IP/05/995
Brussel, 20 juli 2005
De nieuwe aanpak van de Commissie voor dialoog en communicatie met de
burgers: luisteren, communiceren, aanpassen aan plaatselijke omstandigheden
Vandaag hechtte de Commissie haar goedkeuring aan het actieplan tot
verbetering van de communicatie over Europa door de Europese
Commissie, dat werd ingediend door vice-voorzitter Margot Wallström,
belast met institutionele betrekkingen en communicatiestrategie. De in
het plan beschreven 50 maatregelen zouden de Commissie in staat moeten
stellen meer en beter over het Europees beleid te communiceren.
Mevrouw Wallström lichtte het besluit van de Commissie als volgt toe:
"Dit actieplan is een concrete en pragmatische uiting van de politieke
prioriteit tot het aangaan van een dialoog met de burgers in de gehele
Europese Unie. Wij hebben vandaag een beslissing genomen over een
werkmethode die ertoe zal leiden dat alle diensten de communicatie op
hedendaagse wijze benaderen. Dit is van essentieel belang als we de
noodzaak van meer dialoog, overleg en discussie over de rol van de
Unie ernstig opvatten. Uiteraard is dit evenwel een taak die de
opdracht van de Commissie overstijgt; het succes ervan hangt
fundamenteel af van een partnerschap met alle andere partijen die
binnen de EU betrokken zijn bij het Europees beleid. Dit aspect zal
later dit jaar in een Witboek worden behandeld. "
Het door de Commissie bekrachtigde nieuwe communicatiebeleid stoelt op
drie beginselen:
1) Luisteren. EU-burgers moeten niet enkel worden voorgelicht; we
moeten ook naar hen luisteren en rekening houden met hun standpunten.
2) Communicatie over de wijze waarop het beleid van de EU gevolgen
heeft voor het dagelijks leven van de burgers en over de meerwaarde
die het heeft.
3) Aansluiting vinden door aanpassing aan plaatselijke omstandigheden,
d.i. door de boodschap af te stemmen op de doelgroepen in elke
lidstaat en te brengen in een taal die zij begrijpen via de kanalen
waar zij de voorkeur aan geven.
Deze aanpak wordt in twee fasen verwezenlijkt: het actieplan zal
worden gevolgd door een Witboek waarmee wordt beoogd alle
belanghebbenden te overtuigen en waarin de beleidsvisie wordt
omschreven, evenals de initiatieven die op middellange en lange
termijn in samenwerking met de andere instellingen en actoren moeten
worden genomen.
In het actieplan wordt een werkmethode voorgesteld waarmee een beter
gericht en efficiënter gebruik van de middelen en betere resultaten
bij het communiceren over Europa worden beoogd.
Deze methode omvat onder meer:
* coördineren van communicatiewerkzaamheden in de hele Commissie om
de geleverde inspanningen maximaal te benutten en onze
communicatie-instrumenten beter in te zetten;
* een beter gebruik maken van de communicatie-instrumenten waaraan
de bevolking de voorkeur geeft (met name internet en audiovisuele
diensten), in een taal die zij begrijpt;
* professioneler communiceren door middel van specifieke opleiding
van ambtenaren en de aanwerving van specialisten op
communicatiegebied;
* invoeren van gewoonten als het toevoegen van een beknopte
samenvatting aan de belangrijkste voorstellen van de Commissie, om
hierin de concrete voordelen van het EU-beleid voor de burgers te
beschrijven;
* uitbreiden van de vertegenwoordigingen van de Commissie in de
lidstaten om de burgers in een taal die zij begrijpen te
informeren over de beleidsgebieden en initiatieven die hen
interesseren of waarbij zij betrokken
European Union