Ingezonden persbericht


p e r s b e r i c h t - 20 juli 2005

STIR resultaten juni: 87,4% bereik


- 72,4 % bezoekt Portals & Communities -

De Stichting Internetreclame (STIR) leverde op vrijdag 15 juli jl de juni resultaten van het bereiksonderzoek internet uit aan aangesloten participanten en andere afnemers van de data.

Uit de resultaten blijkt dat de bij STIR aangesloten websites in juni gezamenlijk 87,4% van de Nederlandse internetpopulatie van 13 jaar en ouder bereikten. Dat is een stijging van 0,3% ten opzichte van de bereikscijfers van mei. De STIR-sites genereerden in mei ruim 2,8 miljard pageviews, bijna 500 miljoen meer dan in mei. De stijging in bereik en pageviews wordt veroorzaakt door autonome groei van aangesloten sites, maar ook door toevoeging van nieuwe sites aan het internet bereiksonderzoek.

In juni werden de volgende sites toegevoegd aan het bereiksonderzoek


. ilse media / Sanoma Men's Magazines - AutoWeek.nl
. ilse media / Sanoma Men's Magazines - Formule1.info
. MSN - MSN Sport

. Publieke Omroep - De Nieuwe Omroep

. Publieke Omroep - NOS Teletekst

. Versatel - Versatel.nl

. Wegener - Brabants Dagblad

. Wegener - Eindhovens Dagblad

. Wegener - Twentse Courant Tubantia

Categorieën

De grootste STIR categorie in bereik is de categorie Portals en Communities. Maar liefst 72,4% van de actieve internetters bezocht één van de Nederlandse Portals en / of communities. Binnen deze categorie worden sites als Startpagina, MSN, Lycos en Planet en Clubs.nl gemeten. Ook nieuwkomer Versatel is ingedeeld binnen deze categorie.

In juni is een opvallende stijging zichtbaar in de categorie Auto en Verkeer. Deze stijging werd voornamelijk veroorzaakt door toevoeging van nieuwe sites. De belangrijkste stijging is terug te vinden bij de advertentienetwerken AdLINK en WebAds. Bij AdLINK bevat dit channel grote sites als AutoTrader, ANWB en Autowereld, namens WebAds worden de sites van Routenet, AutoTelegraaf, F1racing en Autoweek gemeten. "Het toevoegen van sites aan het internet bereiksonderzoek is bij ons een continu proces", aldus Bas Seelen, Directeur van AdLINK, "we streven ernaar om zoveel mogelijk sites te laten doormeten, waardoor het online bereik steeds inzichtelijker wordt. Ik verwacht daarom dat ons bereik in de komende maanden nog verder zal stijgen."

Andere categorieën die een duidelijke stijging in bereik realiseerden in juni t.o.v. mei zijn Internet en mobiele services (o.a. MSN messenger en Hotmail), Nieuws en informatie (o.a. NU.nl, de Telegraaf, NOS en NOS Teletekst), Professioneel (o.a. De Telefoongids, WebAds Zakelijk channel), en de categorie Sport (o.a. NU.nl / sport, De Telegraaf / Sport, Planet Sport en Tiscali Sport).

Einde persbericht.

N.B.: In de bijlage vindt u de standaardrapportages voor bereik van de diverse deelnemende participanten en de afzonderlijkse websites.



Ingezonden persbericht