Print
Volkswagen Fox is veiligste in zijn klasse
(19-7-2005)
Bij de scherpgeprijsde Volkswagen Fox is geen enkele concessie gedaan
aan de veiligheid. Sterker nog, de Fox ontpopt zich als de veiligste
in zijn klasse.
Dat blijkt uit recente crashtests die zijn uitgevoerd door de ADAC, de
Duitse zusterorganisatie van de ANWB, en door het weekblad Auto. De
ADAC heeft de Fox getest in zijn technisch centrum in Landsberg. De
botsproeven zijn gehouden volgens de criteria van de EuroNCAP, de
Europese organisatie die elk jaar nieuwe autoâs toetst op veiligheid
en daarmee inmiddels de norm heeft gezet op dit vlak. De Fox scoorde
in totaal 28 punten, wat goed is voor vier van de vijf maximaal te
behalen sterren bij de EuroNCAP. Geen enkele andere auto in de
prijsklasse onder de 10.000 euro komt aan deze score.
Veel bescherming
Bij een frontale botsing biedt de compacte Volkswagen zijn inzittenden
veel bescherming, wat volgens de ADAC duidelijk uit de verf kwam in de
proef waarbij de auto met een snelheid van 64 kilometer per uur en met
40 procent van de voorzijde tegen een vervormbare wand van aluminium
botste. âDe compacte Fox toont grote krachtâ, zegt
ADAC-crashdeskundige Klaus Brieter in het julinummer van het
tijdschrift ADAC motorwelt. âDe interactie tussen de gordelspanners,
de spankrachtbegrenzers, de airbags en de inschuivende stuurkolom
verloopt goed. Beide airbags zijn volledig opgeblazen vóórdat
bestuurder en passagier er met hoofd en borst mee in aanraking komen.
De kans op hoofd-, nek- en borstletsel is opmerkelijk gering. De
kooiconstructie houdt zich goed: de A-stijl was na de crash maar 24
millimeter verschoven en het portier van de bestuurder liet zich nog
moeiteloos openen â dat bespaart hulpverleners kostbare tijd.â
Ook van opzij
De Fox biedt ook goede bescherming bij een zijdelingse aanrijding.
Deze proef is uitgevoerd met een vervormbaar stootblok, dat met een
snelheid van 50 kilometer per uur de zijkant van de auto trof. âDe
sterke B-stijl, de nauwelijks verbuigende dorpels en de stalen balken
in de portieren vangen de botsenergie op en verdelen deze over andere
dragende delen in de carrosserieâ, aldus Brieter.
Onafhankelijk van de ADAC heeft het autotijdschrift Auto Bild de
Volkswagen Fox bij het DEKRA-instituut in Neumünster getest, en ook
hier kwam een verbazingwekkend goed resultaat uit de bus. Het weekblad
concludeert: âMet de Fox laat Volkswagen duidelijk zien dat ook
voordelige kleine autoâs veilig kunnen zijn. De Fox haalde in de
frontale crashtest zelfs bijna het niveau van zijn grotere broer, de
Golf V.â
AutoRai