IP/05/890
Brussel, 11 juli 2005
Havenontvangstvoorzieningen voor scheepsafval en ladingresiduen: Commissie
zendt met redenen omklede adviezen aan België en Hongarije
De Commissie heeft onlangs met redenen omklede adviezen - de laatste
stap vóór een formele klacht bij het Hof van Justitie - gezonden aan
België en Hongarije wegens niet-naleving van de EU-regelgeving inzake
de verbetering van de beschikbaarheid van havenontvangstvoorzieningen
voor de ontvangst en verwerking van scheepsafval en ladingresiduen.
"Deze wetgeving ter bescherming van het mariene milieu moet door alle
lidstaten worden toegepast. Scheepskapiteins zijn verplicht hun afval
af te geven. De lidstaten dienen te zorgen voor voorzieningen om dit
afval te verwerken", aldus Vice-voorzitter Jacques Barrot, belast met
vervoer.
De Commissie heeft besloten met redenen omklede adviezen te zenden aan
België en Hongarije omdat deze landen een richtlijn van 2000 die
een vermindering beoogt van de lozing van scheepsafval en
ladingresiduen in zee door schepen die gebruikmaken van havens in de
Gemeenschap, niet voldoende hebben omgezet. De nieuwe wetgeving heeft
als doel de beschikbaarheid en het gebruik van
havenontvangstvoorzieningen voor scheepsafval en residuen te
verbeteren.
De richtlijn legt een aantal verplichtingen op aan de lidstaten
(toereikende faciliteiten ter beschikking stellen, passende plannen
uitwerken voor de ontvangst en verwerking van het afval en innen van
bijdragen van schepen om de kosten te dekken) en de kapiteins van
schepen (vóór hun aankomst informatie verstrekken over het afval en
het afval afgeven bij de beschikbare havenontvangstfaciliteiten). Ze
diende uiterlijk op 27 december 2002 door de lidstaten te worden
omgezet in nationale wetgeving.
Hoewel het niet over zeehavens beschikt, bezit Hongarije een
scheepvaartregister. Hongarije dient de richtlijn derhalve om te
zetten wegens de verplichtingen voor scheepskapiteins.
België heeft de richtlijn weliswaar in nationale wetgeving omgezet,
maar wat de inning van de scheepsbijdragen betreft, was de omzetting
onvolledig en is de Belgische regelgeving strijdig met de bepalingen
van de richtlijn. Er wordt met name afgeweken van de bepaling dat alle
schepen die een haven aandoen, ongeacht het feitelijk gebruik van de
voorzieningen, substantieel bijdragen in de kosten voor de ontvangst,
de verwerking en de verwijdering van afval en residuen.
---
Richtlijn 2000/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27
november 2000 betreffende havenontvangstvoorzieningen voor
scheepsafval en ladingresiduen (PB L 332 van 28.12.2000, blz. 81)
European Union