Ingezonden persbericht

Rode parkeerzone voor Stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer

AMSTERDAM, 20050720 -- Amsterdam 18 juli 2005. De Stadsdeelraad van Geuzenveld-Slotermeer heeft ingestemd met een initiatiefvoorstel van Leefbaar Slotermeer/Geuzenveld om een experiment aan te gaan met zogenaamde Rode Parkeerzones.


Het Dagelijks Bestuur heeft het eerste experiment inmiddels aangemeld bij B&W en onderzoekt de mogelijkheid om een Rode parkeerzone te maken in het gebied dat begrensd wordt door de Burg. de Vlugtlaan, de Haarlemmerweg, de Hemboog en de Burg. Eliasstraat (buurt 3).
LSG had eerder al bij de behandeling van de voorjaarsnota de stadsdeelraad weten te overtuigen van het nut en de noodzaak van een dergelijke vrij parkerenzone en gezorgd dat er een budget van Euro 40.000 beschikbaar werd gesteld om het experiment te financieren.
Betaald parkeren in Gemeenten en Stadsdelen breidt zich als een olievlek uit. Vooral in de vier grote steden verschijnen steeds vaker parkeermeters in woonwijken, waardoor bewoners verplicht worden een jaarvergunning te kopen, waarvoor ze soms meer dan 100 euro per jaar moeten betalen om 'thuis' hun auto te kunnen parkeren.
Volgens hoogleraar verkeers- en vervoerskunde, Dr.M. van Maarseveen van de Universiteit van Twente, heeft de steeds verdere uitbreiding van het aantal betaalde parkeerplaatsen in de steden een domino-effect. Automobilisten zetten hun auto steeds een straat of een wijk verder om goedkoper uit te zijn. Daardoor worden de eigenlijke bewoners weer uit hun wijk verdreven. Sommigen willen dan zelfs ook maar parkeermeters, omdat ze met een vergunning hun auto tenminste weer voor hun woning kunnen parkeren. Behalve dat het aantal betaalde parkeerplaatsen in Amsterdam sterk toeneemt, zit er ook sterke groei in de tarieven.
Vooral in de Stadsdeelgrensgebieden van Geuzenveld-Slotermeer kunnen bewoners hun auto niet meer kwijt vanwege de vele parkeerders uit aangrenzende Stadsdelen met betaald parkeren.
Door invoering van een Rode Parkeerzone met parkeervignetten wordt de wijk weer toegankelijk voor hulpdiensten zoals de brandweer, de reiniging en tegelijkertijd wordt aan de bewoners van de geplaagde buurt de mogelijkheid geboden om te kunnen parkeren in de nabijheid van hun woning, aldus een woordvoerder van de lokale partij. Het vignet dat voor bewoners tegen beperkte legeskosten verkrijgbaar moet zijn zorgt er verder voor dat bewoners hun auto weer kunnen parkeren, zonder dat ook hier betaald parkeren ingevoerd hoeft te worden, of dat er dure parkeervergunningen nodig zijn.
Een Rode Parkeerzone krijgt in principe dezelfde functie en regelgeving als een blauwe parkeerzone, met dien verstande dat er door vignethouders langer dan de toegestane duur geparkeerd mag worden. Een ander voordeel van een rode parkeerzone is dat de blauwe parkeerzone's die feitelijk bestemd zijn voor winkelgebieden niet extra belast worden.
LSG wil de Rode Parkeerzone alleen invoeren in de gebieden waar teveel parkeerdruk leidt tot overlast en onveiligheid voor bewoners. Bewoners en bedrijven respectievelijk woonachtig of werkzaam binnen de Rode Parkeerzone van het Stadsdeel kunnen in de toekomst per adres tegen geringe legeskosten één of meerdere vignetten verkrijgen, waarmee ze in hun eigen Rode Parkeerzone vrij kunnen parkeren, buiten de invalidenparkeerplaatsen, laad- en loshavens en parkeerplaatsen die zijn gereserveerd voor bedrijven, vergunninghouders en instellingen (artsen etc.) Parkeerders zonder vignet zijn gehouden aan de maximale aangegeven parkeertijd.



Ingezonden persbericht