Contactpersoon
-
Datum
8 juli 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.00085
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
318
Onderwerp
Antwoord Tweede Kamer lid Van der Ham over kerosine accijns op
internationale vluchten
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van de vraag van het geachte lid Van der Ham om met een
aantal landen een kopgroep te formeren, die er voor zorgt dat het
instrument van de milieuheffingen, dan wel het invoeren van kerosine
accijns, voor internationale vluchten op de agenda blijft, deel ik u het
volgende mee:
De invoering van een kerosine accijns binnen Europa is eind jaren negentig
onderzocht. De resultaten van dit onderzoek zijn besproken in de
Milieuraad, de Transportraad en de ECOFIN. Afwegingen tussen de voor- en
nadelen hebben niet geleid tot invoering van het instrument kerosine
accijns, maar besloten werd om ook andere mogelijke instrumenten, zoals
emissieheffing en emissiehandel nader te onderzoeken. In 2002 werd een
onderzoek naar de effecten van emissieheffingen afgerond. Ook dit onderzoek
heeft niet tot besluitvorming geleid.
Onderzoek in ICAO -verband heeft inmiddels aangetoond dat een open
emissiehandelssysteem een kosteneffectief instrument kan zijn om
emissiereductie in de internationale luchtvaart te bewerkstelligen. Dit
heeft er toe geleid, dat sommige EU-landen aan verder onderzoek naar de
voor- en nadelen van een emissiehandelssysteem prioriteit toekennen. Gezien
het bovenstaande en het feit dat voor een beslissing ten aanzien van
kerosine accijns in de ECOFIN unanimiteit vereist is, lijkt een EU-brede
invoering op dit moment niet haalbaar.
Buiten Europa ligt de discussie over milieuheffingen voor de internationale
luchtvaart zo mogelijk nog moeilijker. Recentelijk heeft de Verenigde
Staten samen met de ontwikkelingslanden op de laatste ICAO-Assembly nog een
poging gedaan om de invoeren van dergelijke heffingen vrijwel onmogelijk te
maken. Door een gecoördineerde actie onder Nederlands voorzitterschap heeft
Europa dit nog weten te voorkomen. Wel is afgesproken om tot eind 2007 niet
unilateraal tot de invoering van heffingen ter beperking van de emissie van
broeikasgassen te besluiten.
De Europese Commissie heeft in de herfst van 2004 een onderzoek gestart
naar de mogelijkheden, de eventuele problemen bij de invoering en de wijze
van uitvoering van het incorporeren van de emissies van de internationale
luchtvaart in het Europese Emissiehandelssysteem dat geldt voor de
stationaire installaties. De Commissie zal de resultaten van dit onderzoek
tezamen met haar overwegingen ten aanzien van andere marktconforme
maatregelen in de luchtvaart (zoals heffingen en kerosine accijns) in een
Mededeling publiceren. Het Verenigd Koninkrijk is van plan de invoering van
een emissiehandelssysteem voor internationaal luchtvaartverkeer in Europa
tot speerpunt van beleid tijdens haar voorzitterschap te maken. Nederland
zal de Mededeling van de Commissie en de eventuele aanbevelingen afwachten,
alvorens zij haar definitieve standpunt bepaalt.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Mw drs. M.H. Schultz van Haegen
-----------------------
ICAO: International Civil Aviation Organisation, een organisatie van de
Verenigde Naties voor de burgerluchtvaart ingesteld in op 7 december 1944
bij het verdrag van Chicago
Ministerie van Verkeer en Waterstaat