OV.magazine 5-2005:

Intercity wordt in 2007 sneltrein

AMSTERDAM, 20050713 -- Kwartiersdiensten in verstedelijkte gebieden in een simpel twee-treinensysteem en Intercity's die vaker stoppen en dus lijken op de huidige sneltrein dat lijken de belangrijkste uitgangspunten voor de nieuwe dienstregeling in 2007. Een dienstregeling waarover de minister zich in dit stadium niet wil uitspreken: "Het is aan NS om een goede dienstregeling te maken, daar ga ik niet over."


De beloofde 'metroachtige frequenties zijn daarmee definitief van de baan. En tegen de wens van de Tweede Kamer blijft de reiziger van Rotterdam via Schiphol naar Amsterdam geconfronteerd met de keuze voor een duurdere reis of een omweg.
Op langere afstanden moeten reizigers vaker overstappen. Het verlies aan reizigers daardoor denkt NS op kortere afstanden goed te maken en verwacht zelfs een groei van 5 procent tot 2010. Stations als Delft, Gouda en Hilversum gaan er substantieel op vooruit met hogere frequentie en soms ook een directe verbinding zonder overstap. En met 12 tot 20 nieuwe stations wordt een aantal gebieden ontsloten via het spoor.

VERDER DEZE MAAND IN OV.MAGAZINE:
* Karla Peijs: "Het doel van de OV-chipkaart blijft reizigersgroei"
* Wereldcongres UITP
* OV-chipkaart met een 'big bang' invoeren
* Elke trein zijn eigen corridor
* Stedenbaan wil meer stoptreinen op hoofdrailnet
Thema: Wachten
* De gouden regels voor een ideale bushalte
* Wachten op stations moet aangenamer worden
* Visgraatopstelling busstation veiliger
En natuurlijk onze vaste bijdragen:
* De Ingenieur: Regionale punctualiteit
* Op de kaart: Friesland veilig vooruit
* Wouter Klootwijk: Geheime taxi