Gemeente Breda

Verzuim vorig schooljaar licht gedaald



Het aantal meldingen van schoolverzuim is in het schooljaar 2003-2004 voor het eerst sinds jaren licht gedaald.

Bij 4,1% van de ruim 24.500 leerplichtige jongeren (5-17 jaar) was sprake van verzuim of dreigend voortijdig schoolverlaten. Het schooljaar daarvoor lag dat percentage op 4,3%. Wel moesten de leerplichtconsulenten van de gemeente vaker in actie komen per gemelde leerling. Daardoor laat het aantal dossiers een stijging zien van 9,5%.

Deze cijfers komen uit het leerplichtverslag 2003-2004, dat deze week is vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Breda. Uit het verslag blijkt dat leerplichtconsulenten in iets meer gevallen (383 ten opzichte van 366 het schooljaar daarvoor) een bemiddelende rol hebben gekregen bij probleemsituaties op scholen. Daarbij gaat het vaak om complexe problemen, waardoor er veel tijd per melding nodig is. De inspanningen hebben meestal wel als resultaat dat de schoolloopbaan wordt vervolgd, al is dat in sommige gevallen op een andere school. Op die manier wordt het risico op werkloosheid verkleind.

Overigens doorloopt veruit het grootste deel van de leerplichtige jongeren hun schoolloopbaan zonder schoolverzuim of andere problemen.

Oorzaken van verzuim

Het werk van de consulenten richt zich op het primair onderwijs, op het voortgezet onderwijs en op de Regionale Opleiding Centra. De meeste meldingen komen uit het voortgezet onderwijs. De oorzaak van het verzuim ligt vooral op het terrein van motivatie en inzet. Er zijn geen grote verschillen tussen jongens en meisjes. Relatief gezien zijn jongeren uit niet-Nederlandse etniciteiten oververtegenwoordigd, maar dat is ten opzichte van het schooljaar daarvoor niet wezenlijk veranderd. Onder deze groep is het opnemen van vakantie buiten de reguliere zomerschoolvakantie de voornaamste oorzaak van verzuim.

Jeugdbeleid

De leerplichtconsulenten vormen een belangrijke schakel in de begeleiding van jongeren in hun onderwijsloopbaan. Schoolverzuim is vaak een eerste signaal voor problemen op het terrein van leren, gedrag, motivatie of in de thuissituatie. Daarom wordt nauw samengewerkt met diverse instellingen, om zo begeleiding op maat te kunnen bieden. Het gaat dus niet alleen om handhaving van de leerplichtwet, maar ook om het leveren van een bijdrage aan het totale jeugdbeleid. Daarmee geeft de gemeente invulling aan de pas ingevoerde wet op de jeugdzorg, die meer preventieve taken van het jeugdbeleid bij de gemeenten heeft gelegd.

Breda, 20 juli 2005