Gemeente Hellendoorn
Pilot invoering omgevingsvergunning van start
Op 20 juli tekende het ministerie van VROM een overeenkomst met de
provincie Overijssel, de gemeente Hellendoorn, het waterschap Regge en
Dinkel en Koninklijke Ten Cate. De laatste vier partijen spreken
hiermee af dat ze een pilot uit gaan voeren met de
omgevingsvergunning.
Waarom een omgevingsvergunning invoeren?
Het ministerie van VROM wil de VROM-regelgeving moderniseren onder
andere door de verschillende vergunningen voor wonen, ruimte en milieu
zoveel mogelijk samen te voegen tot een omgevingsvergunning. Ook de
provincie Overijssel en de gemeente Hellendoorn stellen een hoge
prioriteit aan deregulering. Streven is om te komen tot één loket
waar burgers en bedrijven terecht kunnen voor deze vergunning, om als
één overheid op te treden, administratieve lasten te verminderen en
doorlooptijden te verbeteren.
Doel van het pilot project
De pilot is vooral bedoeld om ervaring op te doen door het proces voor
het verstrekken van een omgevingsvergunning na te bootsen. Voordeel is
dat de omgevingsvergunning nog aangepast kan worden aan
praktijkervaringen, voordat deze werkelijk wordt ingevoerd. Ook de
organisaties die aan de pilot deelnemen, raken op deze manier al goed
ingespeeld op de nieuwe wet en leren over en weer van elkaar. De
coördinatie tussen instanties is lastig op elkaar af te stemmen. De
pilot draagt bij aan een verbetering daarvan.
Pilot locatie Koninklijke Ten Cate
Op diverse plaatsen in Nederland worden pilots uitgevoerd. Deze pilot
is de achttiende.
Bijzonder aan deze pilot is, dat het een heel brede pilot is voor wat
betreft de vergunningen waar het om gaat. Ook het aantal partijen is
breed: naast gemeente en provincie nemen ook het waterschap en
Koninklijke Ten Cate (KTC) deel aan het project.
Ook de brandweer draait mee en de monumentenwet komt nog aan de orde,
vanwege de schoorsteenpijp, een rijksmonument.
Koninklijke Ten Cate is onder meer gevestigd op het industrieterrein
Nijverdal Noord. KTC vraagt in verband met de activiteiten een
overkoepelende vergunning aan voor de zeven bedrijven die hier op dit
industrieterrein gevestigd zijn en die onderling met elkaar verbonden
zijn. KTC krijgt te maken met verschillende procedures (zoals
ruimtelijke procedures, milieu-, sloop,- bouw,-, kap-, aanleg-, WVO-
en gebruiksvergunningen) en moet daarvoor bij verschillende instanties
zijn, gemeente, provincie en waterschap. In de pilot wordt gekeken wat
de invoering van het één loket principe in dit geval betekent, hoe
organisaties zich hierop kunnen instellen en wat de vereiste werkwijze
en samenwerkingsvorm is. Mochten zich knelpunten voordoen, dan
bedenken de deelnemende partijen oplossingen en geven aan of dit
consequenties voor de wet heeft en wat een mogelijke wetsaanpassing
zou kunnen zijn.
Stappenplan
De pilot loopt tot mei 2006. Gemeente, provincie en waterschap zijn al
gestart met een inventarisatie. Na ondertekening van de overeenkomst
gaat men van start met het vertalen van alle procedures in een
stroomschema, zodat duidelijk is wie wanneer wat doet en welke
termijnen er gelden. Daarna kan met de uitvoering van de pilot
begonnen worden en start ook hoe je invulling kan geven aan de 1-loket
gedachte, het zoeken naar efficiencywinst, coördinatie, etc. en hoe
het beste de inhoudelijke afstemming kan plaatsvinden. Het pilot
project wordt afgerond met het doen van aanbevelingen.
Een pilotstatus betekent geen grote hoeveelheden geld. De status
betekent een steun in de rug bij voorbereidingswerkzaamheden voor de
komst van de omgevingsvergunning. De bijdrage vanuit VROM bestaat
onder meer uit het leveren van kennis, begeleiding en hulp bij
ontwikkeling van instrumenten. De beschikbare middelen gebruikt het
ministerie vooral om de ervaringen met de pilots te delen met andere
organisaties.