Nederlandse Spoorwegen 14 juli 2005

Rolstoelgebruikers maken extra overstap op station Zandvoort

Vandaag stapten drie rolstoelgebruikers over naar de speciale strandrolstoelen van NS op station Zandvoort. Dit gebeurde in het bijzijn van Herman Gelissen, regiodirecteur van NS en Hans Hogendoorn, wethouder van Toerisme van de Gemeente Zandvoort. De strandrolstoelen zijn deze zomer gratis te gebruiken op vertoon van een NS-vervoerbewijs en kunnen vooraf telefonisch worden gereserveerd.

In de zomer met de trein naar Zandvoort is een comfortabele en snelle manier om naar het strand te gaan. Voor reizigers met een rolstoel maakt NS het dit jaar nog aantrekkelijker. Zij maken een extra overstap op station Zandvoort: van hun eigen rolstoel naar een speciale strandrolstoel. Deze zomer stelt NS drie strandrolstoelen beschikbaar. Er is gekozen voor de Jutter Wombat die op diverse stranden reeds wordt gebruikt en uitgebreid is getest door rolstoelgebruikers.

De reactie van Wim van Veen van de Chronisch zieken & Gehandicapten Raad: "Deze actie van NS juichen wij toe. Ieder initiatief om mensen met een beperking een zo normaal mogelijk leven te laten leiden, ondersteunen wij".

De strandrolstoelen kunnen telefonisch worden gereserveerd en worden afgehaald bij strandpaviljoen 5 oftewel `Take Five' in Zandvoort. Zij zijn per rolstoel en taxi goed bereikbaar en volledig ingericht op rolstoelgebruikers. De normale rolstoel kan bij het paviljoen worden gestald. Voor meer informatie www.ns.nl. onder reisinformatie/stationsvoorzieningen/Zandvoort.

Toegankelijkheid
Ondertussen is er op 107 NS-stations assistentieverlening met een vooraanmeldtijd van slechts 3 uur en zijn er invalidenbruggen aanwezig om klanten met een rolstoel gemakkelijk in- en uit de trein te helpen. Steeds meer stations zijn voorzien van liften, hellingbanen en blindengeleidelijnen. Voor meer informatie www.ns.nl onder service/gehandicapten.

Bereikbaarheid kust
In samenwerking met de Provincie Noord-Holland heeft NS vanaf vandaag op een tweetal aanvoerroutes richting Zandvoort en Bloemendaal banieren opgehangen om automobilisten te informeren over de korte reistijd van 30 minuten van Amsterdam Centraal naar Zandvoort. Het is een snelle comfortabele manier van reizen waarmee de files en de zoektocht naar een parkeerplek wordt omzeild. De komende weken wordt tevens door treinpersoneel flyers uitgedeeld met extra reisinformatie en voor de jeugdige reizigers polsbandjes en strandballen. Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Carola Belderbos, Persvoorlichting NS, telefoon: 020 ­ 2067404.

Datum 14 juli 2005
Pagina 2/2

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 388 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.


---- --