterkte worden ingevuld.

Een gebrek aan ondersteuning is de belangrijkste oorzaak van het tot nu toe niet of onvoldoende dalen van het aantal zwartrijders. Veel reizigers weten gewoon dat de conducteur vaak met `lege handen' staat. Zonder goede fysieke ondersteuning is geen enkel boeteregime goed uit te voeren. Conducteurs hebben geen vertrouwen in vernieuwde afspraken over beschikbaarheid van politiemensen: ze vinden het aantal agenten gewoon te weinig.