FNP FNP
Vragen FNP over betaalbaar wonen in historische gebouwen
Bron: Gemeente Leeuwarden (26-07-2005)
Aan het college van burgemeester en wethouders van Leeuwarden
Leeuwarden, 25 juli 2005
Betreft: vragen op grond van artikel 41, lid 1 van het regelement van
orde over het stimuleren van betaalbaar wonen in oude en/of
historische gebouwen
Geacht College,
Zoals u weet is er een ontwikkeling gaande waarbij er meer studenten
naar de stad Leeuwarden trekken waardoor er een grote vraag is naar
kamers, studentenflats en goedkope woningen. Natuurlijk speelt de
sloop van flats in de stadsvernieuwingswijken daar ook een grote rol
in. Het verbaast ons dan ook dat het college bijvoorbeeld nog altijd
de A. Westlandflat in 2007 of 2008 wil slopen. Er ontstaan zo
langzamerhand enorme wachttijden van meer dan twee jaar voor goedkope
wooneenheden. Tegelijk zien we op dit moment een grote leegstand in
niet-woongebouwen, vaak wat oudere school-, kantoor- of andere
utiliteitspanden die voor het vroegere doel niet helemaal meer
voldoen. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld het vroegere
PTT-expeditieknooppunt aan de Snekertrekweg en het oude
kantongerechtsgebouw. Vraag is daarom wat er gedaan kan worden om
vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Om zo te bereiken dat één van
de hoofddoelen van het programma Wonen uit de programmabegroting `Een
goed woonmilieu voor specifieke doelgroepen van het beleid, in het
bijzonder lage inkomensgroepen, studenten en ouderen' wordt gehaald.
Met daardoor een bijdrage aan het effect `verdichting woningvoorraad
stedelijk gebied'.
De FNP-fractie heeft enige werkbezoeken gebracht aan een aantal
makelaars die veel mogelijkheden zien om tot een zogenaamde win-win
situatie te komen voor zowel het (betaalbaar) wonen, het behouden van
oude en/of historische (monumentale) gebouwen in de (binnen-)stad als
het verhogen van de sociale veiligheid en leefbaarheid in de
binnenstad door het wonen te stimuleren. Men wil graag actie
ondernemen echter men stuit op een aantal procedurele belemmeringen.
Vaak worden genoemd lange ambtelijke voorbereidingstrajecten en de
artikel 19 WRO-procedures die voor veel oponthoud zorgen indien men
plannen heeft om bijvoorbeeld een mooi waardevol cultuurhistorisch
kantoorpand wil ombouwen tot een studentencomplex. Het college noemt
zelf in de nota `Aangepast uitvoeringsprogramma ISV-I Wonen boven
Winkels c.q. Woonkwaliteit Binnenstad' de economische tegenspoed sinds
2000, ons is echter ter ore gekomen dat met name de factor
`bureaucratie' een veel belangrijkere rol speelt. Wanneer Leeuwarder
ontwikkelaars met hart voor de stad een leegstaand pand willen
verbouwen tot woonpand en informeren naar de mogelijkheden, keert men
vanwege de lange procedures vaak op zijn schreden terug.
Dat het ook anders kan, bewijst de gemeente Leidschendam-Voorburg (zie
bijlage). Men is een pilot begonnen om de procedures in te korten. Het
gaat daarbij dan wel om artikel 19, lid-3 procedures (kleinere
bouwplannen), maar waarom zou zoiets ook niet bekeken kunnen worden
voor de grotere bouwplannen. Bijvoorbeeld via een overkoepelend
bestemmingsplan voor oude kantoorpanden (vooruitlopend op landelijke
wetgeving) of via een verkorte vesrie van de lid-1 procedures.
Daarnaast ziet men ook de informatievoorziening als een verbeterpunt.
Op de website www.leeuwarden.nl zouden, net zoals op www.deventer.nl
ook alle subsidieregelingen voor monumenten, wonen boven winkels en
andere regelingen, plus digitale aanvraagformulieren moeten staan,
inclusief een volledige lijst van Leeuwarder makelaars en verhuurders
(met adressen) en niet een selectie daarvan.
Vragen:
1. Welke (gemeentelijke) mogelijkheden en instrumenten (inclusief
procedures) ziet het college om vroegere bedrijfsgebouwen, scholen
en niet-woongebouwen die hun eerdere functie hebben verloren
gemakkelijker en sneller te laten ombouwen naar studentenflats,
goedkope woningen etc. Bent u bereid om deze mogelijkheden voor te
leggen aan de gemeenteraad?
2. Wat is er tot nu toe gedaan om één van de accenten van het
begrotingsjaar 2005, namelijk specifieke aandacht voor
studentenhuisvesting door ombouw van bestaande panden?
3. Uit contacten met makelaars en ontwikkelcollectieven blijkt dat
men zich belemmert voelt om leegstaande niet-woongebouwen om te
bouwen tot studentenflats of goedkope woningen vanwege relatief
lange artikel 19 WRO-procedures. Ziet u mogelijkheden om, binnen
de wettelijke mogelijkheden en met behoud van democratische
regels, de interne procedure voor het afhandelen van deze
initiatieven te versnellen, eventueel in de vorm van een
experiment? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wilt u een voorstel voor
verkorte procedures aan de gemeenteraad voorleggen?
4. Bent u bereid om op de gemeentelijke website alle
subsidieregelingen voor het wonen, restaureren en behouden van
monumenten en andere woonsubsidieregelingen (bijvoorbeeld wonen
boven winkels), digitale aanvraagformulieren en een zo volledig
mogelijke lijst van Leeuwarder makelaars en verhuurders te
plaatsen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wilt u dit bijvoorbeeld
volgens het stramien van www.deventer.nl realiseren?
Wij gaan er van uit dat het college deze vragen binnen de
gebruikelijke termijn van 30 dagen schriftelijk beantwoord.
Met vriendelijke groet,
Sybren Posthumus,
FNP-fractie.
Gemeente Leeuwarden