European Union

IP/05/890

Brussel, 11 juli 2005

Havenontvangstvoorzieningen voor scheepsafval en ladingresiduen: Commissie zendt met redenen omklede adviezen aan België en Hongarije

De Commissie heeft onlangs met redenen omklede adviezen - de laatste stap vóór een formele klacht bij het Hof van Justitie - gezonden aan België en Hongarije wegens niet-naleving van de EU-regelgeving inzake de verbetering van de beschikbaarheid van havenontvangstvoorzieningen voor de ontvangst en verwerking van scheepsafval en ladingresiduen. "Deze wetgeving ter bescherming van het mariene milieu moet door alle lidstaten worden toegepast. Scheepskapiteins zijn verplicht hun afval af te geven. De lidstaten dienen te zorgen voor voorzieningen om dit afval te verwerken", aldus Vice-voorzitter Jacques Barrot, belast met vervoer.

De Commissie heeft besloten met redenen omklede adviezen te zenden aan België en Hongarije omdat deze landen een richtlijn van 2000 die een vermindering beoogt van de lozing van scheepsafval en ladingresiduen in zee door schepen die gebruikmaken van havens in de Gemeenschap, niet voldoende hebben omgezet. De nieuwe wetgeving heeft als doel de beschikbaarheid en het gebruik van havenontvangstvoorzieningen voor scheepsafval en residuen te verbeteren.

De richtlijn legt een aantal verplichtingen op aan de lidstaten (toereikende faciliteiten ter beschikking stellen, passende plannen uitwerken voor de ontvangst en verwerking van het afval en innen van bijdragen van schepen om de kosten te dekken) en de kapiteins van schepen (vóór hun aankomst informatie verstrekken over het afval en het afval afgeven bij de beschikbare havenontvangstfaciliteiten). Ze diende uiterlijk op 27 december 2002 door de lidstaten te worden omgezet in nationale wetgeving.

Hoewel het niet over zeehavens beschikt, bezit Hongarije een scheepvaartregister. Hongarije dient de richtlijn derhalve om te zetten wegens de verplichtingen voor scheepskapiteins.

België heeft de richtlijn weliswaar in nationale wetgeving omgezet, maar wat de inning van de scheepsbijdragen betreft, was de omzetting onvolledig en is de Belgische regelgeving strijdig met de bepalingen van de richtlijn. Er wordt met name afgeweken van de bepaling dat alle schepen die een haven aandoen, ongeacht het feitelijk gebruik van de voorzieningen, substantieel bijdragen in de kosten voor de ontvangst, de verwerking en de verwijdering van afval en residuen.
---

Richtlijn 2000/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2000 betreffende havenontvangstvoorzieningen voor scheepsafval en ladingresiduen (PB L 332 van 28.12.2000, blz. 81)