Gemeente Groningen

woensdag 20 juli:
Eénoudergezinnen zijn voorbeeldige uitkeringsklanten

De Dienst Sociale Zaken en Werk heeft 280 klanten gecontroleerd die een uitkering hebben en waarbij een kind is geboren tijdens de uitkeringsperiode. Bij 265 van deze éénoudergezinnen (94,6%) is geen fraude geconstateerd; zij ontvingen dus terecht een uitkering. In de overige gevallen heeft de dienst de hoogte van de uitkering gewijzigd (2,5%) of zelfs beeïndigd (2,9%).

Woonsituatie
Omdat de éénoudergezinnen in de meeste gevallen thuis zijn bezocht, hebben de medewerkers van de sociale dienst kunnen vaststellen dat er geen schrijnende woonsituaties zijn onder deze groep klanten. Voorafgaand aan het onderzoek zijn o.a. de gegevens de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA), het Waterbedrijf en de Rijksdienst voor het Wegverkeer gebruikt.

Effectief onderzoek
Deze thematisch gehouden onderzoeken (themacontroles) blijken effectiever dan de grootschalige heronderzoeken die in het verleden werden gehouden. De gemeente Groningen is van plan nog meer gebruik te maken van bestandskoppelingen en themacontroles om fraude met gemeenschapsgeld op te sporen.

Bij het bepalen van te onderzoeken klantgroepen maakt de dienst gebruik van risicoprofielen. Kostgangers en kamerbewoners worden in de eerstvolgende themacontrole onder de loupe genomen. Het voorkomen en opsporen van fraude is voor de gemeente een belangrijk onderdeel van de Wet werk en bijstand (WWB).