Gemeente Bodegraven

Transformatievisie Oude Rijnzone in ontwerp vastgesteld

De stuurgroep Oude Rijnzone, waarin de gemeenten Leiden, Zoeterwoude, Rijnwoude, Alphen aan den Rijn en Bodegraven, de provincie Zuid-Holland en de Kamer van Koophandel Rijnland vertegenwoordigd zijn, heeft op 30 juni 2005 de Transformatievisie Oude Rijnzone 2020 in ontwerp vastgesteld. U kunt dit document downloaden via de website www.ouderijnzone.nl. Een uitgebreide samenvatting is eveneens te vinden op www.bodegraven.nl.

De visie schetst een samenhangend beeld van toekomstige woongebieden, bedrijventerreinen (w.o. herstructurering), verkeer, natuur en recreatie in de gehele Oude Rijnzone. Dit met als doel opvang van verstedelijkingsbehoeften voor het Groene Hart en een evenwichtige ontwikkeling van het gebied voor de komende 15 jaar.

In bestuurlijk Nederland wordt de Transformatievisie Oude Rijnzone tot een van de landelijke voorbeeldprojecten van ontwikkelingsplanologie gerekend. Nu de voorlopige (concept)visie is vastgesteld zijn de verschillende gemeenten, provincie en de Kamer van Koophandel aan de beurt om het document met hun achterban te bespreken. Verder worden ook maatschappelijke organisaties en burgers geconsulteerd. Nadat alle reacties zijn verwerkt, is het de bedoeling dat de Transformatievisie eind van dit jaar definitief wordt vastgesteld. Opvallende ontwikkelingen

In de ontwerp-Transformatievisie zijn de volgende ontwikkelingen het meest opvallend: tot 2015 krijgt de locatie Hazerswoude-Rijndijk woningbouw van forse omvang. Gesproken wordt van circa 1.500 woningen, mits de ruimtelijke kwaliteit bewaard blijft. De komst van een halte van de RijnGouweLijn speelt in deze ontwikkeling een belangrijke rol. Ook bij "het Oog" van Koudekerk gaat het tot 2015 om woningbouw, een groot park en een uitbreiding van het te herstructureren bedrijvenpark Hogewaard. Eén en ander staat in nauwe relatie met de komst van een Maximabrug.

In Zoeterwoude kan Heineken in oostelijke richting uitbreiden en komt bij Groenendijk een nieuw bedrijventerrein (o.a. bestemd voor bedrijven uit het Leidse stedelijk gebied) in een groenblauwe omgeving. Tussen Groenendijk en Hazerswoude-Rijndijk komt naast de geplande woningbouw ook natuurontwikkeling om de noord-zuidrelatie in het Groene Hart te versterken.

Na 2015 komt de Gnephoek bij Alphen aan den Rijn in aanmerking voor woningbouw. Het kan gaan om 300 tot 1.000 woningen. Verder voorziet de ontwerp-visie in versterking van de natuur en recreatie en is er ruimte gereserveerd voor de ontwikkeling van een bedrijventerrein, dat kan variëren van 0 tot 30 hectare.

Bodegraven
In Bodegraven staat herstructurering van bedrijventerrein Broekvelden op de agenda. Betere bereikbaarheid en uitstraling en ruimere parkeermogelijkheden zijn hierbij van belang. Verder kunnen mogelijk ook bedrijven uit de hogere milieucategorieën zich hier vestigen. In een strook ten oosten van Bodegraven kan na 2015 woningbouw plaatsvinden, naast natuurontwikkeling met veel water. Ook hier spreken we van een zogeheten groene verbindingszone tussen de noord- en zuidzijde van het Groene Hart. Daarbij is de opgave om bestaande kwaliteit te behouden en waar mogelijk duurzaam te versterken.

Er staat een fietsbrug gepland over de Oude Rijn bij Fort Wierickerschans en ook verbetering van de kwaliteit van de oevers van de rivier. Bij Nieuwerbrug is er na 2015 mogelijk ook ruimte voor woningen en een bedrijventerrein.

Zowel voor de locaties Gnephoek, Bodegraven-Oost en Nieuwerbrug geldt dat de komende maanden een nadere gebiedsuitwerking plaatsvindt om het exacte programma en de ruimtelijke grenzen te bepalen. De uitkomsten van deze integrale uitwerking zullen worden betrokken bij de definitieve vaststelling van de Transformatievisie, welke dit najaar gepland is.

Tenslotte is in de ontwerpvisie aandacht besteed aan herstructurering van verouderde bedrijventerreinen. Het gaat hierbij om de Grote Polder (reeds in uitvoering), het voormalig Oosthoekterrein e.o. (beide Zoeterwoude), Hogewaard (Rijnwoude), Rijnhaven (Alphen aan den Rijn) en Broekvelden (Bodegraven).

Milieuonderzoek
Er is apart onderzoek verricht naar de milieuaspecten van de Transformatievisie, de zogenoemde Strategische Milieubeoordeling (SMB). Op verzoek van de stuurgroep heeft de Commissie voor de milieueffectrapportage advies hierover uitgebracht. Deze heeft de opgestelde SMB in grote lijnen positief beoordeeld. Zij adviseert wel om vóór het vaststellen van de Transformatievisie de SMB nog op enige punten aan te vullen. Overigens wordt in de SMB onder meer geconstateerd dat de huidige luchtkwaliteit voor problemen kan zorgen bij de realisering van nieuwe woningbouw in de ORZ. Daarbij moet worden aangetekend dat de verbetering van de luchtkwaliteit een belangrijk aandachtspunt is en dat het probleem inmiddels ook landelijk hoog op de bestuurlijke agenda staat.

Verkeersonderzoek
Het verkeersmodel geeft aan dat de grootste groei van het autoverkeer autonoom is, dat wil zeggen het gevolg is van de trend dat we met zijn allen in de toekomst gewoon meer auto's hebben en gebruiken. De toename is minder het gevolg van specifieke ontwikkelingen vanuit de Transformatievisie. Zonder extra ruimtelijke en infrastructurele maatregelen zal het autoverkeer binnen de Oude Rijnzone autonoom 80% toenemen. Maar ook die extra maatregelen zullen onvoldoende zijn, als niet op landelijk niveau het gebruik van de auto wordt ontmoedigd. In elk geval is voor de regionale verkeersafwikkeling van belang dat er een goede doorstroming is op de A4 en A12. Daarnaast wordt de aanleg van een aantal ongelijkvloerse kruisingen (o.m. met de N11) bepleit voor het oplossen van verkeersknelpunten.

Exploitatie
De exploitatie van de Transformatievisie is globaal in beeld gebracht. De financieel-technische haalbaarheid wordt de komende maanden verder uitgewerkt in de ontwikkelings- en uitvoeringsstrategie. Deze strategie zal de financiële haalbaarheid van de Transformatievisie moeten aangeven en daarnaast inzicht bieden in de wijze waarop de stuurgroeppartners en overige partijen (rijk, markt, maatschappelijke organisaties) hun rol kunnen spelen bij de uitwerking en uitvoering.

Vervolgprocedure
De ontwerp-Transformatievisie wordt nu aangeboden aan de dagelijkse besturen van de partijen die participeren in de stuurgroep. Die kunnen besluiten tot een consultatieronde van hun achterban (de raads/ staten/ bestuurscommissies). In het najaar organiseert de stuurgroep discussiebijeenkomsten voor de eigen achterban, maatschappelijke organisaties én burgers uit het gebied van de Oude Rijnzone.

De definitieve vaststelling van de Transformatievisie is voorzien eind 2005. Vervolgens moet de Transformatievisie Oude Rijnzone vertaald worden in een streekplanherziening. Daarmee start ook de formele inspraakprocedure.