Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Nieuw onderzoek IDC: opmerkelijke groei Cognos in BI- en CPM-markt

Nieuwegein, 14 juli 2005 Cognos (NASDAQ: COGN; TSX:CSN) levert wereldwijd uitstekende prestaties in zowel de BI- als de CPM-markt. Dit blijkt uit nieuw onderzoek door marktonderzoekbureau IDC*. Cognos laat in 2004 een indrukwekkende groei zien en wint sterk in marktaandeel. Vooral in BI, waar Cognos volgens IDC het meeste marktaandeel won. Bovendien is Cognos de enige leverancier die meer dan 20% groei realiseert in beide markten een omzetgroei van 22,9% in BI en 21,3% in BPM/Finance.

Cognos neemt een stevige marktpositie in met zijn oplossingen voor Business Intelligence en Corporate Performance Management. Organisaties geven prioriteit aan oplossingen die helpen de prestaties te analyseren en zo de efficiency en kansen te vergroten , zegt Dan Vesset, Research Director, Analytics and Data Warehousing Software, IDC. Het is heel uitzonderlijk dat een softwarebedrijf tegelijkertijd zo n sterke marktgroei laat zien op het gebied van softwaretools én applicaties.

Het is duidelijk dat Cognos zijn visie op Performance Management volledig ondersteunt en dat het bedrijf een sterke positie heeft in de markt. Deze is vooral gebaseerd op de krachtige impuls van Cognos Planning, waar de meeste groei zit op het gebied van BPM. Nu BPM zich vanuit de financiële hoek richting operationele activiteiten beweegt, biedt de functionaliteit voor planning, scorecarding en BI van Cognos bedrijven een solide basis voor organisatiebrede Performance Management , aldus het rapport van IDC.

Het Cognos Performance Management System vergroot de slagkracht van organisaties en verbetert het beslissingsproces. Mensen en doelstellingen worden op operationeel en managementniveau met elkaar verbonden, op basis van actuele informatie die het mogelijk maakt bij te sturen. Het stroomlijnt technologie met Performance Solutions en hoogwaardige platformen voor rapportage, analyse, planning en scorecarding. Best practices en een partnernetwerk maken het geheel compleet. Hiermee zijn klanten in staat hun prestaties te verbeteren en aanzienlijk concurrentievoordeel te behalen.

Onze sterke groei in BI en CPM laat duidelijk zien dat de markt onze visie, innovatieve producten en sterke focus op klantsucces waardeert , zet Dave Laverty, Senior Vice-President Global Marketing van Cognos. De inzet van Cognos om bedrijven waarde te leveren zorgt ervoor dat we onze krachtige positie in de markt verder versterken. Wij doen alles om onze klanten te laten slagen.

Ga voor meer informatie over dit rapport naar http://www.idc.com.


* Worldwide Business Intelligence 2004 Vendor Shares en Worldwide Business Performance Management and Financial Analytic Applications 2005-2009 Forecast and 2004 Vendor Shares

Over Cognos

Cognos, marktleider in oplossingen voor Enterprise Business Intelligence (EBI) en Corporate Performance Management (CPM), levert software die bedrijven helpt hun resultaten te verbeteren door een effectieve besluitvorming op alle niveaus van de onderneming mogelijk te maken.

Met CPM zijn organisaties in staat hun prestaties te meten ten opzichte van hun bedrijfsstrategie, zodat ze maatregelen kunnen treffen om deze op alle niveaus van de bedrijfsvoering op elkaar af te stemmen. Cognos biedt een CPM-raamwerk dat mensen, informatie en beslissingsstructuren in de hele organisatie verbindt en de totale managementcyclus met geïntegreerde software voor planning, budgettering, rapportage, analyse en scorecarding ondersteunt.

Cognos, opgericht in 1969, bedient meer dan 23.000 klanten in meer dan 135 landen. Cognos' CPM-oplossingen en diensten voor bedrijven zijn ook verkrijgbaar via meer dan 3.000 partners en resellers wereldwijd. Voor meer informatie: www.cognos.nl.