Contactpersoon
Datum
14 juli 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.004910
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
1
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Reactie op de Vierde Voortgangsrapportage van de Commissie Deskundigen
Vliegtuiggeluid
Geachte voorzitter,
Mede namens mijn ambtgenoot van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer bied ik u hierbij de Vierde Voortgangsrapportage van de
Commissie Deskundigen Vliegtuiggeluid (CDV) aan, die op 9 juni jongstleden
is gepubliceerd.
Ook geven wij in deze brief ons gezamenlijk standpunt over deze
Voortgangsrapportage weer.
Voortgang en planning
In vergelijking met de vorige Voortgangsrapportages heeft de CDV in de
afgelopen periode minder inhoudelijke voortgang geboekt. Dit is grotendeels
te wijten aan overmacht, zoals het overlijden van een belangrijke externe
adviseur. De CDV hoopt de opgelopen vertraging gedurende de komende maanden
te kunnen inhalen. Niettemin baart de planning ons zorgen. Wij hebben
voorzitter Eversdijk van de CDV in kennis gesteld van deze zorg en
aangedrongen op afronding van het eindadvies voor het einde van dit jaar.
Alternatieve systemen voor handhaving
In de Derde Voortgangsrapportage zette de CDV een aantal voor- en nadelen
van alternatieve systemen voor handhaving uiteen. Het ging hierbij om
alternatieve geluidmaten: Lden over periodes van een maand (in plaats van
een jaar) en NA60/NA70.
In de Vierde Voortgangsrapportage gaat de CDV een stap verder: zij ontraadt
het gebruik van deze 'andere maten' voor een handhavingsysteem en zal in
het verdere onderzoek naar een handhavingsysteem voor het buitengebied
uitgaan van de geluidmaat Lden over een heel jaar, zoals die ook in het
Luchthavenverkeerbesluit (LVB) is gebruikt. Wij delen deze mening van de
CDV. Voor informatievoorziening ziet de CDV nog wel mogelijkheden voor deze
alternatieve maten. Wij zien de adviezen van de CDV hierover met interesse
tegemoet.
Handhaving in het buitengebied
De CDV zal in het verdere onderzoek naar handhaving in het buitengebied
niet langer de 20 Ke-contour als leidraad nemen. In plaats daarvan zal de
CDV een studiegebied hanteren dat wordt begrensd door de plaatsen Alkmaar,
Almere, Laren, Woerden, Bodegraven, Voorschoten en Wassenaar. Daarbij zal
ook de vraag worden beantwoord of zinvolle handhaving overal in dit gebied
technisch mogelijk en wenselijk is. Wij delen de overwegingen van de CDV
die tot deze keuze hebben geleid, en kunnen ons dan ook vinden in deze
werkwijze. Tevens onderschrijven wij het onderzoekstraject dat voor een
handhavingsysteem in het buitengebied in de Vierde Voortgangsrapportage is
geschetst en zien met belangstelling uit naar de resultaten.
Meten voor handhaving
Ofschoon deze Vierde Voortgangsrapportage daar niet in detail op in gaat,
is de CDV ook druk bezig met het beantwoorden van de vraag of, en zo ja op
welke wijze metingen een rol kunnen spelen in handhaving. Dit is complexe
materie, die meer tijd in beslag neemt dan aanvankelijk gedacht. In de
Vierde Voortgangsrapportage wordt nog geen antwoord gegeven op de vraag of
het al dan niet wenselijk is om geluidmetingen te gebruiken bij de
handhaving. Er worden dan ook nog geen aanbevelingen daarover gedaan.
Uit proefmetingen van de CDV blijkt dat gemeten waarden van vliegtuiggeluid
hoger zijn dan berekende waarden. De oorzaken hiervan zijn niet helemaal
bekend. De CDV buigt zich hier nog over.
De CDV vermeldt in de Vierde Voortgangsrapportage wel, dat gemeten en
berekende waarden niet zonder meer met elkaar vergeleken kunnen worden. Aan
berekeningen liggen immers modellen en aannames ten grondslag, die nooit
geheel overeenkomen met de werkelijkheid. Die werkelijkheid is veel
complexer. Om een voorbeeld te noemen: uit andere metingen is gebleken dat
exact hetzelfde vliegtuig, onder exact dezelfde omstandigheden, en met
overeenkomstige kenmerken zoals gewicht en snelheid, tóch zeer
verschillende meetresultaten kan opleveren. De wetenschap is er nog niet
helemaal uit wat hier de oorzaken van zijn.
Het is dus niet zo dat nu de conclusie getrokken mag worden dat
geluidbelasting door vliegverkeer thans verkeerd wordt berekend. De CDV
benadrukt dat evenmin mag worden geconcludeerd dat er meer geluid wordt
gemaakt dan wettelijk is toegestaan. De grenswaarden zijn immers berekende
waarden. Handhaving op die grenswaarden kan dan ook alleen op basis van
berekeningen, omdat anders appels met peren worden vergeleken.
Stille vliegtuigen
De CDV beveelt aan om na te gaan welke mogelijkheden er zijn om in bepaalde
perioden, bijvoorbeeld de avond en de nacht, Schiphol alleen open te
stellen voor geluidarme toestellen. Deze suggestie nemen wij graag in
overweging. Wij tekenen hierbij echter wel aan dat in het huidige stelsel
de sector en niet het Rijk dergelijke afwegingen maakt. Het Rijk bepaalt
alleen de randvoorwaarden waarbinnen de sector zijn eigen afwegingen kan
maken.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw drs M.H. Schultz van Haegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat