Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

31-7-2005; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Duitsland, circuit Sachsenring

BALENDE JAKUB SMRZ (16E) GRIJPT 0,06 SECONDE NAAST WK-PUNT

VALPARTIJ VOOR RAYMOND SCHOUTEN NA PERFECTE START

Het hele Molenaar Honda team was al aan het 'rekenen' geslagen, want het zag er naar uit dat Jakub Smrz na twee Not Finishers (Mugello en Barcelona) en 3x een 16e plaats (Le Mans, Assen en Donington Park) weer in de punten zou rijden. De 21-jarige Tsjech reed een prima race, vocht zich van de 22e positie na één ronde naar de 14e plaats in de voorlaatste ronde terug, en had dus zicht en misschien wel recht op de twee daarbij horende WK-punten. Maar in de slotronde kwamen Cardenas en Jenkner hem nog voorbij, waarmee "Kuba"voor de 4e keer op rij net naast de WK-punten greep. Dit keer scheelde het slechts zeshonderdste van een seconde. Teammaat Raymond Schouten wierp alle schroom van zich af wat betreft zijn lef en doorzettingsvermogen in de eerste ronde. Ray maakte een hele goede start, won in de eerste ronde maar liefst 10 plaatsen, maar ervoer al direct aan het begin van de race dat zijn achterband problemen op leverde. "Mijn start was super en in de eerste bocht prikte ik hem er goed tussen. Ik had enorm veel plaatsen gewonnen, maar al bij het ingaan van de 2e ronde raakte ik mijn machine bijna helemaal kwijt. We hebben voor de arde compound moeten kiezen, omdat de zachtere versie het niet de hele race vol zou houden. Maar deze band gaf me geen fijn gevoel. Mijn machine maakte een fikse stap zijwaarts en ik kwam naast de baan en moest door het grind. Toen ik met de schrik in de benen weer de baan op kwam, reed ik inmiddels achteraan het veld. Ik reed alweer snel naar de groep met landgenoot Hugo van den Berg toe, maar iedere keer als ik wat extra aanzette, dan reageerde de achterkant van mijn machine daar op met een 'uitstapje' waardoor ik weer veel terrein moest prijsgeven. Het was me eer te na om als rode lantaarndrager over de meet te komen en ik vocht door. Halverwege de race maakte mijn machine weer een zijwaartse beweging waardoor ik aan de rand van de baan kwam te rijden en voor de daarachter liggende bocht iets harder in de remmen moest. Toen brak bij dat aanremmen mijn voorwiel onder me weg. Balen, want nu -in tegenstelling tot eerdere GP's- mijn eerste ronde zo goed was en ik als snel bij de top 20 zat, wilde de vering en band niet wat ik voor ogen had. Ik ben blij dat we morgen en dinsdag twee volle dagen kunnen testen in het Tsjechische Brno, waar we op 28 augustus de volgende GP rijden. Met die extra trainingstijd moeten we het ons al enkele GP's achtervolgende probleem van verin g en afstelling van het rijwielgedeelte onder de knie kunnen krijgen. En daarbij is het goed als je twee dagen kan testen op een GP-circuit, waar je even later de GP rijdt. Het was balen van de race en het resultaat, maar over de opening ben ik wel tevreden. Mixed feelings dus", besluit Schouten, die wel een dikke hand aan zijn val overhield, omdat die onder zijn clipon klem zat. Dr. Costa tapete zijn hand en schreef koeling met ijs voor.

Met een grote alles betekenende kreet "shit" kwam Jakub Smrz na de race als het ware 'stampvoetend' de pitbox binnenrijden. De teleurstelling bij de Tsjech in Nederlandse dienst was groot. Lange tijd (8 ronden) streed hij op een prachtige 14e plaats, goed voor 2 WK-punten, maar in de slotfase kwamen Steve Jenkner en Martin Cardenas, die de hele race in zijn kielzog hadden gezeten, hem nog voorbij. "Vanmorgen hadden we nog een klein probleempje. Mijn machine liep vast en daardoor kwam ik ten val. Niet te veel schade, maar je kan je een betere warm up bedenken. De race ging goed. Mijn start was deze keer niet belabberd slecht, zelfs veel beter dan in de vorige GP's waar ik toen direct op de startgrid al meters verloor. Ik verloor 3 plaatsen en kon prima volgen. Wel merkte ik dat het probleem dat het hele weekeinde al opspeelde nog niet was verholpen. Bij het uitaccelereren van bochten gleed mijn achterwiel veelvuldig en gevaarlijk weg. Langzaam aan kon ik wat meer 'pushen' en mezelf opwerken tot de 14e plaats. Er zaten vier man aan mijn staart, dat wist ik, maar die zouden er niet zomaar voorbij komen. Echter in de slotfase werd het tempo toch nog wat verder opgevoerd. Tot twee keer aan toe brak mijn achterkan weg en dat koste me ieder keer een plaats. Zo zakte ik van de 14e naar de 16e plek, alweer net buiten de punten. Balen, maar ja. We gaan nu twee dagen testen voor mijn thuis GP. Ik denk dat ik weet waar het probleem zit, en daar kunnen we maandag en dinsdag mooi achter komen. Na de korte zomerstop moet de tweede helft van het seizoen dan minder problemen en méér WK-punten kunnen opleveren. We zijn immers pas halverwege het seizoen", rekent Smrz.

Lucky Rossi

Valentino Rossi reed in zijn 150e GP-start toch nog onverwachts moeiteloos naar zijn 76e GP-overwinning toe. In een continue gevecht met Gibernau en Hayden, leek de Spanjaard de beste kaarten in handen te hebben. Terwijl iedereen bij het ingaan van de laatste ronde op een weergaloze 'move' van Rossi zat te wachten, ging Gibernau zelf in de fout. Bij het aanremmen van Curve Eins verremde de Spanjaard zich, schoot iets rechtdoor, waardoor Rossi moeitelos de laatste ronde als kopman wist te finishen en daarmee de 76 GP-overwinningen van racelegende Mike Hailwood wist te evenaren. Alleen Giacomo Agostini (122) en Angel Nieto (90) staan in de lijst van meest gewonnen GP's nog voor Rossi, maar die mannen (respectievelijk 15- en 13-voudig wereldkampioen) mochten toen nog in meerdere klassen aan de start verschijnen.

Uitslag 125cc klasse:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Afstand

1

Mika KALLIO

FIN

KTM Red Bull KTM GP125

29'46.795

147,9 kmu gem

2

Thomas LUTHI

SWI

HONDA Elit Grand Prix

29'46.929

0.134

3

Marco SIMONCELLI

ITA

APRILIA Nocable.it Race

29'47.083

0.288

4

Gabor TALMACSI

HUN

KTM Red Bull KTM GP125

29'47.276

0.481

5

Julian SIMON

SPA

KTM Red Bull KTM GP125

29'48.230

1.435

6

Lukas PESEK

CZE

DERBI Metis Racing Team

29'48.423

1.628

7

Fabrizio LAI

ITA

HONDA Kopron Racing World

30'01.834

15.039

8

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Nocable.it Race

30'02.051

15.256

9

Aleix ESPARGARO

SPA

HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays

30'02.100

15.305

10

Pablo NIETO

SPA

DERBI Caja Madrid - Derbi Racing

30'02.319

15.524

11

Manuel POGGIALI

RSM

GILERA Metis Racing Team

30'02.372

15.577

12

Michael RANSEDER

AUT

KTM Red Bull ADAC KTM Juniors

30'07.668

20.873

13

Lorenzo ZANETTI

ITA

APRILIA Skilled I.S.P.A. Racing Team

30'07.840

21.045

14

Sandro CORTESE

GER

HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda

30'07.981

21.186

15

Raffaele DE ROSA

ITA

APRILIA Matteoni Racing

30'12.138

25.343

16

Stefan BRADL

GER

KTM Red Bull ADAC KTM Juniors

30'13.056

26.261

17

Karel ABRAHAM

CZE

APRILIA AB Cardion Blauer USA

30'13.980

27.185

18

Dario GIUSEPPETTI

GER

APRILIA AB Cardion Blauer USA

30'17.933

31.138

19

Mateo TUNEZ

SPA

APRILIA MVA Master Aspar Team

30'19.597

32.802

20

Imre TOTH

HUN

APRILIA Team Toth

30'20.068

33.273

21

Patrick UNGER

GER

APRILIA Motorrad Unger Racing

30'21.213

34.418

22

Vincent BRAILLARD

SWI

APRILIA Team Toth

30'30.867

44.072

23

Manuel HERNANDEZ

SPA

APRILIA Totti Top Sport - NGS

30'35.162

48.367

24

Manuel MICKAN

GER

HONDA ADAC Sachsen Juniors

30'53.540

1'06.745

25

Hugo VAN DEN BERG

NED

APRILIA Varenhof Racing Team

30'53.652

1'06.857

26

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA MVA Aspar

30'42.641

2 laps

NF

Raymond SCHOUTEN

NED

HONDA Molenaar Racing

crash

11e ronde

125cc WK-stand na 9 van de 16 GP's:

1. Luthi, 119; 2. Kallio, 116; 3. Ta;lmacsi 113; 4. Simoncelli, 101; 5. Pasini, 100; 6. Simon, 91; 7. Lai, 88; 8. Poggiali, 64.

Uitslag 250cc race:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Afstand

1

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda 250

41'35.089

153,6 kmu gem

2

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA MS Aprilia Italia Corse

41'43.029

7.940

3

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA Telefonica Movistar Honda 250

41'46.260

11.171

4

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA Team Scot

41'46.435

11.346

5

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA Aprilia Aspar 250cc

41'46.533

11.444

6

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA Aprilia Aspar 250cc

41'52.625

17.536

7

Casey STONER

AUS

APRILIA Carrera Sunglasses - LCR

41'53.038

17.949

8

Hector BARBERA

SPA

HONDA Fortuna Honda

41'57.282

22.193

9

Yuki TAKAHASHI

JPN

HONDA Team Scot

42'17.377

42.288

10

Anthony WEST

AUS

KTM Red Bull KTM GP250

42'17.785

42.696

11

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab

42'26.372

51.283

12

Alex DEBON

SPA

HONDA Wurth Honda BQR

42'37.048

1'01.959

13

Dirk HEIDOLF

GER

HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda

42'38.349

1'03.260

14

Steve JENKNER

GER

APRILIA Nocable.it Race

42'48.437

1'13.348

15

Martin CARDENAS

COL

APRILIA Aprilia Germany

42'48.902

1'13.813

16

Jakub SMRZ

CZE

HONDA Arie Molenaar Racing

42'48.965

1'13.876

17

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA Matteoni Racing

42'49.240

1'14.151

18

Taro SEKIGUCHI

JPN

APRILIA Campetella Racing

42'53.378

1'18.289

19

Alvaro MOLINA

SPA

APRILIA Andalucia Mas Racing

41'56.887

1 lap

20

Radomil ROUS

CZE

HONDA Wurth Honda BQR

42'05.390

1 lap

21

Andreas MARTENSSON

SWE

YAMAHA Team Kurz Prista Oil

42'32.853

1 lap

22

Nicklas CAJBACK

SWE

YAMAHA Team Kurz Prista Oil

43'06.208

1 lap

23

Thomas WALTER

GER

HONDA NRG Racing

41'36.555

2 laps

250cc WK-stand na 9 van de 16 GP's:

1. Pedrosa, 181; 2. Stoner, 131; 3. Dovizioso, 124; 4. Porto, 96; 5. De Puniet, 89; 6. De Angelis, 87; 7. Aoyama, 87; 21. Smrz, 6.

Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Afstand

1

Valentino ROSSI

ITA

Gauloises Yamaha Team

35'04.434

157,0 kmu gem

2

Sete GIBERNAU

SPA

Movistar Honda MotoGP

35'05.119

0.685

3

Nicky HAYDEN

USA

Repsol Honda Team

35'05.319

0.885

4

Max BIAGGI

ITA

Repsol Honda Team

35'06.799

2.365

5

Alex BARROS

BRA

Camel Honda

35'07.289

2.855

6

Shinya NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team

35'08.991

4.557

7

Marco MELANDRI

ITA

Movistar Honda MotoGP

35'16.703

12.269

8

Colin EDWARDS

USA

Gauloises Yamaha Team

35'19.283

14.849

9

Loris CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team

35'27.923

23.489

10

Makoto TAMADA

JPN

Konica Minolta Honda

35'32.263

27.829

11

Kenny ROBERTS

USA

Team Suzuki MotoGP

35'46.533

42.099

12

Toni ELIAS

SPA

Fortuna Yamaha Team

35'51.738

47.304

13

Ruben XAUS

SPA

Fortuna Yamaha Team

36'04.609

1'00.175

14

Roberto ROLFO

ITA

Team D'Antin Pramac

36'12.148

1'07.714

15

Franco BATTAINI

ITA

Blata WCM

35'21.155

1 lap

MotoGP WK-stand na 10 van de 17 GP's:

1. Rossi, 236; 2. Melandri, 116; 3. Gibernau, 115; 4. Edwards, 114; 5. Biagi, 113; 6. Barros, 101; 7. Hayden, 101; 20. J. vd Goorbergh, 12.

************