LB Icon AB

` Nr. of pages: 13

LB Icon AB (publ.) Verslag voor de periode van 1 januari ­ 30 juni 2005 STERKE OMZETSTIJGING EN GESTAGE MARGEVERBETERING

AMSTERDAM, Nederland / STOCKHOLM, Zweden ­ 21 juli 2005. LB Icon AB (Euronext Amsterdam, OMX Stockholm: ICON) ("LB Icon" of "de Onderneming"), de internationaal actieve full service provider met een geïntegreerde aanpak van business & brand strategie consulting in combinatie met marketing & communicatie en digitale technologie, maakte vandaag de financiële resultaten bekend over het eerste half jaar 2005.

Kerncijfers eerste helft 2005

EUR in miljoenen jan - juni 2005 jan - juni 2004 % change

Netto omzet 44,6 29,0 54% EBITDA 4,7 - 1,1 EBIT 3,3 - 2,1 Netto resultaat 0,8 - 2,6 EPS (in EUR) 0,03 - 0,12 Kasstroom uit operationele activiteiten 0,7 - 1,5

Hoofdpunten eerste helft 2005


- Netto omzetgroei 54%; autonome groei 7,3%.
- Omzet per werknemer (op jaarbasis) met 24% gestegen tot EUR 118.000.
- Gecontinueerde winstgevendheid en stijging van winstmarges.
- Overnames van Wheel in het Verenigd Koninkrijk en DAD in België positioneren LB Icon als marktleider.

Robert Pickering, CEO van LB Icon, over de bedrijfsprestatie en vooruitzichten

"De resultaten over het eerste halfjaar en meer specifiek het tweede kwartaal laten zien dat we op koers liggen voor solide en winstgevende activiteiten over het hele jaar. Ik ben met name te spreken over het niveau van onze autonome groei en de verdere verbetering van onze marges.

Naast de algehele verbetering van onze bedrijfsprestaties prestatie hebben we in het eerste kwartaal Wheel in Londen overgenomen en in het tweede kwartaal DAD in Brussel, wat ons tot de grootste speler op het gebied van digitale marketing en interactieve technologie in het Verenigd Koninkrijk en de Benelux maakt. Zowel de overname van Wheel in Londen als de overname van DAD in Brussel zijn van strategisch belang voor onze marktpositie.

Wij blijven positief over de vooruitzichten voor het hele jaar. We zullen ons blijven richten op verbetering van onze marges en verhoging van de autonome omzetgroei. Wij zullen ook nagaan welke groeimogelijkheden mogelijke nieuwe overnames of fusies bieden. Zoals reeds eerder aangetoond, zullen we ons daarbij alleen richten op overnames die bijdragen aan onze resultaten en de positie van LB Icon als Europese marktleider versterken."

OPERATIONELE ONTWIKKELINGEN

In alle kernmarkten is het aanbod van diensten aan bestaande klanten uitgebreid en bovendien is de succesratio bij nieuwe projecten, ook bij nieuwe grote accounts, toegenomen. Het klantenbestand dat bestaat uit nationaal en internationaal toonaangevende ondernemingen is sterker en meer gediversificeerd dan ooit.

Mail address:
LBIconAB(publ.) Reg.nr.556284-0917 BirgerJarlsgatan262tr Tel+46852239000 SE-11434Stockholm Fax+46852239009


---

Dit zijn opnieuw positieve signalen van ondernemingen en organisaties die, aangespoord door de als maar groeiende mogelijkheden die het digitale medium biedt, meer en meer interactieve bedrijfsactiviteiten ontwikkelen en bereid zijn te zoeken naar nieuwe markten en nieuwe distributiekanalen.

De reputatie en erkenning van LB Icon in de markt worden sterker. Grote ondernemingen met behoefte aan een nieuwe positionering en strategische focus met betrekking tot hun activiteiten in een multi-channel omgeving kiezen voor een organisatie als LB Icon, dat een internationaal bedrijvennetwerk heeft en bewezen heeft het ontwikkelen van innovatieve business & brand strategie te kunnen combineren met marketing & communicatie expertise en de inzet van nieuwe digitale technologieën.

Na de overname in het eerste kwartaal van Wheel in het Verenigd Koninkrijk, nam LB Icon in het tweede kwartaal Digital Age Design (DAD) in Brussel, België over. Met momenteel 63 professionals en een netto jaaromzet van meer dan EUR 7,2 miljoen is DAD in België de leidende onderneming op het gebied van digitale marketing, communicatie en technologie. DAD vult met haar activiteiten de bestaande andere landen- organisaties van de Groep zeer goed aan, met name in Nederland. Het bedrijf wordt geleid door een ervaren management dat leiding zal geven aan de uitbreiding van de Groep in België en zal bijdragen aan de verdere uitbreiding van het pan-Europese dienstenaanbod van LB Icon.

De overname van DAD is gefinancierd middels een bedrag in contanten (EUR 2,3 miljoen), een deel in aandelen (EUR 2,3 miljoen) en een earn-out regeling betaalbaar in aandelen. De earn-out is voor het grootste deel afhankelijk van de EBIT, de winst voor rente en belasting, gemeten over een periode van 12 maanden. Na de overname werden andere immateriële vaste activa (handelsmerk en klantportefeuille) voor EUR 1,1 miljoen in aanmerking genomen, welk bedrag over 3-5 jaar zal worden afgeschreven. DAD is met ingang van 1 mei 2005 geconsolideerd in de resultaten van LB Icon.

Zoals in het vorige kwartaal werd aangegeven, evalueert LB Icon voortdurend de bijdrage van elke entiteit en kernmarkt, aan de lange termijn groei en winstgevendheid van de Groep. Niet-kernactiviteiten of entiteiten zullen worden afgestoten. In dat kader heeft LB Icon na het einde van de verslagperiode haar activiteit in St. Louis, Verenigde Staten (IconMedialab Inc.) gedesinvesteerd. De desinvestering, door middel van een Management Buy Out, zal een positief effect hebben op de resultatenrekening in het derde kwartaal. Deze activiteit droeg in het eerste half jaar EUR 2,0 miljoen bij aan de netto-omzet.

FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN

Eerste helft 2005

Omzet

De netto-omzet in de eerste helft van 2005 steeg tot EUR 44,6 miljoen, een toename van 54% ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar. De autonome groei in de eerste helft van 2005 bedroeg 7,3% ten opzichte van de eerste helft van 2004. De netto-omzet per werknemer (op jaarbasis) steeg met 24% tot EUR 118.000 ten opzichte van de eerste zes maanden van 2004. De sterke omzetstijging kan worden toegeschreven aan gestage groei in bestaande markten en nieuwe kernmarkten in het Verenigd Koninkrijk en België, waar de Groep nu zeer sterk aanwezig is als gevolg van de overnames in het Verenigd Koninkrijk in 2004 en de recente overname van Wheel (Londen) en DAD (Brussel). In de eerste helft van het jaar kwam de omzet in het Verenigd Koninkrijk uit op EUR 11,4 miljoen ten opzichte van EUR 2,1 miljoen in de eerste helft van 2004. België liet een omzet van EUR 2,4 miljoen zien ten opzichte van EUR 0,3 miljoen in dezelfde periode van het vorige jaar.

Net sales by country first half 2005

Italy Spain 5% 7% UK 25% Germany
25%

USA Benelux 17% 21%
---

Het Verenigd Koninkrijk draagt nu 25% van de totale netto-omzet van de Groep bij, Duitsland 25% en de bijdrage van de Benelux steeg tot 21% en zal in de tweede helft van 2005 verder stijgen.

Kosten en resultaten

Ondanks aanhoudende prijsdruk in de meeste landen, verbeterden de marges op projecten, wat resulteerde in een sterke verbetering van de EBITDA in de eerste helft van het jaar tot EUR 4,7 miljoen positief, ten opzichte van EUR ­1,1 miljoen in dezelfde periode in 2004.

EBIT kwam uit op EUR 3,3 miljoen ten opzichte van EUR - 2,1 miljoen in de eerste helft van 2004. Deze sterke verbetering weerspiegelt de voortdurende focus van de Groep op kostenbesparingsprogramma's die tot efficiëntieverbeteringen moeten leiden en de directe positieve bijdragen van de nieuwe overnames aan de resultaten van de Groep.

Tweede kwartaal 2005

Kerncijfers tweede kwartaal 2005

EUR in miljoenen apr - juni 2005 apr - juni 2004 % change

Netto omzet 23,7 15,5 53% EBITDA 2,6 - 0,4 EBIT 1,9 - 0,9 Netto resultaat 0,6 - 1,2 EPS (in EUR) 0,02 - 0,05 Kasstroom uit operationele activiteiten 0,3 - 1,7

Hoofdpunten tweede kwartaal 2005


- Netto-omzet stijgt met 13% ten opzichte van eerste kwartaal 2005 en met 53% ten opzichte van tweede kwartaal 2004.

- Positief nettoresultaat voor het derde achtereenvolgende kwartaal, EUR 0,6 miljoen in tweede kwartaal 2005.

- Voortdurende stijging van de omzet per werknemer (op jaarbasis) tot EUR 126.000, ten opzichte van EUR 114.000 in eerste kwartaal 2005.

Omzet

De netto-omzet van LB Icon in het tweede kwartaal kwam uit op EUR 23,7 miljoen, een stijging van 54% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2004 en 13% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2005. De netto- omzet per medewerker per kwartaal steeg gemiddeld met 5,5% en is sinds het vierde kwartaal 2004 stabiel.

Kosten en resultaten

De stijging van de netto-omzet in het tweede kwartaal ging vergezeld van een sterke verbetering in zowel de EBITDA als de EBIT. Van het eerste kwartaal naar het tweede kwartaal van 2005 steeg de EBITDA met 30% van EUR 2,0 miljoen tot EUR 2,6 miljoen. Het was het vierde achtereenvolgende kwartaal met een positief EBITDA resultaat (sinds het derde kwartaal 2004).

De EBIT kwam uit op EUR 1,9 miljoen, ten opzichte van EUR ­0,9 miljoen in het tweede kwartaal van 2004 en een positieve EUR 1,4 miljoen in het eerste kwartaal van 2005.

Terwijl de Groep in het eerste kwartaal 2004 nog een negatief resultaat van EUR 8.000 per werknemer behaalde, is dit in het tweede kwartaal 2005 omgezet in een positieve bijdrage aan de winst van EUR 7.000
---

per medewerker, wat neerkomt op 5% (EBIT gecorrigeerd voor buitengewone resultaten). Het verschil tussen EBIT en EBIT gecorrigeerd voor buitengewone resultaten wordt toegelicht in de grafiek hieronder.

Het verschil tussen EBIT en EBIT adjusted in onderstaande grafiek kan verklaard worden door buitengewone resultaten met betrekking tot een winst op het belang in Framfab (EUR 0,6 miljoen in het eerste kwartaal 2005; EUR 0,6 miljoen in het tweede kwartaal 2005) en de kosten van de notering aan Euronext (EUR 0,5 miljoen in het tweede kwartaal 2004).

Quarterly Performance

25 10% 20 5%

s
e
l 15 0% % a
S T
---
t B e

---
N 10 -5% 5 -10%

0 -15% Q1 04 Q2 04 Q3 04 Q4 04 Q1 05 Q2 05 Net sales 13.5 15.5 17.5 19.7 20.9 23.7 EBIT% -8% -6% -1% 4% 7% 8% EBIT% adj -8% -3% -1% 4% 4% 5%

Buitengewone posten

De resultaten in het tweede kwartaal werden opnieuw beïnvloed door een winst op het strategische belang in Framfab AB. Deze winst bedroeg EUR 0,6 miljoen ten opzichte van EUR 0,6 miljoen voor het eerste kwartaal. De Groep houdt 9,1% van de aandelen die eind juni een marktwaarde van EUR 6,9 miljoen vertegenwoordigden.

Anderzijds werden de resultaten in het tweede kwartaal negatief beïnvloed door een negatief valutaresultaat van EUR 0,7 miljoen, ten opzichte van een negatief resultaat van EUR 0,5 miljoen in het eerste kwartaal.

Nettoresultaat

Het netto resultaat in de eerste helft was met EUR 0,8 miljoen positief, ten opzichte van een verlies van EUR ­2,6 miljoen voor dezelfde periode in het vorige jaar. Het nettoresultaat verbeterde tot een winst van EUR 0,6 miljoen in het tweede kwartaal ten opzichte van een verlies van of EUR ­1,2 miljoen in hetzelfde kwartaal van vorig jaar en een winst van EUR 0,2 miljoen in het eerste kwartaal van dit jaar.

Het was het derde kwartaal op rij met een positief nettoresultaat.

De winst per aandeel bedroeg in de eerste helft van 2005 EUR 0,03 ten opzichte van EUR ­0,12 vorig jaar. Eind juni stonden 26.166.454 aandelen uit.

Balans en kasstroom

Balans

Het netto werkkapitaal (exclusief contanten, kortlopende converteerbare leningen en voorzieningen voor de korte termijn) nam licht toe tot EUR 7,2 miljoen (EUR 6,8 miljoen) ondanks de sterke stijging van de netto- omzet in het eerste half jaar. Het weerspiegelt een verbeterd debiteurenbeheer en een efficiënter beheer van het werkkapitaal. Het netto werkkapitaal als percentage van de omzet daalde van 44% in het tweede kwartaal van vorig jaar tot 30% in dit kwartaal.


---

Ondanks de eerder afgesloten converteerbare lening bleef de solvabiliteit van LB Icon stabiel op het vereiste niveau. De solvabiliteitsverhouding (eigen vermogen/balanstotaal) was eind juni 37,5% ten opzichte van 36,3% eind juni vorig jaar.

LB Icon betaalde in juni EUR 0,6 miljoen rente over de EUR converteerbare obligatielening. De jaarlijkse rentebetaling van de Onderneming is ongeveer EUR 1,5 miljoen, wat neerkomt op een rentedekking (EBIT gedeeld door betaalde rente) van rond de 5,0.

De totale kaspositie aan het einde van juni bedroeg EUR 8,7 miljoen, waarvan EUR 1,5 miljoen in de moedermaatschappij. De Groep voorziet dat in het derde kwartaal EUR 2,5 miljoen zal worden opgehaald wanneer de vorig jaar in het kader van een aandelenemissie uitgegeven warrants kunnen worden uitgeoefend. De uitoefenprijs per aandeel is SEK 40 (EUR 4,25).

Kasstroom

De kasstroom uit operationele activiteiten voor het eerste halfjaar was EUR 0,7 miljoen positief en steeg met EUR 2,2 miljoen ten opzichte van de eerste helft van 2004 (EUR ­1,5 miljoen). De kasstroom uit operationele activiteiten in het tweede kwartaal van 2005 kwam uit op EUR 0,3 miljoen positief in vergelijking met EUR 0,5 miljoen positief in het eerste kwartaal. De operationele kasstroom werd in het tweede kwartaal negatief beïnvloed door de rentebetaling van EUR 0,6 miljoen over de converteerbare lening. Hiervoor gecorrigeerd bedroeg de kasstroom EUR 0.9 miljoen positief.

In de eerste helft van het jaar loste de Groep lange termijn schulden met hoge rente af evenals dure lokale kredietfaciliteiten van kredietinstellingen voor een totaal van EUR 4,3 miljoen. Anderzijds ontving LB Icon in januari EUR 2,25 miljoen aan opbrengsten van het optierecht op converteerbare obligaties. De netto kasstroom uit financieringsactiviteiten kwam uit op EUR ­1,5 miljoen.

MANAGEMENT AGENDA 2005

In de tweede helft van het jaar zal LB Icon zich blijven richten op een hogere kwaliteit winstgevende omzet, verdere verbetering van de leveringskwaliteit en effectievere verkoop om de toegenomen vraag naar innovatieve zakelijke- en marketingoplossingen gedreven door de laatste digitale ontwikkelingen optimaal te benutten en om haar positie als marktleider te claimen en verder te versterken.

Een andere belangrijk aandachtspunt voor de tweede helft van 2005 zal het behouden en aantrekken van de meest getalenteerde consultants, architecten en ontwerpers zijn. Daarbij streeft LB Icon voortdurend naar de gewenste mix van expertise en knowhow, om haar nationaal en internationaal actieve klanten optimaal te kunnen bedienen.

Daarnaast blijft LB Icon zoeken naar verdere groeimogelijkheden door overnames en fusies.

Stockholm, 21 juli 2005

Namens het Bestuur

Robert Pickering
CEO

Dit interim rapport is niet gecontroleerd door de accountant van de Onderneming.


---

OVER LB ICON

Het Nederlands/Zweedse LB Icon, actief sinds 1993, is één van de internationaal leidende full-service providers met een geïntegreerde aanpak van business & brand strategie consulting in combinatie met marketing & communicatie expertise en digitale technologie. De onderneming biedt werk aan meer dan 750 professionals die voornamelijk gevestigd zijn in belangrijke Europese en Amerikaanse steden, waaronder Amsterdam, Londen, New York, Brussel, München, Berlijn, Madrid en Milaan. Door middel van multidisciplinaire teams creëert LB Icon innovatieve multi-channel oplossingen voor haar nationaal en internationaal opererende zakelijke klanten. Dit wordt gerealiseerd door de unieke combinatie van strategie ontwikkeling en creatief ontwerp met behulp van specifieke industrie expertise en inzet van de nieuwste digitale technologieën. Aandelen van LB Icon worden verhandeld op Euronext Amsterdam en OMX Stockholm (symbool: ICON).

AANKOMENDE BERICHTGEVING

LB Icon zal de resultaten van het derde kwartaal 2005 publiceren op 20 oktober 2005.