Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

CENTRAAL BUREAU VOOR DE RIJN- EN BINNENVAART

Rotterdam, 14 juli 2005

Binnenvaart gaat met Nederlandse regeling bijdragen leveren aan de verbetering van de Europese luchtkwaliteit

Subsidieregeling schonere scheepsdieselmotoren goedgekeurd

De Europese Commissie heeft op 5 juli goedkeuring gegeven aan de Nederlandse overheid voor het verlenen van subsidies voor de vervanging of retrofit van dieselmotoren van Nederlandse binnenvaartschepen. Voor de regeling, die geldt voor 5 jaar, is een bedrag uitgetrokken van ongeveer 20 miljoen euro. Het Ministerie van VROM zal de subsidieregeling op zijn vroegst begin oktober doch uiterlijk eind van dit jaar publiceren.

Vervoerscommissaris Barrot heeft bekend gemaakt dat de regeling in overeenstemming is met het EG-verdrag en met de kaderregeling betreffende staatssteun ten behoeve van het milieu. Op grond van deze kaderregeling mogen investeringen in apparatuur die tot doel hebben verontreiniging of hinder te verminderen of te beëindigen worden toegestaan. In Nederland gevestigde ondernemers komen voor de steun in aanmerking. De regeling voorziet in investeringssubsidies bij:
- de aanschaf van een emissiearme scheepsdieselmotor in plaats van een conventionele scheepsdieselmotor bij nieuwbouw van een binnenvaartschip of bij de hermotorisering op een bestaand schip;
- de aanschaf van een emissiearme scheepsdieselmotor in plaats van het reviseren van een in gebruik zijnde conventionele scheepsdieselmotor;
- aanpassing (retrofit) van dieselmotoren van bestaande en nieuwe schepen tot een schonere emissiearme scheepsdieselmotor. Hiermee wordt de belofte werkelijkheid die de Staatssecretaris van Milieu van Geel, mede namens de Minister van Verkeer en Waterstaat, in 2003 heeft gedaan op de Binnenvaartinnovatiedag in Delft. De VERS-regeling (Vervanging en retrofit Scheepsdieselmotoren) heeft tot doel de uitstoot van fijn stof en vooral NOx van de bestaande Nederlandse binnenvaartvloot aanzienlijk te verminderen. De binnenvaart zal met deze regeling een belangrijke extra bijdrage kunnen leveren aan de inspanningen die Nederland moet verrichten voor het halen van de nationale emissieplafonds voor luchtverontreinigende stoffen en aan tegemoetkoming van de normen voor lokale luchtkwaliteit. Onder een emissiearme dieselmotor wordt verstaan een scheepsdieselmotor, die voldoet aan de emissiewaarden van

fase II van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart, dan wel die voldoet aan de gelijksoortige Europese richtlijn 97/68/EG. De betreffende motor zal moeten beschikken over een bewijs van de motorfabrikant dat aan deze norm wordt voldaan.
Retrofit is het aanpassen van een dieselmotor (door middel van voor- en of nageschakelde technieken) waardoor een lagere uitstoot van stikstofoxiden (NOx) ontstaat. Voor deze regeling moet retrofit leiden tot een vermindering van de uitstoot van de motor tot niet meer dan 2 g/kWh voor nieuwe schepen of 3 g/kWh voor bestaande schepen.

Bij het opstellen van de regeling is er naar gestreefd om een rechtvaardige doch eenvoudige regeling te ontwikkelen. De subsidie zal worden verleend op basis van zogenaamde forfaitaire bedragen. Deze bedragen zijn afhankelijk van het vermogen van de betrokken motor(en). Door het systeem van de forfaitaire bedragen is het niet bij voorbaat nodig om allerlei facturen in te dienen. Op basis van het motorvermogen kan het subsidiebedrag relatief eenvoudig worden vastgesteld. Voor een kleine of middelgrote binnenvaartonderneming zijn de volgende subsidiebedragen van toepassing (voorbeeld voor motoren van 500, 750, 1000, respectievelijk 2000 kW):
Subsidie (in euro's) 500kW 750kW 1000kW 2000kW Emissiearme motor - nieuw schip 4.500 8.100 9.360 18.720 Emissiearme motor - bestaand schip 13.700 17.900 19.760 31.520 Retrofit - nieuw schip 40.600 66.800 95.000 209.000 Retrofit - bestaand schip 52.400 88.500 121.400 269.800

Het Ministerie van VROM zal deze regeling, vanwege de te volgen procedure, op zijn vroegst begin oktober kunnen publiceren. Met in achtneming van mogelijke tegenvallers in de planning moet het volgens ambtenaren van VROM en V&W zeker mogelijk zijn om uiterlijk eind van dit jaar te publiceren. Hierbij zal tevens bekend worden gemaakt welke organisatie de regeling gaat uitvoeren en zal duidelijk zijn waar de aanvragen moeten worden gedaan.

Het CBRB adviseert ondernemers om vooralsnog geen verplichtingen aan te gaan voordat de regeling daadwerkelijk gepubliceerd is. Kosten aangegaan voor de publicatiedatum zijn namelijk niet subsidiabel. In overleg met het CBRB zal de procedure voor het aanvragen van subsidie zo eenvoudig mogelijk worden gehouden zodat de administratieve lasten zo klein mogelijk zullen zijn. Het Bureau Innovatie Binnenvaart is al langere tijd betrokken bij onderzoek betreffende emissiereductie in de binnenvaart. De sector streeft er dan ook naar om het BIB te betrekken bij de advisering en ondersteuning bij het verkrijgen van subsidies in het kader van de VERS- regeling.

Noot voor de redactie (