Moeizame voortgang in overleg met A.S. Watson
14-07-2005
De situatie in de winkels van A.S. Watson wil nog niet echt
verbeteren. Dat blijkt wel uit de laatste ledenvergaderingen en uit
het overleg met A.S. Watson. Het lijkt noodzakelijk dat wij de
werknemers constant blijven wijzen op hun rechten en dit ook onder de
aandacht blijven houden van A.S. Watson.
Het meest recente overleg met A.S. Watson heeft op 29 juni 2005
plaatsgevonden. Opnieuw is het probleem van de minuren en
compensatie-uren aan de orde geweest. Uit de ledenraadplegingen die
daarna hebben plaatsgevonden, blijkt weer dat er een grote groep is
die niet een meer maar een zee aan compensatie-uren heeft staan. Met
werkelijke oplossingen om dit op te lossen komt A.S. Watson niet. Zo
wordt het niet mogelijk gemaakt om tenminste een gedeelte van die uren
uit te betalen en het is, zeker als filiaalleider, vaak onmogelijk om
die uren in vrije tijd op te nemen. Het probleem blijft op deze manier
voortbestaan. Wij vinden dat er nu op korte termijn knopen moeten
worden doorgehakt en zullen dit ook zeker aan de orde stellen.
Verder heeft A.S. Watson aangegeven dat zij informatie naar de winkels
zouden sturen die duidelijkheid zou geven over de rechten van
werknemers bij het werken tijdens de pauze en voor en na
sluitingstijd. Deze informatie is weliswaar gestuurd (zonder dat eerst
met ons af te stemmen) maar biedt niet de gevraagde duidelijkheid. In
tegendeel, het schept enkel verwarring en doet absoluut geen recht aan
de positie van werknemers.
Wij willen het nog één keer duidelijk maken: GEWERKTE TIJD MOET OOK
BELOOND WORDEN! WERKEN IN DE WINKEL IS GEEN VRIJWILLIGERSWERK. Of werk
je soms bij de wereldwinkel??? Maar alhoewel A.S. Watson zaken
verkoopt die over de hele wereld worden geproduceerd, kunnen we toch
niet spreken van een wereldwinkel.
Kortom, als je werkt voor of na sluitingstijd of de pauze niet
ongestoord kunt genieten, moet die gewerkte tijd worden uitbetaald. Of
je moet in de gelegenheid zijn gesteld om op een later moment op de
dag alsnog de pauze daadwerkelijk te genieten. Ons advies: houd alle
gewerkte kwartiertjes bij. Als er sprake is van structureel werken na
sluitingstijd, je bent dan bijna altijd tot een kwartier of half uur
na sluitingstijd bezig, moet deze tijd zelfs zijn ingeroosterd. Op de
wijze waarop A.S. Watson het nu aanpakt, komen we niet verder. Moeten
we soms overwegen om loonvorderingen via de rechter te regelen?
Ook uit de ledenvergaderingen bleek weer dat de situatie nog steeds
zeer moeizaam is. De verdelingen nemen enorm toe, de vrachten komen
niet op de afgesproken tijdstippen en hoe je het allemaal maar oplost,
dat zoekt het filiaal zelf maar uit. Als je je dan vervolgens niet aan
alle regels houdt (omdat dat gewoon niet meer mogelijk is) wordt je
daar wel weer op afgerekend. Ook blijkt weer dat A.S. Watson wel kan
zeggen dat er met de urennormering rekening is gehouden en dat er twee
mensen in het filiaal aanwezig moeten zijn vanwege de veiligheid, dat
dit in de praktijk soms niet haalbaar is en twee ook eigenlijk veel te
weinig is om die veiligheid te waarborgen en om het gevaar van
diefstal te voorkomen.
Tot slot speelt nog de "dienstverlening" van Remaz. De manier waarop
zij met ziektegevallen omgaan is vaak schrijnend te noemen. Zeker als
het niet om een simpele arm- of beenbreuk gaat maar om psychische
problemen is de tact ver te zoeken. Als je met emotionele zaken zit,
levert dit pure schade op voor het herstelproces. Helaas voelen
medewerkers die hier tegenaan lopen weinig steun vanuit de organisatie
en krijgt men al snel het gevoel enkel tegengewerkt te worden. Een
bedrijfsarts spreken lijkt welhaast onmogelijk. We hebben u gevraagd
dit soort zaken aan ons te melden zodat wij hier actie op kunnen
ondernemen. Deze oproep willen we nog graag bij deze herhalen!
Samenvattend: je zou er haast moedeloos van worden. We kunnen ons goed
voorstellen dat het vertrouwen in de organisatie er nog lang niet is
als je daar niets van in de praktijk merkt. Wij geven echter niet op
en blijven strijden voor uw rechten!
Wij houden u op de hoogte van onze vervolgstappen. We zullen het hier
niet bij laten zitten. Daarvoor hebben we ook uw steun nodig. Word
daarom lid van de CNV Dienstenbond zodat wij ons nog sterker kunnen
maken richting A.S. Watson. De afgelopen maanden zijn al heel wat
collegas u voorgegaan. Zorg dat u er niet alleen voor staat.
Heeft u nog vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact op met uw
districtskantoor
Dienstenbond CNV