Print
Vechten om de topposities
(20-7-2005)
Harri Rovanpera voelt zich thuis in de Argentijnse winter, temeer daar
de snelle proeven erg lijken op die in Finland. Hij vocht als een
leeuw met zân landgenoot Toni Gardemeister, maar bleef op vijf
seconden van de vierde plaats steken.
Gigi Galli liet wederom zien hoe snel hij is, maar kampte vanaf dag
één met een versnellingsbakprobleem.
De WRC-equipes van Mitsubishi Motors Motorsport reisden vol goede moed
naar de andere kant van de wereld. De winter en Rovanperaâs 100^ste
WK-rally tegemoet. Bovendien waren de Lancers WRC05 voorzien van een
nieuwe achterwielophanging en de eveneens nieuwe technisch directeur
Yasuo Tanaka was ervan overtuigd dat de herziene geometrie van de
achteras zou werken. Hij kreeg het gelijk aan zân zijde, want de
Lancers bleken meteen snel op de met massaâs enthousiaste Argentijnen
omzoomde proeven. Alleen de banden- en âsetupâ-keuze bleek lastig
omdat het fijne gravel soms aanzienlijk vochtiger was dan vorig jaar.
Galli reed inmiddels op de vierde plek toen er iets brak in de
voorwielophanging. En uitgerekend in zijn jubileumrally beleefde
Rovanpera sinds vijf jaar weer eens een serieuze spin. Hij bevond zich
echter in goed gezelschap, want zelfs Sebastien Loeb spinde op zeker
moment met hoge snelheid. Beiden konden gelukkig hun weg vervolgen en
Rovanpera klom op dag één naar de vijfde plaats.
Mix van emoties
Dag twee leverde een mix van emoties op. Gigi was weliswaar heel erg
snel en reed zelfs nog een snelste tijd ofwel een âscratchâ, maar
spinde ook nog een keer en was inmiddels kansloos voor een goede
eindklassering door de problemen van de voorgaande dag. Rovanpera reed
op zijn beurt als een beest, maar de tijden kwamen er aanvankelijk
niet uit. Totdat een wijziging van de âsetupâ een wereld van verschil
maakte en de ervaren Fin constateerde dat âalles nu weer mogelijk
wasâ. Dat bleek toch niet helemaal het geval. Want Gardemeister bleef
ondanks het feit dat Harri Rovanpera op de laatste dag over de drie
proeven in de bergen overall de allersnelste was, uiteindelijk net
buiten het bereik van de vechtlustige Fin. âAls het iets droger was
geweest had ik hem kunnen pakkenâ, aldus Rovanpera, die net als het
hele team tevreden terugblikte op het evenement. Want Mitsubishi
begint consistentie in competitiviteit te tonen en vecht elke rally
mee om de topposities.
AutoRai