AutoRai

Print

Vechten om de topposities

(20-7-2005)
Harri Rovanpera voelt zich thuis in de Argentijnse winter, temeer daar de snelle proeven erg lijken op die in Finland. Hij vocht als een leeuw met zân landgenoot Toni Gardemeister, maar bleef op vijf seconden van de vierde plaats steken.
Gigi Galli liet wederom zien hoe snel hij is, maar kampte vanaf dag één met een versnellingsbakprobleem.

De WRC-equipes van Mitsubishi Motors Motorsport reisden vol goede moed naar de andere kant van de wereld. De winter en Rovanperaâs 100^ste WK-rally tegemoet. Bovendien waren de Lancers WRC05 voorzien van een nieuwe achterwielophanging en de eveneens nieuwe technisch directeur Yasuo Tanaka was ervan overtuigd dat de herziene geometrie van de achteras zou werken. Hij kreeg het gelijk aan zân zijde, want de Lancers bleken meteen snel op de met massaâs enthousiaste Argentijnen omzoomde proeven. Alleen de banden- en âsetupâ-keuze bleek lastig omdat het fijne gravel soms aanzienlijk vochtiger was dan vorig jaar. Galli reed inmiddels op de vierde plek toen er iets brak in de voorwielophanging. En uitgerekend in zijn jubileumrally beleefde Rovanpera sinds vijf jaar weer eens een serieuze spin. Hij bevond zich echter in goed gezelschap, want zelfs Sebastien Loeb spinde op zeker moment met hoge snelheid. Beiden konden gelukkig hun weg vervolgen en Rovanpera klom op dag één naar de vijfde plaats.

Mix van emoties
Dag twee leverde een mix van emoties op. Gigi was weliswaar heel erg snel en reed zelfs nog een snelste tijd ofwel een âscratchâ, maar spinde ook nog een keer en was inmiddels kansloos voor een goede eindklassering door de problemen van de voorgaande dag. Rovanpera reed op zijn beurt als een beest, maar de tijden kwamen er aanvankelijk niet uit. Totdat een wijziging van de âsetupâ een wereld van verschil maakte en de ervaren Fin constateerde dat âalles nu weer mogelijk wasâ. Dat bleek toch niet helemaal het geval. Want Gardemeister bleef ondanks het feit dat Harri Rovanpera op de laatste dag over de drie proeven in de bergen overall de allersnelste was, uiteindelijk net buiten het bereik van de vechtlustige Fin. âAls het iets droger was geweest had ik hem kunnen pakkenâ, aldus Rovanpera, die net als het hele team tevreden terugblikte op het evenement. Want Mitsubishi begint consistentie in competitiviteit te tonen en vecht elke rally mee om de topposities.