Gemeente Den Helder

21-07-2005 Geen termijn van orde meer voor cliënten Werk en Inkomen

Bent u cliënt bij de afdeling Werk en Inkomen en krijgt u een uitkering, dan moet u iedere maand een inkomstenverklaring inleveren. U heeft hiervoor een schema gekregen waarop staat vóór wanneer u dat steeds moet doen. Als u te laat uw inkomstenverklaring inleverde, kreeg u een herinneringsbrief, de zogeheten termijn van orde. U werd dan in de gelegenheid gesteld om alsnog binnen een paar dagen uw verklaring in te leveren. Hierin is sinds 1 juli 2005 het een en ander veranderd.

Het college heeft besloten om vanaf die dag geen herinneringsbrieven meer te sturen, omdat deze procedure te veel administratieve rompslomp met zich meebrengt en daardoor te veel tijd (en dus geld) kost. Als u uw inkomstenverklaring na het verstrijken van de vastgestelde datum inlevert, betekent dit voortaan dat er direct een maatregel wordt opgelegd van 5% van de uitkering gedurende één maand. Dit is een verlaging van de uitkering.
Alle cliënten ontvangen in de week van 25 juli, bij de toezending van de inkomstenverklaring, een informatiebrief over het vervallen van de termijn van orde. Heeft u vragen over dit besluit, dan kunt u op werkdagen tussen 09.00 en 12.00 uur bellen met de afdeling Werk en Inkomen, telefoon (0223) 671111.