Rechtbank Zutphen
Proef informatiezuil in gerechtsgebouw Zutphen van start, extra
dienstverlening voor bezoekers
Tot en met oktober staat in de wachtruimte van het gerechtsgebouw een
informatiezuil. Op deze zuil kunnen bezoekers via een touchscreen
informatie lezen over de rechtspraak, het OM en de stad Zutphen.
Andere items die âaangeraaktâ kunnen worden, zijn een landelijke en
Gelderse nieuwspagina, weers- en verkeersinformatie en de actuele
vertrektijden vanaf het NS station Zutphen. Het gaat om een pilot en
is een initiatief en samenwerkingsproject van de rechtbank Zutphen en
het ICT proeflokaal (Raad voor de rechtspraak).
Achtergrond
Uit het klantwaarderingsonderzoek 2002 van de rechtbank is gebleken
dat bezoekers de wachttijden lang vonden. Eén van de oplossingen is
gezocht in het geven van zittingsinformatie op plasmaschermen in de
wachtruimte. Dit wordt als zeer prettig ervaren. Uit de analyse van
het klantwaarderingsonderzoek is ook gebleken het ontbreken van
algemene informatie over de rechtspraak een zekere spanning bij de
bezoekers oproept. Om deze spanning te verminderen wordt een pilot
uitgevoerd met een digitale informatiezuil, dit kan het wachten
veraangenamen. Op termijn (enige jaren) moet dit leiden tot
interactief communiceren met bezoekers over individuele zaken (stand
van zaken opvragen, gastenboek).
Toekomst
Tijdens de pilotperiode onderzoekt de afdeling communicatie van de
rechtbank hoe de bezoeker deze extra service waardeert. Ook wordt
getest naar welke informatie de meeste interesse uitgaat. Dit gebeurt
met een enquête op de zuil zelf en in persoonlijk (korte) interviews
tijdens de duur van de pilot. Collegaâs van andere rechtbanken kijken
met interesse naar deze proef, ook zij willen hun dienstverlening
uitbreiden en zijn benieuwd naar de resultaten in Zutphen.
Het bestuur van de rechtbank beslist naar aanleiding van de resultaten
over de voortzetting van deze dienstverlening. Getoetst wordt of de
informatiezuil aan de doelstellingen voldoet, te weten:
* Op eenvoudige wijze de kennis over de rechtspraak bij bezoekers
vermeerderen
* Veraangenamen van de wachttijden en daarmee het wegnemen van
spanningen
* Toegevoegde service: algemene informatievoorziening (nieuws, weer
verkeer), maar ook namen van rechters en hun nevenfuncties
Bron: Rechtbank Zutphen
Datum actualiteit: 14 juli 2005 Naar boven