Utrecht , 21 juli 2005
Capgemini publiceert onderzoek Transport Software 2005
---
Capgemini publiceert het Transport Software 2005 marktoverzicht. Dit
onderzoek is een update van het in 2003 uitgevoerde onderzoek naar de
markt van transport software in Nederland. De editie van dit jaar
bevat daarnaast een bredere Europese scope. Het rapport geeft een
overzicht van de belangrijkste spelers in de markt, hun grootste
uitdagingen, de ontwikkelingen in de afgelopen drie jaar en de te
verwachte trends. Tevens wordt een analyse gegeven van de transport
software functionaliteiten waarmee de leveranciers zich van elkaar
onderscheiden.
Het onderzoek is uitgevoerd onder negenendertig software leveranciers,
waarmee nagenoeg de hele markt in Europa wordt gedekt.
Lokale spelers moeten globaal gaan denken
Een meerderheid van de deelnemende transport software leveranciers
(65%) gaf aan dat meer dan 50% van hun software implementaties heeft
plaatsgevonden in hun eigen lokale markt. Een beperkt aantal
leveranciers wordt als grote speler op verschillende markten gezien:
SAP, G-Log, Manhatten Associates en Manugistics worden het vaakst
genoemd door andere globale leveranciers. Capgemini concludeert dat de
markt voor transport software lokaal georiënteerd is, terwijl grote
logistiek dienstverleners en verladers juist behoefte hebben aan
softwareleveranciers die globaal vertegenwoordigd zijn. Leveranciers
die in staat zijn internationale support te leveren, zullen in staat
zijn hun marktaandeel te vergroten.
Door fusies en overnames binnen de logistieke dienstverlening ontstaan
Europese en globaal opererende logistieke dienstverleners (logistic
service providers ofwel LSP's). Zij hebben een sterke behoefte aan
integratie van de systemen die ze gebruiken. Softwareleveranciers
moeten groeien om hun klanten een schaalbare, kwalitatief hoogwaardige
service te kunnen bieden.
In-huis ontwikkeling versus standaard producten
Interne softwareontwikkeling door logistieke dienstverleners blijft
één van de belangrijkste "concurrenten" van de transport
softwareleveranciers. Leveranciers zien dat hun potentiële klanten een
"make-or-buy" beslissing maken. De juiste wijze van reageren is het
leveren van flexibele oplossingen, die aangepast kunnen worden aan de
klantwensen, bijvoorbeeld gebaseerd op softwarecomponenten.
Klanten in de keten (producenten, handelaren en retailers) uit de
sectoren Industrial Products, Chemie en Voedingsmiddelen hebben veelal
behoefte aan standaard producten vanaf het schap. Dit soort
ondernemingen gebruikt vaak al ERP-systemen en zijn daardoor gewend
gestandaardiseerde software te gebruiken, met weinig tot geen
klantspecifieke aanpassingen.
Draadloze communicatie en functionaliteit zijn de belangrijkste trends
De belangrijkste trends in transport software zijn het gebruik van
onboard computers en mobiele/draadloze applicaties. Dit geeft aan dat
'mobility' een belangrijke driver blijft in de markt voor transport
software. Mobiele applicaties maken het voor de chauffeurs mogelijk om
te communiceren met hun hoofdkantoor. Dit zal leiden tot een meer
"real time" en daardoor meer efficiënte planning.
Meer informatie:
Capgemini, Nanne van Nunen, woordvoerder
Telefoon: 030 689 69 13, Mobiel: 06 12 99 37 29
E-mail: nanne.van.nunen@capgemini.com
Het gehele onderzoek, inclusief een gedetailleerd
overzicht van de functionaliteiten van transportsoftware per
leveranciers, is op te vragen bij Marion Zaal.
---