Bedrijfsfonds voor de Pers

Onderzoek naar tijdschriftenbranche ondersteund door Bedrijfsfonds

21-jul-05

Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een bedrag van ten hoogste ¤ 62.400 beschikbaar te stellen voor een onderzoek uitmondend in een publicatie over het maken van tijdschriften in Nederland. Het onderzoek beoogt de vakkennis in de tijdschriftenbranche vast te leggen, zodat alle informatie omtrent de geschiedenis van de bladenbranche en het bedenken, uitwerken en uitgeven van tijdschriftconcepten voor de bedrijfstak beschikbaar komt, met name voor kleinere uitgeverijen en zelfstandige professionals. Het zal uitgevoerd worden door Alexander Nijeboer, een free lance bladenmaker en tevens free lance journalist, die regelmatig over tijdschriften publiceert in o.a. de Volkskrant. Door het onderzoek hoopt de aanvrager een bijdrage te leveren aan de verbetering van de kwaliteit van de nieuw te lanceren tijdschriften en aan de pluriformiteit in de kiosk.

In 2000-2001 voerde GEA adviesgroep in opdracht van het Bedrijfsfonds onderzoek uit naar mogelijkheden voor kleine bladen om tot kostenbesparingen te komen vooral als gevolg van nieuwe technische ontwikkelingen. Een van de conclusies was dat kleinere, zelfstandige bladen vooral problemen in hun exploitatie ervaren als gevolg van het ontbreken van voldoende kennis over diverse aspecten van het produceren en uitgeven van hun producten. Welke goedkopere technieken bij het vormgeven toegepast kunnen worden, op welke zaken ze moeten letten bij het beoordelen van drukorders, hoe ze hun organisatie zo efficiënt en effectief mogelijk kunnen/moeten inrichten, hiervan hebben ze doorgaans geen weet. De onderzoeksaanvraag past heel goed in de lijn om zelfstandige uitgevers aan kennis te helpen om de continuïteit van de (kleinere) titels te verbeteren c.q nieuwe titels tot stand te brengen. Om die reden zal dit onderzoek naar de mening van het Bedrijfsfonds de bedrijfstak als geheel ten goede komen en past dit ook binnen de doelstellingen van het Bedrijfsfonds voor de Pers.