Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Persbericht

20 juli 2005

Pilot invoering omgevingsvergunning van start

Gezamenlijk persbericht van VROM, provincie Overijssel, gemeente Hellendoorn en waterschap Regge en Dinkel

Op 20 juli heeft het ministerie van VROM een overeenkomst getekend met de provincie Overijssel, de gemeente Hellendoorn, het waterschap Regge en Dinkel en Koninklijke Ten Cate. De laatste vier partijen spreken hiermee af dat ze een pilot uit gaan voeren met de omgevingsvergunning.

Het ministerie van VROM wil de VROM-regelgeving moderniseren onder andere door de verschillende vergunningen voor wonen, ruimte en milieu zoveel mogelijk samen te voegen tot een omgevingsvergunning. Ook de provincie Overijssel en de gemeente Hellendoorn stellen een hoge prioriteit aan deregulering. Streven is om te komen tot één loket waar burgers en bedrijven terecht kunnen voor deze vergunning, om als één overheid op te treden, administratieve lasten te verminderen en doorlooptijden te verbeteren.

Doel van het pilot project

De pilot is vooral bedoeld om ervaring op te doen door het proces voor het verstrekken van een omgevingsvergunning na te bootsen. Voordeel is dat de omgevingsvergunning nog aangepast kan worden aan praktijkervaringen, voordat deze werkelijk wordt ingevoerd. Ook de organisaties die aan de pilot deelnemen, raken op deze manier al goed ingespeeld op de nieuwe wet en leren over en weer van elkaar. De coördinatie tussen instanties is lastig op elkaar af te stemmen. De pilot draagt bij aan een verbetering daarvan.

Pilot locatie Koninklijke Ten Cate

Op diverse plaatsen in Nederland worden pilots uitgevoerd. Deze pilot is de achttiende. Bijzonder aan deze pilot is, dat het een heel brede pilot is voor wat betreft de vergunningen waar het om gaat. Ook het aantal partijen is breed: naast gemeente en provincie nemen ook het waterschap en Koninklijke Ten Cate (KTC) deel aan het project. Ook de brandweer draait mee en de monumentenwet komt nog aan de orde, vanwege de schoorsteenpijp, een rijksmonument.

Koninklijke Ten Cate is onder meer gevestigd op het industrieterrein Nijverdal Noord. KTC vraagt in verband met de activiteiten een overkoepelende vergunning aan voor de zeven bedrijven die hier op dit industrieterrein gevestigd zijn en die onderling met elkaar verbonden zijn. KTC krijgt te maken met verschillende procedures (zoals ruimtelijke procedures, milieu-, sloop,- bouw,-, kap-, aanleg-, WVO- en gebruiksvergunningen) en moet daarvoor bij verschillende instanties zijn, gemeente, provincie en waterschap. In de pilot wordt gekeken wat de invoering van het één loket principe in dit geval betekent, hoe organisaties zich hierop kunnen instellen en wat de vereiste werkwijze en samenwerkingsvorm is. Mochten zich knelpunten voordoen, dan bedenken de deelnemende partijen oplossingen en geven aan of dit consequenties voor de wet heeft en wat een mogelijke wetsaanpassing zou kunnen zijn.

Stappenplan

De pilot loopt tot mei 2006. Gemeente, provincie en waterschap zijn al gestart met een inventarisatie. Na ondertekening van de overeenkomst gaat men van start met het vertalen van alle procedures in een stroomschema, zodat duidelijk is wie wanneer wat doet en welke termijnen er gelden. Daarna kan met de uitvoering van de pilot begonnen worden en start ook hoe je invulling kan geven aan de 1-loket gedachte, het zoeken naar efficiencywinst, coördinatie, etc. en hoe het beste de inhoudelijke afstemming kan plaatsvinden. Het pilot project wordt afgerond met het doen van aanbevelingen.

Een pilotstatus betekent geen grote hoeveelheden geld. De status betekent een steun in de rug bij voorbereidingswerkzaamheden voor de komst van de omgevingsvergunning. De bijdrage vanuit VROM bestaat onder meer uit het leveren van kennis, begeleiding en hulp bij ontwikkeling van instrumenten. De beschikbare middelen gebruikt het ministerie vooral om de ervaringen met de pilots te delen met andere organisaties. Zie ook

Dossier Vergunningen: http://www.vrom.nl/vergunningen Bekijk het overzicht van de proefprojecten bij gemeenten: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=18487

( bron: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=21122 )