Gemeente Winterswijk


14 juli 2005

Extra krediet nodig voor aanvullende werkzaamheden

Winterswijk - Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor een krediet van 380.784,- beschikbaar te stellen voor aanvullende werkzaamheden voor het project reconstructie Talmastraat, Plesmanstraat, Doormanstraat, Eelinkstraat (deel Doormanstraat-Kottenseweg) en Kottenseweg (deel Weurden-Plesmanstraat). Dit krediet is nodig voor werkzaamheden zoals het 'relinen' van de riolering ter hoogte van een garagebedrijf aan de Kottenseweg, het uitvoeren van verkeersmaatregelen in de Kottenseweg, het aanbrengen van laan beplanting aan de Kottenseweg en het afkoppelen van hemelwater in de Kottensweg en de Eelinkstraat.

In dit project worden riolering, bestrating, groen en verlichting vervangen of aangepast. De wijk - met uitzondering van de Kottensweg - is vorig jaar al 30 kilometer zone geworden. De hierbij horende verkeersmaatregelen worden nu uitgevoerd binnen dit project. Ook wordt hemelwater afgekoppeld volgens het waterplan Winterswijk. De hoofdhemelwaterafvoerleiding gaat via de Eelinkstraat naar de Huininkmaat. Ter hoogte van de Doormanstraat gaat de leiding over de Huininkhof naar een nieuw te maken retentievijver. Deze retentie is gesitueerd ten noorden van het nieuwbouwplan Huininkhof. Ook het hemelwater van de Huininkhof wordt in deze vijver geborgen. Al deze werkzaamheden zijn opgenomen in de begroting 2005. Gaandeweg het ontwerpproces is er een aantal aanvullende zaken die om technische, maar uiteindelijk ook om financiële redenen, in het kader van dit project uitgevoerd moeten worden. Deze aanvullende werkzaamheden zijn niet in de begroting 2005 opgenomen.

Vervangen riolering
Ten eerste de aanpassing van de manier waarop het vervangen van de riolering in het gedeelte Kottenseweg tussen het Weurden en de Plesmanstraat uitgevoerd moet worden. Deze vervanging stond al op de planning bij de reconstructie van de Wooldseweg in 2000. Uitgangspunt hierbij was destijds dat de bodemverontreiniging nabij een garagebedrijf aan de Kottenseweg 9-11 gesaneerd zou zijn. Destijds is de sanering niet uitgevoerd en is rioolvervanging uitgesteld. Zoals het nu lijkt zal de sanering ook nu niet op tijd lukken. Om toch de werkzaamheden uit te kunnen voeren zal ter plaatse van de verontreiniging het riool gerelined (kunststof kous in riool "nodig") worden. Dit betekent dat de kosten voor dit gedeelte hoger worden. Overigens zal de rest van dit gedeelte 'klassiek' vervangen worden. Vervanging van deze riolering is dus enerzijds nodig omdat deze sterk verouderd ( 1931) is, anderzijds is dit project voorlopig het laatste 'natuurlijke' moment om de riolering te vervangen. Na uitvoering van dit project zijn er voorlopig geen renovatieprojecten in deze wijk. Uitstel zou, naast hogere kosten, ook leiden tot extra overlast voor de buurt.
De riolering in dit gedeelte van de Kottenseweg is van 1931. De kwaliteit is zodanig dat vervanging noodzakelijk is. De algemeen gehanteerde afschrijftermijn is 55 jaar. Doordat deze kwalitatief slechte riolering het verontreinigde gedeelte doorkruist is het mogelijk dat het rioolwater en daarmee de rioolwaterzuivering verontreinigd wordt met minerale oliën. Uiteraard is dit een ontoelaatbare situatie.

Splitsen hoofdhemelwaterleiding
Ten tweede de splitsing van de hoofdhemelwaterleiding in de Eelinkstraat. Naast bovengenoemd deel zal een tweede tak worden aangelegd in de Eelinkstraat vanaf de Doormanstraat tot aan de Huininkmaatstraat. Dit betekent dat ook dit gedeelte van de Eelinkstraat heringericht moet worden. Uit het detailontwerp voor de hoofdhemelwaterleiding naar de retentievijver bleek dat één leiding in verband met de hoogteligging ten opzichte van maaiveld niet haalbaar is. Dit betekent namelijk dat het hemelwater niet in de hele wijk afgekoppeld kan worden. Om toch aan de verplichtingen uit het Waterplan Winterswijk te voldoen is besloten om de leiding te splitsen in twee kleinere leidingen. Hierdoor moet gegraven worden in een deel waar dat in eerste instantie niet nodig was. Bijkomend voordelen zijn dat deze werkzaamheden kunnen worden gecombineerd met de aansluiting van de nieuwe woningen op de Huininkhof aan de Eelinkstraat, maar ook dat hierdoor extra verhard oppervlak wordt afgekoppeld waardoor het totale verharde oppervlak dat tot 2010 nog afgekoppeld moet worden om aan de wettelijke eisen te voldoen verder afneemt.

Verkeersmaatregelen
Derde punt is de reconstructie van de Kottenseweg vanaf het Weurden tot de Plesmanstraat conform het verkeersstructuurplan. Volgens dit plan wordt een tweezijdige fietsstrook in rood asfalt aangelegd. Parkeren op de rijbaan is bij de uitvoering met fietsstroken niet meer toegestaan. Waar mogelijk worden parkeerplaatsen aangelegd. Om een aansluiting te maken met de fietsstroken voorbij de aansluiting met de Rusthuisstraat ligt het voor de hand om het resterende gedeelte van de Kottenseweg tot de Rusthuisstraat ook met fietsstroken in te richten om te zorgen dat er een uniform beeld ontstaat. Bijkomend voordeel is dat op dit gedeelte ook hemelwater afgekoppeld kan worden. Voor de aanleg van de fietsstroken is 50% BDU subsidie te verkrijgen, mits de uitvoering nog in 2005 plaatsvindt. Ook voor dit deel geldt dat het voorlopig het laatste 'natuurlijke' moment is om de Kottenseweg overeenkomstig het verkeersstructuurplan aan te passen. Na uitvoering van dit project zijn er voorlopig geen renovatieprojecten in deze wijk. Uitstel zou, naast hogere kosten, ook leiden tot extra overlast voor de buurt. Daarbij komt dat de Kottenseweg een belangrijke ontsluitingsweg is, zolang er nog geen nieuwe verbindingsweg tussen Rondweg Zuid en centrum is.

Laanbeplanting
Het vierde punt haakt aan bij het bomenbeleidsplan waarin staat dat er langs de Kottenseweg laanbeplanting zou moeten komen. Deze laanbeplanting (ongeveer 20 Lindes) vormt een verbinding tussen het dorp en het buitengebied. Op de plaats waar de bomen moeten komen (zuidzijde) liggen momenteel kabels en leidingen. Een deel van deze kabels en leidingen moet verlegd worden. Nutsbedrijven kunnen dit in combinatie met de gemeentelijke werkzaamheden doen

Kosten
De extra kosten ( 7.000,-) voor de relining van de riolering ter plaatse van de bodemverontreiniging bij de garage aan de Kottenseweg 9-11 zijn voor de eigenaar van de garage. Voor het uitvoeren van de verkeersmaatregelen is een bedrag van 189.450,- beschikbaar. Voor het resterende bedrag voor de verkeersmaatregelen en de laanbeplanting aan de Kottenseweg van 95.425,- en 70.325,- (samen 165.750,-) wordt krediet aangevraagd. Dit geldt ook voor de extra investering voor de afkoppeling van hemelwater in de Kottenseweg en de Eelinkstraat van 215.034,- .

Planning
Als de raad de kredieten beschikbaar stelt zal de aanbesteding in week 40 plaatsvinden. Zo mogelijk kan dan in week 42 met de werkzaamheden gestart worden. De planning is erop gericht om de werkzaamheden voor de bouwvak 2006 afgerond te hebben.