IP/05/977
Brussel, 20 juli 2005
Vervoersnet: snellere realisatie van de hoofdassen
De Commissie heeft vandaag een aantal maatregelen goedgekeurd om de
technische en politieke coördinatie te verbeteren bij de realisatie
van het trans-Europese vervoersnet (TEN-V). Er worden zes Europese
coördinatoren aangesteld en de Commissie richt een Uitvoerend
Agentschap op voor het TEN-V. Vice-voorzitter Jacques Barrot, tevens
commissaris voor vervoer, verklaart dat "een aantal grote
vervoersprojecten vertraging oploopt door een gebrek aan financiering,
maar ook door coördinatieproblemen tussen de lidstaten. Vooral bij
grensoverschrijdende projecten treden aanzienlijke vertragingen op. De
Coördinatoren zullen de dialoog tussen de betrokken lidstaten
bevorderen om tot een betere afstemming te komen van zowel de werken
als de financieringsplannen." Commissievoorzitter Barroso heeft
Jacques Barrot voorts gevraagd het voorzitterschap waar te nemen van
een "Stuurgroep" met alle betrokken commissarissen om na te denken
over een verbetering van de bijdrage van de trans-Europese netwerken
voor vervoer, energie en telecommunicatie tot economische groei.
De zes coördinatoren zijn Loyola de Palacio, Karel Van Miert, Etienne
Davignon, Péter Balázs, Pavel Telicka en Karel Vinck. Zij hebben, na
raadpleging van het Europees Parlement en in overleg met de betrokken
lidstaten, een mandaat gekregen van vier jaar (hernieuwbaar) en worden
belast met de coördinatie van één van de prioritaire projecten van de
Unie. Ter wille van de onafhankelijkheid, bezit elke coördinator een
andere nationaliteit dan die van de landen waarmee hij zal
samenwerken.
De coördinatoren zullen jaarlijks een verslag opstellen over de
voortgang bij de uitvoering van de projecten, de ontwikkelingen die
een invloed kunnen hebben op de projecten en eventuele moeilijkheden
en obstakels waardoor het project een grote vertraging zou kunnen
oplopen. De coördinator voor de invoering van een eengemaakt
spoorverkeersleidingssysteem zal in nauw overleg met de spoorwegsector
en de lidstaten tegen 2007 een gecoördineerd Europees invoeringsplan
opstellen.
De Commissie stelt tevens voor een uitvoerend agentschap op te richten
om in te spelen op de voorgestelde budgetverhoging in het kader van de
financiële vooruitzichten 2007-2013^ en op de behoefte om het
bestaande personeelsbestand uit te breiden met een aantal zeer
gespecialiseerde personen voor elk project. De Commissie zal het
uitvoerend agentschap belasten met het technisch en administratief
beheer van de middelen voor het TEN-V. In samenwerking met de Europese
Investeringsbank (EIB), zal het agentschap promotoren van projecten
ook ondersteuning bieden bij de coördinatie met de andere Europese
fondsen.
Het agentschap wordt in een eerste fase opgericht om het bestaande
budget te beheren en zal in 2007 volledig operationeel zijn. Na de
goedkeuring van de nieuwe financiële vooruitzichten, zal het worden
aangepast aan de behoeften van het beschikbare budget.
Commissievoorzitter Barroso heeft Jacques Barrot ten slotte gevraagd
het voorzitterschap waar te nemen van een "Stuurgroep" met alle
betrokken commissarissen (zie MEMO/05/270) om na te denken over een
verbetering van de bijdrage van de trans-Europese netwerken voor
vervoer, energie, telecommunicatie tot economische groei in Europa.
Deze groep zal zorgen voor een betere afstemming van de diverse
beleidsdomeinen die een invloed hebben op de trans-Europese netwerken
en van de diverse communautaire fondsen onderling en met de leningen
van de EIB. Uiterlijk eind 2006 zal de stuurgroep zal een mededeling
publiceren waarin de balans wordt opgemaakt van deze nieuwe methode en
de perspectieven worden geschetst voor de periode 2007-2013.
ANNEXE
Projets/ Coordonnateur désigné
Tronçons concernés identifiés par le Parlement et le Conseil (date
fixée de réalisation)
Projet prioritaire n° 1 (ensemble du corridor)
« Axe ferroviaire Berlin-Vérone/Milan-Bologne-Naples-Messine-Palerme »
M. Karel Van Miert
- Halle/Leipzig-Nuremberg (2015)
- Nuremberg-Munich (2006)
- Munich-Kufstein (2015)
- Kufstein-Innsbruck (2009)
- Tunnel du Brenner (2015), tronçon transfrontalier
- Vérone-Naples (2007)
- Milan-Bologne (2006)
- Pont rail/route sur le détroit de Messine-Palerme (2015)
Projet prioritaire n°3 (ensemble du corridor)
« Axe ferroviaire à grande vitesse du sud-ouest de l'Europe »
M. Etienne Davignon
- Lisbonne/Porto-Madrid (2011)
- Madrid-Barcelone (2005)
- Barcelone-Figueras-Perpignan (2008)
- Perpignan-Montpellier (2015)
- Montpellier-Nîmes (2010)
- Madrid-Vitoria-Irun/Hendaye (2010)
- Irun/Hendaye-Dax, tronçon transfrontalier (2010)
- Dax-Bordeaux (2020)
- Bordeaux-Tours (2015)
Projet prioritaire n°6 (Corridor V)
« Axe ferroviaire
Lyon-Trieste-Divaca/Koper-Divaca-Ljubljana-Budapest-frontière
ukrainienne »
Mme Loyola de Palacio
- Lyon-St Jean de Maurienne (2015)
- Tunnel du Mont-Cenis (2015-2017)
- Bussoleno-Turin (2011)
- Turin-Venise (2010)
- Venise-Ronchi sud -Trieste-Divaca (2015)
- Koper-Divaca-Ljubljana (2015)
- Ljubljana-Budapest (2015)
Projet prioritaire n° 17 (ensemble du corridor)
« Axe ferroviaire Paris-Strasbourg-Stuttgart-Vienne-Bratislava »
M. Péter Balázs
- Baudrecourt-Strasbourg-Stuttgart (2015), y.c. pont de Kehl
- Stuttgart-Ulm (2012)
- Munich-Salzburg (2015)
- Salzburg-Vienne (2012)
- Vienne-Bratislava (2010)
Projet prioritaire n° 27 (ensemble du corridor)
"Axe ferroviaire «Rail Baltica» Varsovie - Kaunas - Riga - Tallinn
-Helsinki"
M. Pavel Telicka
- Varsovie-Kaunas (2010)
- Kaunas-Riga (2014)
- Riga-Tallinn (2016)
Projet horizontal « Corridors ferroviaires et déploiement du système
de gestion du trafic ferroviaire ERTMS »
M. Karel Vinck
Développement d'un réseau ferroviaire interopérable sur les corridors
constituant le réseau coeur de 20 000 km déjà défini par la Commission
sur lequel est déployé ERTMS
---
20,35 miljard euro voor het TEN-V - zie COM (2004) 475.
European Union