European Union

IP/05/995

Brussel, 20 juli 2005

De nieuwe aanpak van de Commissie voor dialoog en communicatie met de burgers: luisteren, communiceren, aanpassen aan plaatselijke omstandigheden

Vandaag hechtte de Commissie haar goedkeuring aan het actieplan tot verbetering van de communicatie over Europa door de Europese Commissie, dat werd ingediend door vice-voorzitter Margot Wallström, belast met institutionele betrekkingen en communicatiestrategie. De in het plan beschreven 50 maatregelen zouden de Commissie in staat moeten stellen meer en beter over het Europees beleid te communiceren.

Mevrouw Wallström lichtte het besluit van de Commissie als volgt toe: "Dit actieplan is een concrete en pragmatische uiting van de politieke prioriteit tot het aangaan van een dialoog met de burgers in de gehele Europese Unie. Wij hebben vandaag een beslissing genomen over een werkmethode die ertoe zal leiden dat alle diensten de communicatie op hedendaagse wijze benaderen. Dit is van essentieel belang als we de noodzaak van meer dialoog, overleg en discussie over de rol van de Unie ernstig opvatten. Uiteraard is dit evenwel een taak die de opdracht van de Commissie overstijgt; het succes ervan hangt fundamenteel af van een partnerschap met alle andere partijen die binnen de EU betrokken zijn bij het Europees beleid. Dit aspect zal later dit jaar in een Witboek worden behandeld. "

Het door de Commissie bekrachtigde nieuwe communicatiebeleid stoelt op drie beginselen:


1) Luisteren. EU-burgers moeten niet enkel worden voorgelicht; we moeten ook naar hen luisteren en rekening houden met hun standpunten.


2) Communicatie over de wijze waarop het beleid van de EU gevolgen heeft voor het dagelijks leven van de burgers en over de meerwaarde die het heeft.


3) Aansluiting vinden door aanpassing aan plaatselijke omstandigheden, d.i. door de boodschap af te stemmen op de doelgroepen in elke lidstaat en te brengen in een taal die zij begrijpen via de kanalen waar zij de voorkeur aan geven.

Deze aanpak wordt in twee fasen verwezenlijkt: het actieplan zal worden gevolgd door een Witboek waarmee wordt beoogd alle belanghebbenden te overtuigen en waarin de beleidsvisie wordt omschreven, evenals de initiatieven die op middellange en lange termijn in samenwerking met de andere instellingen en actoren moeten worden genomen.

In het actieplan wordt een werkmethode voorgesteld waarmee een beter gericht en efficiënter gebruik van de middelen en betere resultaten bij het communiceren over Europa worden beoogd.

Deze methode omvat onder meer:
* coördineren van communicatiewerkzaamheden in de hele Commissie om de geleverde inspanningen maximaal te benutten en onze communicatie-instrumenten beter in te zetten;
* een beter gebruik maken van de communicatie-instrumenten waaraan de bevolking de voorkeur geeft (met name internet en audiovisuele diensten), in een taal die zij begrijpt;

* professioneler communiceren door middel van specifieke opleiding van ambtenaren en de aanwerving van specialisten op communicatiegebied;

* invoeren van gewoonten als het toevoegen van een beknopte samenvatting aan de belangrijkste voorstellen van de Commissie, om hierin de concrete voordelen van het EU-beleid voor de burgers te beschrijven;

* uitbreiden van de vertegenwoordigingen van de Commissie in de lidstaten om de burgers in een taal die zij begrijpen te informeren over de beleidsgebieden en initiatieven die hen interesseren of waarbij zij betrokken