Gemeente Winterswijk
14 juli 2005
Extra krediet nodig voor aanvullende werkzaamheden
Winterswijk - Het college van burgemeester en wethouders stelt de
gemeenteraad voor een krediet van 380.784,- beschikbaar te stellen
voor aanvullende werkzaamheden voor het project reconstructie
Talmastraat, Plesmanstraat, Doormanstraat, Eelinkstraat (deel
Doormanstraat-Kottenseweg) en Kottenseweg (deel
Weurden-Plesmanstraat). Dit krediet is nodig voor werkzaamheden zoals
het 'relinen' van de riolering ter hoogte van een garagebedrijf aan de
Kottenseweg, het uitvoeren van verkeersmaatregelen in de Kottenseweg,
het aanbrengen van laan beplanting aan de Kottenseweg en het
afkoppelen van hemelwater in de Kottensweg en de Eelinkstraat.
In dit project worden riolering, bestrating, groen en verlichting
vervangen of aangepast. De wijk - met uitzondering van de Kottensweg -
is vorig jaar al 30 kilometer zone geworden. De hierbij horende
verkeersmaatregelen worden nu uitgevoerd binnen dit project. Ook wordt
hemelwater afgekoppeld volgens het waterplan Winterswijk. De
hoofdhemelwaterafvoerleiding gaat via de Eelinkstraat naar de
Huininkmaat. Ter hoogte van de Doormanstraat gaat de leiding over de
Huininkhof naar een nieuw te maken retentievijver. Deze retentie is
gesitueerd ten noorden van het nieuwbouwplan Huininkhof. Ook het
hemelwater van de Huininkhof wordt in deze vijver geborgen. Al deze
werkzaamheden zijn opgenomen in de begroting 2005.
Gaandeweg het ontwerpproces is er een aantal aanvullende zaken die om
technische, maar uiteindelijk ook om financiële redenen, in het kader
van dit project uitgevoerd moeten worden. Deze aanvullende
werkzaamheden zijn niet in de begroting 2005 opgenomen.
Vervangen riolering
Ten eerste de aanpassing van de manier waarop het vervangen van de
riolering in het gedeelte Kottenseweg tussen het Weurden en de
Plesmanstraat uitgevoerd moet worden. Deze vervanging stond al op de
planning bij de reconstructie van de Wooldseweg in 2000. Uitgangspunt
hierbij was destijds dat de bodemverontreiniging nabij een
garagebedrijf aan de Kottenseweg 9-11 gesaneerd zou zijn. Destijds is
de sanering niet uitgevoerd en is rioolvervanging uitgesteld. Zoals
het nu lijkt zal de sanering ook nu niet op tijd lukken. Om toch de
werkzaamheden uit te kunnen voeren zal ter plaatse van de
verontreiniging het riool gerelined (kunststof kous in riool "nodig")
worden. Dit betekent dat de kosten voor dit gedeelte hoger worden.
Overigens zal de rest van dit gedeelte 'klassiek' vervangen worden.
Vervanging van deze riolering is dus enerzijds nodig omdat deze sterk
verouderd ( 1931) is, anderzijds is dit project voorlopig het laatste
'natuurlijke' moment om de riolering te vervangen. Na uitvoering van
dit project zijn er voorlopig geen renovatieprojecten in deze wijk.
Uitstel zou, naast hogere kosten, ook leiden tot extra overlast voor
de buurt.
De riolering in dit gedeelte van de Kottenseweg is van 1931. De
kwaliteit is zodanig dat vervanging noodzakelijk is. De algemeen
gehanteerde afschrijftermijn is 55 jaar. Doordat deze kwalitatief
slechte riolering het verontreinigde gedeelte doorkruist is het
mogelijk dat het rioolwater en daarmee de rioolwaterzuivering
verontreinigd wordt met minerale oliën. Uiteraard is dit een
ontoelaatbare situatie.
Splitsen hoofdhemelwaterleiding
Ten tweede de splitsing van de hoofdhemelwaterleiding in de
Eelinkstraat. Naast bovengenoemd deel zal een tweede tak worden
aangelegd in de Eelinkstraat vanaf de Doormanstraat tot aan de
Huininkmaatstraat. Dit betekent dat ook dit gedeelte van de
Eelinkstraat heringericht moet worden. Uit het detailontwerp voor de
hoofdhemelwaterleiding naar de retentievijver bleek dat één leiding in
verband met de hoogteligging ten opzichte van maaiveld niet haalbaar
is. Dit betekent namelijk dat het hemelwater niet in de hele wijk
afgekoppeld kan worden. Om toch aan de verplichtingen uit het
Waterplan Winterswijk te voldoen is besloten om de leiding te splitsen
in twee kleinere leidingen. Hierdoor moet gegraven worden in een deel
waar dat in eerste instantie niet nodig was. Bijkomend voordelen zijn
dat deze werkzaamheden kunnen worden gecombineerd met de aansluiting
van de nieuwe woningen op de Huininkhof aan de Eelinkstraat, maar ook
dat hierdoor extra verhard oppervlak wordt afgekoppeld waardoor het
totale verharde oppervlak dat tot 2010 nog afgekoppeld moet worden om
aan de wettelijke eisen te voldoen verder afneemt.
Verkeersmaatregelen
Derde punt is de reconstructie van de Kottenseweg vanaf het Weurden
tot de Plesmanstraat conform het verkeersstructuurplan. Volgens dit
plan wordt een tweezijdige fietsstrook in rood asfalt aangelegd.
Parkeren op de rijbaan is bij de uitvoering met fietsstroken niet meer
toegestaan. Waar mogelijk worden parkeerplaatsen aangelegd. Om een
aansluiting te maken met de fietsstroken voorbij de aansluiting met de
Rusthuisstraat ligt het voor de hand om het resterende gedeelte van de
Kottenseweg tot de Rusthuisstraat ook met fietsstroken in te richten
om te zorgen dat er een uniform beeld ontstaat. Bijkomend voordeel is
dat op dit gedeelte ook hemelwater afgekoppeld kan worden. Voor de
aanleg van de fietsstroken is 50% BDU subsidie te verkrijgen, mits de
uitvoering nog in 2005 plaatsvindt. Ook voor dit deel geldt dat het
voorlopig het laatste 'natuurlijke' moment is om de Kottenseweg
overeenkomstig het verkeersstructuurplan aan te passen. Na uitvoering
van dit project zijn er voorlopig geen renovatieprojecten in deze
wijk. Uitstel zou, naast hogere kosten, ook leiden tot extra overlast
voor de buurt. Daarbij komt dat de Kottenseweg een belangrijke
ontsluitingsweg is, zolang er nog geen nieuwe verbindingsweg tussen
Rondweg Zuid en centrum is.
Laanbeplanting
Het vierde punt haakt aan bij het bomenbeleidsplan waarin staat dat er
langs de Kottenseweg laanbeplanting zou moeten komen. Deze
laanbeplanting (ongeveer 20 Lindes) vormt een verbinding tussen het
dorp en het buitengebied. Op de plaats waar de bomen moeten komen
(zuidzijde) liggen momenteel kabels en leidingen. Een deel van deze
kabels en leidingen moet verlegd worden. Nutsbedrijven kunnen dit in
combinatie met de gemeentelijke werkzaamheden doen
Kosten
De extra kosten ( 7.000,-) voor de relining van de riolering ter
plaatse van de bodemverontreiniging bij de garage aan de Kottenseweg
9-11 zijn voor de eigenaar van de garage. Voor het uitvoeren van de
verkeersmaatregelen is een bedrag van 189.450,- beschikbaar. Voor het
resterende bedrag voor de verkeersmaatregelen en de laanbeplanting aan
de Kottenseweg van 95.425,- en 70.325,- (samen 165.750,-) wordt
krediet aangevraagd. Dit geldt ook voor de extra investering voor de
afkoppeling van hemelwater in de Kottenseweg en de Eelinkstraat van
215.034,- .
Planning
Als de raad de kredieten beschikbaar stelt zal de aanbesteding in week
40 plaatsvinden. Zo mogelijk kan dan in week 42 met de werkzaamheden
gestart worden. De planning is erop gericht om de werkzaamheden voor
de bouwvak 2006 afgerond te hebben.