Gemeente Nijmegen

Korte Nieuwstraat 6
6511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 329 22 92
E-mail gemeente@nijmegen.nl

Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen

persbericht

Datum Nummer persbericht 20 juli 2005 C059

Maatregelen maken Nijmegen en Waalsprong beter bereikbaar

Met een pakket maatregelen wil het Nijmeegse college van B&W de doorstroming van het verkeer tussen de Waalbrug en de nieuwe Ovatonde verbeteren. Optimaal openbaar en fietsvervoer moet het autoverkeer terugdringen. Verder krijgt de Prins Mauritssingel/A325 extra rijstroken en zal autoverkeer binnen de Waalsprong ook over de Griftdijk en de route Lent-Bemmel gaan. Hiermee wordt de doorstroming verbeterd zonder grootschalige nieuwe infrastructuur aan te leggen. Met begeleidende maatregelen blijft de geluidsbelasting binnen de normen.

Met de keuze voor aanleg van de Stadsbrug is eerder al een oplossing gevonden voor een goede bereikbaarheid tussen de Waalsprong en de bestaande stad. Maar uit de MER Stadsbrug blijkt dat in een pessimistische vekeersberekening de aanleg van een tweede stadsbrug en verdubbeling van de A50 niet alle knelpunten voor doorstroming op de Prins Mauritssingel/A325 wegnemen. In november 2004 heeft de gemeenteraad besloten ter aanvulling op de MER Waalsprong en MER Stadsbrug een onderzoek uit te laten voeren naar (de effecten van) de verkeersstructuur in de Waalsprong. Op basis van de onderzoeksresultaten heeft het college besloten om de bestaande infrastructuur beter te benutten. Dit resulteert in verdere verbetering van de verkeersafwikkeling op de Prins Mauritssingel en van de verbindingen binnen de Waalsprong.

De doelstelling is om de knelpunten op de Prins Mauritssingel/A325 op te lossen, zodat een verkeersbeeld ontstaat dat vergelijkbaar is met de hoofdwegen in de bestaande stad (zoals Graafseweg en Oranjesingel). Ten eerste wil het college mobiliteit breed benaderen, zodat de bewoners en bezoekers van de Waalsprong een goede keuze hebben in de vervoerswijze. Inzet is daarom in op hoogwaardig openbaar vervoer en optimale fietsverbindingen. Verder zet het college in op het beter benutten van de bestaande infrastructuur door:
1. de Prins Mauritssingel/A325 te verbreden;
2. de Griftdijk in te zetten als autoverbinding door geen verkeersknip aan te brengen tussen Woonpark Oosterhout en het Stadseiland;
3. de Dorpensingel-Oost niet aan te leggen, maar de Zandsestraat-Vossenpels-Vrouwe Udasingel te gebruiken als autoverbinding van Lent naar Bemmel (v.v.); Deze verkeersoplossingen gaan gepaard met maatregelen die de geluidsbelasting binnen de normen houden. Naar de gevolgen voor de luchtkwaliteit wordt de komende tijd nader onderzoek gedaan.

In het plan voor de verkeersstructuur is nog geen definitieve oplossing gevonden voor inpassing van de roronde die de A325 aansluit op de geplande Stadsbrug. Wanneer een variant is gekozen, zal deze worden voorgelegd aan het Bestuurlijk Regionaal Overleg A325 (BROA: provincie Gelderland, KAN, en de gemeenten Arnhem, Overbetuwe, Lingewaard, Nijmegen). Vervolgens neemt het Nijmeegse college naar verwachting voor het einde van dit jaar een definitief besluit over de volledige verkeersstructuur.

Met de Waalsprong ontwikkelt zich in Nijmegen-Noord een nieuw stadsdeel met 12.000 woningen en bijhorende voorzieningen. Dat zorgt voor een verkeerstoename in het gebied. Om voor een goede bereikbaarheid tussen de Waalsprong en de bestaande stad te zorgen, heeft Nijmegen gekozen voor de aanleg van een tweede stadsbrug. Deze brug zorgt voor betere verkeers- en vervoersstromen in de stad en de Waalsprong. Daarmee samenhangend heeft de gemeente Nijmegen in samenspraak met de regionale partners gekozen voor verdubbeling van de A50. Dit is vooral van betekenis om het regionale verkeer daarover te kunnen blijven leiden.

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hugo Maassen, doorkiesnummer (024) 329 2380