Gemeente Utrecht


2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
74 Vragen van de heer R.J.F. Giesberts
(ingekomen 20 juli 2005)

In de laatste commissievergadering voor het zomerreces heb ik de wethouder in de mondelinge rondvraag een citaat voorgehouden uit het B&G magazine. Het citaat kwam uit een artikel over innovaties in verkeer en voervoer (nr. 5, mei 2005) en stelde dat Utrecht in vergelijking tot andere grote steden geen ambitie en visie heeft in de groei van autodaten. De wethouder in haar beantwoording ontkende dit. Utrecht zou het prima geregeld hebben.

Navraag heeft ons geleerd dat Greenwheels BV, momenteel de enige aanbieder van autodates in de stad, sinds medio 2003 op verzoek van diverse ambtenaren allerlei autodategroeiprognoses en overzichten heeft aangeleverd. Op grond van al de informatie kwam het bedrijf tot de slotsom dat zij tot 1 januari 2005 89 extra autodateparkeerplaatsen nodig had om tegemoet te komen aan de behoefte bij bewoners.

Pas in oktober 2004 heeft uw College over de aanvraag besloten. Het besluit luidde dat er slechts 30 extra autodateparkeerplaatsen aan Greenwheels werden toegewezen. Als tegemoetkoming voor de lange wachttijd was wel in het besluit opgenomen dat de parkeerplaatsen nog voor het einde van 2004 zouden worden gerealiseerd. Op http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=12564&persberichtID=72842&type=college is dit besluit nog steeds na te lezen.

Het is inmiddels juli 2005 en negen maanden zijn voorbij sinds het collegebesluit. Er is nog niet één parkeerplaats gerealiseerd die door Greenwheels kan worden gehuurd. Er is enkel mondeling een vooruitzicht gegeven aan het bedrijf dat eind september er 19 autodateparkeerplaatsen bijkomen.

GroenLinks ziet autodaten als één van de manieren om de groeiende druk die het autobezit en autoverkeer geeft op het woonklimaat in de stad binnen de parken te houden. En zeker in een tijd dat de discussie over de luchtkwaliteit hoog opspeelt is er een extra dwingende reden vaart te maken met het realiseren van autodateplaatsen.
De fractie is daarom ook stomverbaasd over de klungelige en trage manier waarop het College in dit onderdeel van het verkeersbeleid opereert. Naar ons idee is er sprake van een wanprestatie en beschaamt u het vertrouwen van een bedrijf die een voor de stad nuttig product levert en van vele bewoners die graag ook via autodate zich willen verplaatsen.

Dit brengt ons tot de volgende vragen
1. Kunt u bevestigen dat uw besluit, genomen in oktober 2004, om voor eind 2004 dertig extra autodateparkeerplaatsen te realiseren niet is uitgevoerd? Zo ja, wat is uw verklaring hiervoor en hoe beoordeelt u dit?
2. Bent u met ons van mening dat het getuigt van getreuzel als medio 2003 de behoefte aan extra autodateparkeerplaatsen aangetoond is en dat pas ruim een jaar later uw College komt tot een besluit over het (deels) tegemoet komen hieraan?
3. Heeft u een verklaring voor deze vertraging?
4. Op grond van welke redenen heeft u besloten niet de 89 plekken te realiseren waar behoefte aan is, maar slechts 30?
5. Hoe zeker zijn de nu mondeling toegezegde extra 19 plekken die eind augustus gerealiseerd zullen worden?
6. Bent u met ons van mening dat uw College zich door de vertraging en niet nakomen van afspraken onbetrouwbaar heeft getoond? Zo ja, welke les trekt u daar uit?
7. Bent u met ons van mening dat de gang van zaken aantoont dat het binnen de gemeente ontbreekt aan visie, ambitie en slagkracht?
8. Bent u met ons van mening dat autodaten belangrijk is als één van de middelen om de autodruk in de stad te verlichten? Zo ja, bent u bereid te komen tot een efficiënte en betrouwbare aanpak in contacten met Greenwheels of welke ander bedrijf dan ook dat autodateplekken wil realiseren? En bent u bereid deze aanpak zo spoedig mogelijk na het zomerreces aan de raadscommissie Verkeer voor te leggen?


---- --