Raad voor het openbaar bestuur

Datum laatste wijziging: 20 juli 2005

Van Haersma Buma nieuwe voorzitter Rfv
De Ministerraad heeft onlangs ingestemd met de benoeming van de heer mr. M.A.P. van Haersma Buma als voorzitter van de Raad voor de financiële verhoudingen. Van Haersma Buma, burgemeester van de gemeente Leidschendam-Voorburg, volgt in deze functie mevrouw A. van den Berg op die lid is geworden van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Nieuwe adviesmedewerker
Het secretariaat van de Rob en Rfv zal worden versterkt met een nieuwe adviesmedewerker in de persoon van de heer drs. P.C. de Goede. De Goede (32 jaar) is thans werkzaam als raadsgriffier van de gemeente Noordwijk.

Uit de vergadering van 14 juli 2005
In de vergadering van de Raad voor de financiële verhoudingen is aan de hand van een secretariaatsnota gediscussieerd over het binnenkort te verschijnen gezamenlijke advies met de Rob over gemeentelijke autonomie. Verder is aandacht besteed aan het jaarverslag en jaarrapport 2005, en een secretariaatsnota over de WOZ en herverdeling van de algemene uitkering. Tot slot stond de finale afronding van twee adviezen op de agenda, te weten over het verdeelmodel van maatschappelijke opvang en vrouwenopvang, en over de financiële problematiek van Baarle-Nassau. Het advies maatschappelijke opvang/ vrouwenopvang is eind van deze maand gereed.

Baarle-Nassau
De beheerders van het gemeentefonds stellen voor het vaste bedrag in de algemene uitkering van de gemeente Baarle-Nassau te verdubbelen. Dit vanwege de extra kosten die samen hangen met de unieke enclave situatie van deze gemeente. De Raad ziet echter geen aanleiding om Baarle-Nassau tegemoet te komen. Een aanpassing van de verdeling past niet binnen de systematiek van de algemene uitkering. De Raad is van oordeel dat de omvang van de problematiek onvoldoende duidelijk is en ook niet blijkt uit andere omstandigheden. Het advies is vanaf deze site te downloaden.

Adviesaanvraag Almere
De Raad heeft een adviesaanvraag ontvangen over de financiële problematiek van de gemeente Almere verband houdend met de snelle groei van deze gemeente. In een eerder advies plaatste de Raad een aantal kritische kanttekeningen bij de voorgenomen invoering van een nieuwe maatstaf voor snelle groeigemeenten in de algemene uitkering. De Raad zag geen aanleiding voor invoering van deze maatstaf, omdat er onvoldoende aanwijzingen zijn voor duidelijke tekortkomingen in het verdeelstelsel van het gemeentefonds. U kunt het advies hier binnenkort downloaden.

Afschaffing OZB gebruikersdeel op woningen
De Raad stelt in een onlangs uitgebracht advies vast dat de voorstellen van het kabinet tot afschaffing van het gebruikersdeel OZB op woningen en de maximering van de overige OZB-tarieven niet of nauwelijks zijn onderbouwd. De door de regering beoogde effecten zullen zich niet of nauwelijks voordoen. Het wetsvoorstel wordt op tal van onderdelen nog gekenmerkt door grote onduidelijkheden. De effecten van de voorstellen lijken onvoldoende doordacht en zijn in elk geval niet inzichtelijk gemaakt. De Raad komt dan ook los van de principiële bezwaren tot de conclusie, dat het onverantwoord is op dit moment tot invoering van het wetsvoorstel over te gaan. Het persbericht en advies zijn vanaf deze site te downloaden.

Wet werk en bijstand verdeelmodel voor het inkomensdeel De Raad heeft geadviseerd over een aanpassing van het verdeelmodel voor het inkomensdeel van de WWB. Het zoeken naar een objectief verdeelmodel voor het inkomensdeel kent een lange voorgeschiedenis. De Raad adviseert het zogenaamde model APE-plus te kiezen. Een verbeterde en geactualiseerde versie van het huidige verdeelmodel. De plausibiliteit van de herverdeeleffecten, de verdelende werking van het model én de herindelingsbestendigheid acht de Raad vergeleken met het alternatief het beste. De Raad kan instemmen met het vervallen van de maatstaf langdurige bijstandsontvangers ten faveure van het handhaven van een historisch aandeel in de verdeling. De Raad is van mening dat het gerechtvaardigd is historische elementen ook na 2007 onderdeel te laten uitmaken van het verdeelmodel. Hij is verder van mening dat het raadzaam is voorlopig de herverdeeleffecten ex-ante te beperken tot maximaal 10 procent. Ook een uitbreiding van de werking van het objectieve verdeelmodel tot gemeenten met meer dan 30.000 inwoners acht de Raad aanvaardbaar. Het advies is hier te downloaden.

Wet werk en bijstand verdeelmodel voor het werkdeel Vanaf 2006 wordt en begin gemaakt met een objectieve verdeling van het werkbudget voor reïntegratie over de gemeenten. Daartoe zijn vier basismodellen ontwikkeld die de middelen naar rato van een op een verschillende wijze geoperationaliseerd behoefte verdelen. De Raad heeft de voorkeur voor het model dat gebaseerd is op het aantal uitkeringsgerechtigden en arbeidsmarktsituatie(model 2). Het model is relatief eenvoudig en kent weinig extra administratieve lasten. De veronderstelling dat de omvang van de groep uitkeringsgerechtigden een goede indicator is voor de totale omvang van de gehele doelgroep acht de Raad plausibel. Bovendien wordt via de arbeidsmarktkenmerken gecompenseerd voor de zwaarte van noodzakelijke trajecten, waardoor gemeenten die meer behoefte hebben aan gesubsidieerde arbeid daarvoor ook gecompenseerd worden. Belangrijk bijkomend argument voor de Raad is dat model 2 de prikkelwerking van de WWB voluit ondersteunt door niet teveel mensen onnodig op gesubsidieerde arbeid te zetten maar vooral te kijken naar de kans op regulier werk. De Raad acht de richting en de indicatieve omvang van de herverdeeleffecten gelet op de ontwikkelingen sinds 1999 te rechtvaardigen. Wel is de Raad van mening dat een overgangstermijn beperkt dient te blijven tot maximaal 5 jaar. Het advies hier te downloaden.

Artikel 12-gemeenten
De Raad heeft in zijn aprilvergadering drie artikel 12-rapporten besproken. Het advies voor de gemeente Simpelveld, Neder-Betuwe en Nieuwkoop zijn hier te downloaden.

Onderzoek naar verdeelmodellen
De Raad heeft een onderzoeksvoorstel aangenomen voor een door het COELO uit te voeren studie naar verschillende methoden voor het ontwikkelen van verdeelmodellen.

---