Print
Suzuki Swift veilig voor voetgangers
(14-7-2005)
De Suzuki Swift heeft in de jongste EuroNCAP-botsproeven voor
voetgangersveiligheid de hoogste score behaald.
In de compacte klasse is de Swift van de dertien geteste nieuwe autoâs
de enige auto die op het onderdeel voetgangersveiligheid drie van de
vier sterren heeft gekregen.
De Europese organisatie EuroNCAP heeft de resultaten van de
botsproeven onlangs gepresenteerd. Sinds enkele jaren kijkt deze
onafhankelijke onderzoeksinstantie niet alleen naar
inzittenden-bescherming, maar ook naar de kans op ernstig letsel voor
voetgangers bij een aanrijding. âDit is een goede prestatie van
Suzukiâ, aldus EuroNCAP in een commentaar op het resultaat. Volgens de
onderzoekers is dat vooral te danken aan de constructie van de bumper
en de voorzijde van de motorkap: die verkleinen de kans op ernstig
hoofdletsel.
Kanjer in veiligheid
De Suzuki Swift is rondom een kanjer in veiligheid, want ook met de
bescherming van inzittenden bij aanrijdingen van voren en van opzij
nestelt hij zich in de bovenste regionen van zijn klasse. EuroNCAP
kende de Suzuki voor de protectie van kinderen drie sterren toe. De
Swift beschikt over de benodigde bevestigingspunten voor
ISOFIX-veiligheidszitjes. Voor de bescherming van volwassen
inzittenden kreeg de Suzuki vier van de vijf maximaal te behalen
sterren. âDe Swift zet gewoonweg een prima totaalresultaat neer. De
carrosserie blijkt extreem sterk, waardoor het passagierscompartiment
bij een frontale botsing opmerkelijk weinig vervormdâ, aldus EuroNCAP
in zijn eindoordeel.
De goede testresultaten komen niet geheel onverwacht. Suzuki heeft de
nieuwe Swift een arsenaal aan veiligheidsvoorzieningen meegegeven. Hij
is om te beginnen voorzien van een robuuste carrosseriestructuur met
kreukelzones voor en achter. In de portieren zitten stalen profielen
die bescherming bieden bij een aanrijding in de flank. Bij een
frontale botsing schuift het stuurwiel weg van de bestuurder en de
pedalen breken af om ernstig beenletsel te voorkomen. De deurstijlen
en dakranden zijn bekleed met schokdempend materiaal.
Verder is de Swift uitgerust met airbags voor de bestuurder en de
passagier en met gordelspanners en spankrachtbegrenzers. Zij- en
gordijnairbags zijn standaard op een aantal uitvoeringen van de Swift.
Belangrijker nog echter is het voorkomen van een aanrijding. Daarom
beschikt de Suzuki Swift over een anti-blokkeerremsysteem (ABS) met
elektronische remkrachtverdeling (EBD) en een remassistent (BAS),
zodat de auto bij een noodstop de kortst mogelijke remweg bereikt. Het
voorkomen van een aanrijding is per slot van rekening nog altijd de
beste bescherming, want dan is er gewoonweg geen kans op letsel.
AutoRai