AutoRai

Print

Volkswagen Fox is veiligste in zijn klasse

(19-7-2005)
Bij de scherpgeprijsde Volkswagen Fox is geen enkele concessie gedaan aan de veiligheid. Sterker nog, de Fox ontpopt zich als de veiligste in zijn klasse.
Dat blijkt uit recente crashtests die zijn uitgevoerd door de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, en door het weekblad Auto. De ADAC heeft de Fox getest in zijn technisch centrum in Landsberg. De botsproeven zijn gehouden volgens de criteria van de EuroNCAP, de Europese organisatie die elk jaar nieuwe autoâs toetst op veiligheid en daarmee inmiddels de norm heeft gezet op dit vlak. De Fox scoorde in totaal 28 punten, wat goed is voor vier van de vijf maximaal te behalen sterren bij de EuroNCAP. Geen enkele andere auto in de prijsklasse onder de 10.000 euro komt aan deze score.

Veel bescherming
Bij een frontale botsing biedt de compacte Volkswagen zijn inzittenden veel bescherming, wat volgens de ADAC duidelijk uit de verf kwam in de proef waarbij de auto met een snelheid van 64 kilometer per uur en met 40 procent van de voorzijde tegen een vervormbare wand van aluminium botste. âDe compacte Fox toont grote krachtâ, zegt ADAC-crashdeskundige Klaus Brieter in het julinummer van het tijdschrift ADAC motorwelt. âDe interactie tussen de gordelspanners, de spankrachtbegrenzers, de airbags en de inschuivende stuurkolom verloopt goed. Beide airbags zijn volledig opgeblazen vóórdat bestuurder en passagier er met hoofd en borst mee in aanraking komen. De kans op hoofd-, nek- en borstletsel is opmerkelijk gering. De kooiconstructie houdt zich goed: de A-stijl was na de crash maar 24 millimeter verschoven en het portier van de bestuurder liet zich nog moeiteloos openen â dat bespaart hulpverleners kostbare tijd.â

Ook van opzij
De Fox biedt ook goede bescherming bij een zijdelingse aanrijding. Deze proef is uitgevoerd met een vervormbaar stootblok, dat met een snelheid van 50 kilometer per uur de zijkant van de auto trof. âDe sterke B-stijl, de nauwelijks verbuigende dorpels en de stalen balken in de portieren vangen de botsenergie op en verdelen deze over andere dragende delen in de carrosserieâ, aldus Brieter.

Onafhankelijk van de ADAC heeft het autotijdschrift Auto Bild de Volkswagen Fox bij het DEKRA-instituut in Neumünster getest, en ook hier kwam een verbazingwekkend goed resultaat uit de bus. Het weekblad concludeert: âMet de Fox laat Volkswagen duidelijk zien dat ook voordelige kleine autoâs veilig kunnen zijn. De Fox haalde in de frontale crashtest zelfs bijna het niveau van zijn grotere broer, de Golf V.â