AutoRai

Print

Nissan Navara: klaar om de verkoop in het segment op te pikken

(21-7-2005)
De populaire Pickup van Nissan krijgt een waardige opvolger. Het is de nieuwe Nissan Navara. Net als zijn voorganger is het een ideale duizendpoot voor werk en vrije tijd.
En doordat ontwerp en ontwikkeling gelijk op zijn gegaan met die van de Nissan Pathfinder, neemt de in Spanje gebouwde Navara het verfijnde karakter van een SUV mee naar de markt van de vierwielaangedreven pick-ups.

âIn de afgelopen maanden zijn de vernieuwde Patrol, de stoere Pathfinder en de crossover Murano geïntroduceerd en, niet te vergeten, 4x4-conceptautoâs zoals bijvoorbeeld de Zaroot. Nu komt de nieuwste loot aan de 4x4-stam van Nissan, de Navaraâ, aldus Hiroto Saikawa, Executive Vice President en hoofd van de Europese activiteiten van Nissan Motor Company

In het kort
⢠Nieuwe pick-up met een van de grootste laadbakken in zijn klasse ⢠Vierwielaandrijving
⢠Comfort, verfijning en kwaliteit op SUV-niveau ⢠Tegelijk ontworpen met de Pathfinder
⢠Twee versies â King Cab en Double Cab
⢠Navara wordt gebouwd in de Nissan-fabriek in Spanje

Sinds 2001, toen de succesvolle Nissan Pickup verscheen, is de markt totaal veranderd. Werden dergelijke autoâs aanvankelijk beschouwd als werkpaarden voor boerenerven en bouwplaatsen, tegenwoordig zijn ze net zo gewild bij talloze activiteiten in de vrije tijd. Voor deze laatste groep pick-upgebruikers is het de auto bij uitstek. Ze lopen warm voor de beschikbaarheid van vierwielaandrijving om tijdens de wintersport bij de hoogste skipistes te kunnen komen. Of om diep in een bos door te dringen of tot aan de waterkant te kunnen rijden met een laadbak die groot genoeg is om de complete sportieve uitrusting mee te nemen.

De Nissan Pickup heeft zonder meer bijgedragen aan deze omslag in de markt. Deze auto viel niet alleen in de smaak bij bedrijven die sterk, betrouwbaar en economisch transport nodig hadden. Door het hoge comfort en de verfijning raakte de Pickup ook in trek bij skiërs, windsurfers, mountainbikers en alle andere beoefenaars van sportieve buitensportactiviteiten.

Nu komt de Nissan Navara. Door voort te borduren op de kwaliteiten die de Pickup zo succesvol hebben gemaakt, mikt Nissan met dit nieuwe model op verdere verbreding van de markt. Andermaal lanceert de fabrikant een pionier in zijn klasse. Een auto die bestuurder en passagiers trakteert op het comfort, de verfijning, de kwaliteit en de prestaties van een SUV, zonder enige concessie te doen aan de eigenschappen van een harde en stoere werker.

Gelijk met de Pathfinder ontwikkeld
De Navara is tegelijk met de SUV Pathfinder ontworpen, met als resultaat dat de autoâs dezelfde mate van comfort bieden. Beide modellen worden geproduceerd in Spanje.

Oersolide chassis
Net als de Pathfinder heeft de Navara een sterk ladderchassis met verfijnde onafhankelijke voorwielophanging. Hier is een constructie met dubbele triangels en schroefveren toegepast. De achteras is opgehangen met bladveren.

Twee versies
Zoals in maart 2005 al te zien was bij de première op de autoshow in Genève, is de Navara leverbaar in twee uitvoeringen: King Cab en Double Cab. In beide gevallen zijn de afmetingen groter dan die van de Pickup, waardoor de Navara een ruimer interieur heeft en de laadbak een van de grootste in zijn klasse is.

De King Cab biedt plek aan twee volwassenen voorin met achter de stoelen wat extra ruimte. Afhankelijk van de per land verschillende wettelijke eisen zijn er twee kleine zitplaatsen. De Double Cab heeft een grotere cabine met een achterbank die genoeg plaats biedt aan drie volwassenen.

In beide modellen zijn de achterste zitplaatsen om te klappen voor extra bagageruimte met een nagenoeg vlakke vloer. Verder is de rechter voorstoel ook neerklapbaar. In totaal zijn er acht verschillende stoel-/laadruimteopstellingen mogelijk. De ruimte achter in de cabine is bij de King Cab en de Double Cab bovendien goed bereikbaar.

Een van de grootste laadbakken
Er is ook hard gewerkt aan de praktische kant van de Navara. In de cabine zijn alle mogelijke ruimtes benut om spullen te kunnen opbergen, maar voor het serieuze werk is er natuurlijk de laadbak, die bij beide versies een van de grootste in hun klasse is.

Doorgewinterde vierwielaandrijving
Nissan past op de Navara het beproefde parttime 4WD-systeem toe. Onder normale omstandigheden heeft de auto achterwielaandrijving. Bij het inschakelen van de vierwielaandrijving (4WD) gaat de aandrijfkracht in de verhouding 50/50 naar de voor- en de achterwielen. Daarbij is er ook keus uit hoge en lage gearing.

Common-rail turbodieselmotor
De 2,5-liter direct ingespoten turbodieselmotor levert in de Navara duidelijk meer vermogen dan in de Pickup. Daarbij is voor de Navara uit twee vermogensvarianten te kiezen. De krachtigste haalt maar liefst 174 pk en het hoogste koppel in zijn klasse van 403 Nm. De andere variant ontwikkelt 144 pk vermogen en een 356 Nm koppel en is alleen beschikbaar op de 2WD-uitvoering.

Transmissiekeuze
Voor de Navara is er net als voor de Pathfinder keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak en een vijftrapsautomaat. Door de geweldig hoge trekkracht van de motor is de Navara ook een ideale trekauto. Zonder enig probleem sleept hij aanhangers inclusief lading tot aan drie ton gewicht. Vóór zijn geventileerde schijfremmen gemonteerd en achter efficiënte trommelremmen. De stuurinrichting is van tandheugeltype.

âIn zijn loopbaan heeft de Nissan Pickup een sterke reputatie opgebouwd als een eerlijke, harde werker. De Navara borduurt daarop voort en voegt daar nog meer gebruiksmogelijkheden, raffinement en fun aan toeâ, zegt Brian Carolin, Senior Vice President Sales en Marketing bij Nissan Europe. âWe hebben het volste vertrouwen dat de Navara nog meer kopers trekt dan de Pickup, juist door dat tweeledige karakter: hij leent zich met evenveel plezier voor een stevige transportklus als voor activiteiten in de vrije tijd. Nissan is ervan overtuigd als eerste fabrikant een praktische en sterke pick-up in de markt te zetten met de eigenschappen van een SUV.â

Sinds zijn introductie vier jaar geleden zijn de verkopen van de Nissan Pickup gestaag gestegen. In 2003 zijn er in Europa bijna 40.000 van verkocht, een groei van 35 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Die lijn is doorgetrokken in 2004 met een verkoopaantal van 44.217 exemplaren en een groei van 11,5 procent ten opzichte van 2003.