Utrecht , 21 juli 2005
Capgemini publiceert onderzoek Transport Software 2005
---

Capgemini publiceert het Transport Software 2005 marktoverzicht. Dit onderzoek is een update van het in 2003 uitgevoerde onderzoek naar de markt van transport software in Nederland. De editie van dit jaar bevat daarnaast een bredere Europese scope. Het rapport geeft een overzicht van de belangrijkste spelers in de markt, hun grootste uitdagingen, de ontwikkelingen in de afgelopen drie jaar en de te verwachte trends. Tevens wordt een analyse gegeven van de transport software functionaliteiten waarmee de leveranciers zich van elkaar onderscheiden.

Het onderzoek is uitgevoerd onder negenendertig software leveranciers, waarmee nagenoeg de hele markt in Europa wordt gedekt.

Lokale spelers moeten globaal gaan denken
Een meerderheid van de deelnemende transport software leveranciers (65%) gaf aan dat meer dan 50% van hun software implementaties heeft plaatsgevonden in hun eigen lokale markt. Een beperkt aantal leveranciers wordt als grote speler op verschillende markten gezien: SAP, G-Log, Manhatten Associates en Manugistics worden het vaakst genoemd door andere globale leveranciers. Capgemini concludeert dat de markt voor transport software lokaal georiënteerd is, terwijl grote logistiek dienstverleners en verladers juist behoefte hebben aan softwareleveranciers die globaal vertegenwoordigd zijn. Leveranciers die in staat zijn internationale support te leveren, zullen in staat zijn hun marktaandeel te vergroten.

Door fusies en overnames binnen de logistieke dienstverlening ontstaan Europese en globaal opererende logistieke dienstverleners (logistic service providers ofwel LSP's). Zij hebben een sterke behoefte aan integratie van de systemen die ze gebruiken. Softwareleveranciers moeten groeien om hun klanten een schaalbare, kwalitatief hoogwaardige service te kunnen bieden.

In-huis ontwikkeling versus standaard producten Interne softwareontwikkeling door logistieke dienstverleners blijft één van de belangrijkste "concurrenten" van de transport softwareleveranciers. Leveranciers zien dat hun potentiële klanten een "make-or-buy" beslissing maken. De juiste wijze van reageren is het leveren van flexibele oplossingen, die aangepast kunnen worden aan de klantwensen, bijvoorbeeld gebaseerd op softwarecomponenten.

Klanten in de keten (producenten, handelaren en retailers) uit de sectoren Industrial Products, Chemie en Voedingsmiddelen hebben veelal behoefte aan standaard producten vanaf het schap. Dit soort ondernemingen gebruikt vaak al ERP-systemen en zijn daardoor gewend gestandaardiseerde software te gebruiken, met weinig tot geen klantspecifieke aanpassingen.

Draadloze communicatie en functionaliteit zijn de belangrijkste trends De belangrijkste trends in transport software zijn het gebruik van onboard computers en mobiele/draadloze applicaties. Dit geeft aan dat 'mobility' een belangrijke driver blijft in de markt voor transport software. Mobiele applicaties maken het voor de chauffeurs mogelijk om te communiceren met hun hoofdkantoor. Dit zal leiden tot een meer "real time" en daardoor meer efficiënte planning.

Meer informatie:

Capgemini, Nanne van Nunen, woordvoerder
Telefoon: 030 689 69 13, Mobiel: 06 12 99 37 29 E-mail: nanne.van.nunen@capgemini.com

Het gehele onderzoek, inclusief een gedetailleerd overzicht van de functionaliteiten van transportsoftware per leveranciers, is op te vragen bij Marion Zaal.


---