Ingezonden persbericht


SAS en HSBC hervormen markt voor fraudebestrijding

Samenwerking beschermt banken en hun klanten komende decennium tegen betaalkaartfraude Huizen, 20 juli 2005 ­ SAS, marktleider op het gebied van business intelligence- software, en HSBC Holdings plc, wereldwijd een van de grootste organisaties op het gebied van bancaire en financiële dienstverlening, hebben vandaag een langdurige samenwerking aangekondigd met het doel de markt voor fraudebestrijding om te vormen.

Wereldwijd boeken banken en financiële instellingen jaarlijks meer dan twee miljard dollar verlies door betaalkaartfraude. Gedurende het laatste decennium hebben banken hun werkwijzen en systemen aangepast om fraude op te sporen en te voorkomen, maar de fraudeurs veranderden mee. De meeste banken gebruiken inmiddels fraudebestrijdingssystemen, maar de fraudemethoden waarmee de betaalkaartverstrekkers zich geconfronteerd zien, ontwikkelen zich in hoog tempo. HSBC onderkent de noodzaak van een nieuwe generatie fraudebestrijding voor de sector. Daartoe zijn geavanceerde analytische mogelijkheden nodig en moeten transacties bij geld- en betaalautomaten onmiddellijk worden beoordeeld. Daarnaast moeten anti-fraudemaatregelen, bijvoorbeeld chip en PIN, volledig worden geïntegreerd.

"We hebben gekozen om met SAS te werken vanwege de technologische mogelijkheden en de uitgebreide ontwikkelmogelijkheden waarover het beschikt, maar ook vanwege SAS' marktpositie én omdat SAS ons wereldwijde ondersteuning kan bieden. We zijn onder de indruk van SAS' begrip van onze zakelijke doelen en de souplesse waarmee het aan onze eisen tegemoet komt", zegt Siddharth N. Mehta, Chief Executive Officer bij HSBC North America Holdings Inc.

"Door onze solide, innovatieve oplossingen voor analyses met voorspellende waarde, te combineren met HSBC's bancaire kennis en ervaring, zijn we in staat de manier waarop de sector tegen fraudebestrijding aankijkt te veranderen", zegt dr. Jim Goodnight, Chief Executive Officer van SAS.

Met ruim 100 miljoen betaalkaarten in omloop, is HSBC een van 's werelds grootste kaartverstrekkers. De nieuwe SAS-oplossing wordt ingevoerd voor alle belangrijke SAS Nederland / PublieksWerk 1/3

betaalkaart-activiteiten wereldwijd. Het project betekent een reductie van mogelijke verliezen

door fraude. Daarnaast verlaagt het project de operationele kosten van fraudebestrijding. Ten derde bouwen de samenwerkende partijen een flexibeler fraudeplatform, zodat HSBC nieuwe bedreigingen sneller kan afwenden, onmiddellijk wanneer die zich voordoen. SAS en HSBC ontwikkelen daarnaast een aanpak om de technologie door te voeren in andere toepassingen die transacties controleren.

"De samenwerking met SAS helpt HSBC de koploper in de branche te blijven bij de bescherming tegen fraude van haar klanten en van haar eigen bedrijf. Omdat fraudepreventie en -bestrijding een gemeenschappelijk doel is van de gehele financiële sector, werken SAS en HSBC aan de uitbreiding van hun samenwerking met overige instellingen, om te komen tot een breed consortium", zegt Ian Manocha, Director Worldwide Fraud Practice bij SAS.

Over HSBC Holdings
HSBC Holdings plc heeft haar hoofdkantoor in Londen en is wereldwijd een van de grootste organisaties op het gebied van bancaire en financiële dienstverlening. HSBC's internationale netwerk telt meer dan 9800 kantoren in 77 landen en regio's in Europa, Zuidoost-Azië, Noord- en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika. HSBC Holdings plc heeft noteringen aan de beurzen van Londen, Hongkong, New York, Parijs en Bermuda. De aandelen zijn in handen van ongeveer 200.000 aandeelhouders in ongeveer 100 landen en regio's. De aandelen aan de New York Stock Exchange worden verhandeld in de vorm van certificaten (American Depositary Receipts). Voor haar uitgebreide reeks financiële diensten voor particulieren en ondernemingen, maakt HSBC gebruik van een technologisch geavanceerd netwerk. E-commerce speelt daarbij een steeds belangrijker rol. Voorbeelden van de dienstverlening die HSBC biedt, zijn financiële transacties, handel op de financiële markten, vermogensbeheer, financieringen en investeringen.

Over SAS
SAS levert innovatieve business intelligence-software in combinatie met branchegerichte dienstverlening, waarmee bedrijven werkelijke enterprise intelligence creëren. SAS- oplossingen worden gebruikt door meer dan 40.000 organisaties (waaronder 90 procent van de Fortune 500-bedrijven) om winstgevender relaties te ontwikkelen met leveranciers en klanten en om accurate, gefundeerde beslissingen te nemen die bedrijven doen groeien. SAS is uniek in de volledige integratie van datawarehousing met analytische business intelligence- SAS Nederland / PublieksWerk 2/3

toepassingen, waardoor grote hoeveelheden kale gegevens worden omgezet in waardevolle

informatie. Al drie decennia levert SAS zijn wereldwijde klanten 'The Power to Know'. Meer informatie biedt www.sas.com/nl.

Meer informatie voor de redactie:
SAS Institute B.V. PublieksWerk B.V. Hussein Ibrahim Piet van Reeuwijk t: (035) 699 69 47 t: (020) 486 21 39 e: hussein.ibrahim@snl.sas.com e: piet@publiekswerk.nl

SAS Nederland / PublieksWerk 3/3

---- --