Wegwerkzaamheden in Amsterdam: Ervaren hinder neemt toe, maar bereikbaarheid
en draagvlak blijven groot
21 juli 2005
---
O+S
Bureau Stadsregie heeft in mei 2005 door O+S onderzoek laten uitvoeren
naar de beleving van wegwerkzaamheden in Amsterdam, het draagvlak
onder vier doelgroepen en de communicatie. Dit onderzoek wordt elk
jaar uitgevoerd. Het draagvlak voor de werkzaamheden en de
bereikbaarheid binnen de stad is nog steeds groot, ondanks het grote
aantal werkzaamheden in de stad. Het draagvlak neemt echter wel af.
Daarnaast vindt men dat de stad op teveel plaatsen open ligt en is men
minder geïnformeerd. Er is onder vier doelgroepen onderzoek gedaan:
bewoners, bedrijven, regiobewoners en forensen.
Wegwerkzaamheden (14 Kb) De resultaten op hoofdlijnen zijn als volgt:
* Een meerderheid van alle verkeersdeelnemers onder bewoners,
bedrijven en regiobewoners vindt Amsterdam makkelijk tot zeer
makkelijk bereikbaar. Bedrijven hebben de meeste moeite met de
bereikbaarheid.
* Van de automobilisten bereikt 74% van de Amsterdammers en 55% van
de forensen binnen een half uur de bestemming in de stad. Forensen
hebben vooral hinder van files op corridors en snelwegen in
Amsterdam.
* Er is nog steeds een breed draagvlak (ruim 70%) voor de
werkzaamheden bij alle onderzoeksgroepen, maar bij bewoners en
bedrijven neemt het begrip wel af.
* Driekwart van de bedrijven zegt geen negatieve gevolgen te hebben
ondervonden door de werkzaamheden. Toch melden zij vaker negatieve
gevolgen dan in 2004.
* Er is een soort spagaat ontstaan: mensen accepteren de hinder,
maar men vindt wel dat de stad op teveel plekken open ligt.
* De wegwerkzaamheden staan dit jaar op de tweede plaats van de
meest genoemde ergernissen. De meest genoemde ergernis is
zwerfvuil, volgens 17% van de Amsterdammers. Bij bedrijven staan
de werkzaamheden bovenaan (20%).
* Het percentage ondervraagden dat vooraf op de hoogte was van de
werkzaamheden is afgenomen, vooral bij bedrijven.
* De informatiebehoefte is onder forensen het grootst. Bij bewoners
en bedrijven is deze behoefte gegroeid. Er is bij bewoners een
duidelijke relatie: hoe meer overlast en hinder, hoe groter de
informatiebehoefte.
Gemeente Amsterdam