EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

14 juli 2005

EVO: 'blokrijden prima, maar dan wel in een modern jasje'

Rijkswaterstaat voert een proef uit met het zogenoemde blokrijden. Daarbij gaat een auto van Rijkswaterstaat midden op de weg rijden zodra een file dreigt te ontstaan. Alle voertuigen daarachter houden dan een constante snelheid aan. Met het idee achter het blokrijden is EVO het volledig eens, maar er zijn inmiddels ook modernere technieken. EVO is van mening dat Verkeer en Waterstaat daarop moet inzetten, door te sturen op inbouw van een slimme snelheidsregelaar.

Dit is een techniek die van buitenaf de snelheid van het voertuig beïnvloedt. EVO heeft berekend dat dit systeem de kans op files met vijftien procent kan terugdringen.

Een dergelijk systeem is al beschikbaar en kan worden ingebouwd in personen- en vrachtauto's. Door een satellietsignaal naar het voertuig te versturen wordt de chauffeur gewezen op de nieuwe maximumsnelheid. Bijvoorbeeld door middel van een geluidssignaal.

De slimme snelheidsregelaar zorgt er automatisch voor dat voertuigen zich aan de meest recente maximumsnelheid houden. Als in alle motorvoertuigen zo'n systeem is ingebouwd, worden rijsnelheden homogener, daardoor de doorstroming beter en neemt de kans op ongelukken af.

En dat niet alleen. Het systeem vermindert ook de uitstoot van schadelijke stoffen. Auto's met dezelfde snelheid hoeven immers niet in te halen, op te trekken of af te remmen. Gezien de recente ontwikkelingen op het gebied van luchtkwaliteit allesbehalve een overbodige luxe.

EVO vindt dat de maximumsnelheid gebaseerd moet zijn op de drukte op dat moment. Tijdens de spits kan de maximumsnelheid (of beter gezegd ideale snelheid) lager liggen dan buiten de spits. Op het moment dat het systeem signaleert dat het druk begint te worden, gaat de maximumsnelheid omlaag. Maar ook als bijvoorbeeld het weer erg slecht is, kan de snelheid aangepast worden.