woensdag 20 juli:
Eénoudergezinnen zijn voorbeeldige uitkeringsklanten
De Dienst Sociale Zaken en Werk heeft 280 klanten gecontroleerd die
een uitkering hebben en waarbij een kind is geboren tijdens de
uitkeringsperiode. Bij 265 van deze éénoudergezinnen (94,6%) is geen
fraude geconstateerd; zij ontvingen dus terecht een uitkering. In de
overige gevallen heeft de dienst de hoogte van de uitkering gewijzigd
(2,5%) of zelfs beeïndigd (2,9%).
Woonsituatie
Omdat de éénoudergezinnen in de meeste gevallen thuis zijn bezocht,
hebben de medewerkers van de sociale dienst kunnen vaststellen dat er
geen schrijnende woonsituaties zijn onder deze groep klanten.
Voorafgaand aan het onderzoek zijn o.a. de gegevens de Gemeentelijke
Basis Administratie (GBA), het Waterbedrijf en de Rijksdienst voor het
Wegverkeer gebruikt.
Effectief onderzoek
Deze thematisch gehouden onderzoeken (themacontroles) blijken
effectiever dan de grootschalige heronderzoeken die in het verleden
werden gehouden. De gemeente Groningen is van plan nog meer gebruik te
maken van bestandskoppelingen en themacontroles om fraude met
gemeenschapsgeld op te sporen.
Bij het bepalen van te onderzoeken klantgroepen maakt de dienst
gebruik van risicoprofielen. Kostgangers en kamerbewoners worden in de
eerstvolgende themacontrole onder de loupe genomen. Het voorkomen en
opsporen van fraude is voor de gemeente een belangrijk onderdeel van
de Wet werk en bijstand (WWB).
Gemeente Groningen