Print
Nissan Navara: klaar om de verkoop in het segment op te pikken
(21-7-2005)
De populaire Pickup van Nissan krijgt een waardige opvolger. Het is de
nieuwe Nissan Navara. Net als zijn voorganger is het een ideale
duizendpoot voor werk en vrije tijd.
En doordat ontwerp en ontwikkeling gelijk op zijn gegaan met die van
de Nissan Pathfinder, neemt de in Spanje gebouwde Navara het verfijnde
karakter van een SUV mee naar de markt van de vierwielaangedreven
pick-ups.
âIn de afgelopen maanden zijn de vernieuwde Patrol, de stoere
Pathfinder en de crossover Murano geïntroduceerd en, niet te
vergeten, 4x4-conceptautoâs zoals bijvoorbeeld de Zaroot. Nu komt de
nieuwste loot aan de 4x4-stam van Nissan, de Navaraâ, aldus Hiroto
Saikawa, Executive Vice President en hoofd van de Europese
activiteiten van Nissan Motor Company
In het kort
⢠Nieuwe pick-up met een van de grootste laadbakken in zijn klasse
⢠Vierwielaandrijving
⢠Comfort, verfijning en kwaliteit op SUV-niveau
⢠Tegelijk ontworpen met de Pathfinder
⢠Twee versies â King Cab en Double Cab
⢠Navara wordt gebouwd in de Nissan-fabriek in Spanje
Sinds 2001, toen de succesvolle Nissan Pickup verscheen, is de markt
totaal veranderd. Werden dergelijke autoâs aanvankelijk beschouwd als
werkpaarden voor boerenerven en bouwplaatsen, tegenwoordig zijn ze net
zo gewild bij talloze activiteiten in de vrije tijd.
Voor deze laatste groep pick-upgebruikers is het de auto bij uitstek.
Ze lopen warm voor de beschikbaarheid van vierwielaandrijving om
tijdens de wintersport bij de hoogste skipistes te kunnen komen. Of om
diep in een bos door te dringen of tot aan de waterkant te kunnen
rijden met een laadbak die groot genoeg is om de complete sportieve
uitrusting mee te nemen.
De Nissan Pickup heeft zonder meer bijgedragen aan deze omslag in de
markt. Deze auto viel niet alleen in de smaak bij bedrijven die sterk,
betrouwbaar en economisch transport nodig hadden. Door het hoge
comfort en de verfijning raakte de Pickup ook in trek bij skiërs,
windsurfers, mountainbikers en alle andere beoefenaars van sportieve
buitensportactiviteiten.
Nu komt de Nissan Navara. Door voort te borduren op de kwaliteiten die
de Pickup zo succesvol hebben gemaakt, mikt Nissan met dit nieuwe
model op verdere verbreding van de markt. Andermaal lanceert de
fabrikant een pionier in zijn klasse. Een auto die bestuurder en
passagiers trakteert op het comfort, de verfijning, de kwaliteit en de
prestaties van een SUV, zonder enige concessie te doen aan de
eigenschappen van een harde en stoere werker.
Gelijk met de Pathfinder ontwikkeld
De Navara is tegelijk met de SUV Pathfinder ontworpen, met als
resultaat dat de autoâs dezelfde mate van comfort bieden. Beide
modellen worden geproduceerd in Spanje.
Oersolide chassis
Net als de Pathfinder heeft de Navara een sterk ladderchassis met
verfijnde onafhankelijke voorwielophanging. Hier is een constructie
met dubbele triangels en schroefveren toegepast. De achteras is
opgehangen met bladveren.
Twee versies
Zoals in maart 2005 al te zien was bij de première op de autoshow in
Genève, is de Navara leverbaar in twee uitvoeringen: King Cab en
Double Cab. In beide gevallen zijn de afmetingen groter dan die van de
Pickup, waardoor de Navara een ruimer interieur heeft en de laadbak
een van de grootste in zijn klasse is.
De King Cab biedt plek aan twee volwassenen voorin met achter de
stoelen wat extra ruimte. Afhankelijk van de per land verschillende
wettelijke eisen zijn er twee kleine zitplaatsen. De Double Cab heeft
een grotere cabine met een achterbank die genoeg plaats biedt aan drie
volwassenen.
In beide modellen zijn de achterste zitplaatsen om te klappen voor
extra bagageruimte met een nagenoeg vlakke vloer. Verder is de rechter
voorstoel ook neerklapbaar. In totaal zijn er acht verschillende
stoel-/laadruimteopstellingen mogelijk. De ruimte achter in de cabine
is bij de King Cab en de Double Cab bovendien goed bereikbaar.
Een van de grootste laadbakken
Er is ook hard gewerkt aan de praktische kant van de Navara. In de
cabine zijn alle mogelijke ruimtes benut om spullen te kunnen
opbergen, maar voor het serieuze werk is er natuurlijk de laadbak, die
bij beide versies een van de grootste in hun klasse is.
Doorgewinterde vierwielaandrijving
Nissan past op de Navara het beproefde parttime 4WD-systeem toe. Onder
normale omstandigheden heeft de auto achterwielaandrijving. Bij het
inschakelen van de vierwielaandrijving (4WD) gaat de aandrijfkracht in
de verhouding 50/50 naar de voor- en de achterwielen. Daarbij is er
ook keus uit hoge en lage gearing.
Common-rail turbodieselmotor
De 2,5-liter direct ingespoten turbodieselmotor levert in de Navara
duidelijk meer vermogen dan in de Pickup. Daarbij is voor de Navara
uit twee vermogensvarianten te kiezen. De krachtigste haalt maar
liefst 174 pk en het hoogste koppel in zijn klasse van 403 Nm. De
andere variant ontwikkelt 144 pk vermogen en een 356 Nm koppel en is
alleen beschikbaar op de 2WD-uitvoering.
Transmissiekeuze
Voor de Navara is er net als voor de Pathfinder keuze uit een
handgeschakelde zesversnellingsbak en een vijftrapsautomaat. Door de
geweldig hoge trekkracht van de motor is de Navara ook een ideale
trekauto. Zonder enig probleem sleept hij aanhangers inclusief lading
tot aan drie ton gewicht. Vóór zijn geventileerde schijfremmen
gemonteerd en achter efficiënte trommelremmen. De stuurinrichting is
van tandheugeltype.
âIn zijn loopbaan heeft de Nissan Pickup een sterke reputatie
opgebouwd als een eerlijke, harde werker. De Navara borduurt daarop
voort en voegt daar nog meer gebruiksmogelijkheden, raffinement en fun
aan toeâ, zegt Brian Carolin, Senior Vice President Sales en Marketing
bij Nissan Europe. âWe hebben het volste vertrouwen dat de Navara nog
meer kopers trekt dan de Pickup, juist door dat tweeledige karakter:
hij leent zich met evenveel plezier voor een stevige transportklus als
voor activiteiten in de vrije tijd. Nissan is ervan overtuigd als
eerste fabrikant een praktische en sterke pick-up in de markt te
zetten met de eigenschappen van een SUV.â
Sinds zijn introductie vier jaar geleden zijn de verkopen van de
Nissan Pickup gestaag gestegen. In 2003 zijn er in Europa bijna 40.000
van verkocht, een groei van 35 procent ten opzichte van het jaar
daarvoor. Die lijn is doorgetrokken in 2004 met een verkoopaantal van
44.217 exemplaren en een groei van 11,5 procent ten opzichte van 2003.
AutoRai