IP/05/1013
Brussel, 27 juli 2005
Verbod op tabaksreclame wordt op 31 juli van kracht
Het verheugt Markos Kyprianou, Europees Commissaris voor Gezondheid en
consumentenbescherming, dat de communautaire richtlijn inzake
tabaksreclame op 31 juli van kracht wordt. De richtlijn is in 2003
door het Europees Parlement en de Raad vastgesteld (zie: IP/02/1788)
en verbiedt tabaksreclame in de pers en op radio en internet, alsook
tabakssponsoring van grensoverschrijdende culturele en
sportevenementen. Hoewel de meeste EU-lidstaten de nodige wetgeving
hebben goedgekeurd, of daartoe goed op weg zijn, is het niet zeker dat
alle lidstaten dat tegen 31 juli zullen doen. Daarnaast heeft de
Europese Commissie ook een verslag over de uitvoering van de richtlijn
inzake tabaksproducten goedgekeurd.
Commissaris Kyprianou verklaarde in verband met de uitvoering van de
richtlijn inzake tabaksreclame: "Tabaksreclame verbieden is één van de
doeltreffendste manieren om het roken terug te dringen. Deze richtlijn
zal levens redden en tot gevolg hebben dat minder Europeanen lijden
aan ziekten die met roken verband houden."
Volgens een studie van de Wereldbank kan een reclameverbod het
aantal rokers met 7 % doen dalen. Een van de doelstellingen van de
WHO-kaderovereenkomst voor de bestrijding van tabaksgebruik, waarvan
de EU de ratificatie onlangs heeft voltooid (zie MEX/05/0630), is een
wereldwijd verbod op tabaksreclame, -promotie en -sponsoring. In de EU
sterven jaarlijks ongeveer 650 000 mensen aan ziekten die met roken
verband houden. Zelfs een lichte daling van het aantal rokers kan dus
duizenden levens redden.
De richtlijn inzake tabaksreclame van 2003 geldt uitsluitend voor
grensoverschrijdende reclame en sponsoring. Reclame in bioscopen, op
reclameborden of via merchandising (bv. asbakken of parasols) valt dus
niet onder deze richtlijn, en evenmin tabakssponsoring van zuiver
locale evenementen met deelnemers uit slechts één lidstaat.
Tabaksreclame op tv is in de EU sinds het begin van de jaren '90
verboden en valt onder de richtlijn "televisie zonder grenzen".
De richtlijn van 2003 kon worden vastgesteld doordat de EU bevoegd is
om de interne markt te reguleren. In de jaren '90 begonnen de
uiteenlopende nationale regelgevingen inzake tabaksreclame en
-sponsoring een belemmering te vormen voor het vrije verkeer tussen de
lidstaten van producten en diensten die drager waren van dergelijke
reclame of sponsoring. In 1998 heeft de EU gepoogd dit probleem op te
lossen door een richtlijn goed te keuren waarbij alle vormen van
tabaksreclame en -sponsoring werden verboden.
Die richtlijn is in 2001 nietig verklaard door het Europees Hof van
Justitie, dat oordeelde dat een totaal verbod de bevoegdheden van de
EU te buiten ging. Het Hof oordeelde echter wel dat de EU op wettige
wijze een beperkter verbod op tabaksreclame en -sponsoring kon
invoeren. De richtlijn van 2003 houdt zich strikt aan de beperkingen
van het arrest van het Hof van 2001.
Verslag over de uitvoering van de richtlijn inzake tabaksproducten
In het verslag over de uitvoering van de richtlijn inzake
tabaksproducten wordt vastgesteld dat de bepalingen inzake
gezondheidswaarschuwingen en maximumgehaltes aan teer, nicotine en
koolmonoxide worden nageleefd. De overheden hebben echter een zeer
onvolledig beeld van de ingrediënten die in sigaretten worden
gebruikt, hun functie en de gevolgen ervan voor de gezondheid van de
consumenten. Dat komt hoofdzakelijk doordat de tabaksfabrikanten
onvolledige informatie verstrekken. In het najaar komt er een
raadpleging over de manier waarop de bekendmakingsregels voor
additieven doeltreffender kunnen worden gemaakt.
Zie ook MEMO/05/274
---
World Bank Report on the Economics of Tobacco Control, 1999
European Union