Ingezonden persbericht

DUBBEL PODIUM TOM CORONEL IN HECTISCH WTCC-WEEKEND OP SPA

De 6e ronde van het FIA World Touringcar Championship 2005 (WTCC) vond plaats in het weekend van de '24 uur van Spa-Francorchamps'. Dat verklaarde ook dat beide races op zaterdag werden verreden. Met bijna 7 kilometer race-asfalt, uitdagende bochten en vele hoogteverschillen behoort dit circuit in de Belgische Ardennen tot het meest favoriete van vele coureurs. Zo ook voor Tom Coronel, in het WTCC uitkomend voor SEAT Team Holland in één van Toledo's Cupra van GR-Asia. Naast een 14e startpositie, pakte hij na de eerste race de volle winst in de Independents Trophy en eindigde derde algemeen tijdens zijn tweede optreden op Spa. Daarmee heeft de Nederlander zijn achterstand op koploper Marc Hennerici in 'The Michelin Independents Trophy' op slag verkleint tot 8 punten.

Tom Coronel kende dus een fantastisch weekend. "Dat was ook belangrijk", opende De SEAT Team Holland coureur zijn verhaal. "Hier begint het tweede deel van het seizoen en zowel in de klassering als met de rondetijden blijken wij er helemaal bij te zitten. Voorafgaand aan dit weekend op Spa hebben wij met Henk Thuis van schokdemperfabrikant Intrax uitgebreid op Zandvoort getest. De wegligging moest gewoon verder verbeterd worden. Ten opzichte van de fabrieksrijders bleven mijn wielen niet lang genoeg op de weg. Door die tests hebben wij dat probleem kunnen traceren en later door de montage van Intrax-dempers ook op kunnen lossen. Verder merk je als coureur ook dat een team nog gemotiveerder is, wanneer er goede prestaties zijn. In de kwalificatie klopte alles. Ik was op het juiste moment op de baan. Kon de juiste slipstream pakken en klasseerde mij daarmee als beste Privateer op de startgrid. De warm-up gaf een gelijk beeld te zien. De baan was half nat/ half droog en ik besloot te rijden op slicks. Een keus die mij later, tijdens de tweede race, alleen maar verder hielp."

Vertrekkend vanaf een 14e startpositie kende Tom Coronel een fantastische start. "Het ging helemaal super, want ik lag tot mijn eigen verbazing al snel op een achtste plaats. Die goede positie was een mix van aan de goede kant zitten en door niemand aangetikt worden. Ik wist dat ik die positie niet al te lang zou kunnen vasthouden, omdat na de Safety Car situatie de eerste fabrieksrijders zich aan mijn achterbumper zouden melden. Ik ben voor mijn eigen punten in mijn eigen kampioenschap gegaan. Daar ging ik in deze race royaal aan de leiding en dat heb ik tot en met de finish kunnen vasthouden", verklaarde de SEAT-Holland coureur zijn plek op het zegepodium naast overall racewinnaar Dirk Müller, Andy Prilaulx en Jorg Müller.

De tweede race kende een hectisch verloop, waarin de nodige auto's fors beschadigd raakten. Tom Coronel: "Er gebeurde genoeg, maar ik bleef buiten de schade en andere ellende. Op de half natte-droge baan had voor ik voor slicks gekozen en dat pakte uiteindelijk goed uit. Derde algemeen, op het podium naast overall winnaar Giovanardi en voor vele andere grote namen. Desondanks tweede bij de Privateers, omdat Stefano D'Aste deze race als tweede algemeen eindigde. Maar ik denk dat ik dik tevreden mag zijn met de grote puntenwinst waardoor de achterstand op de nummer in de Privateerstrijd is teruggebracht tot 8 punten. En met nog 8 races te gaan komt die titel duidelijk in beeld", besluit de Nederlandse Seat-coureur.

Na Spa-Francorchamps doet het WTCC in het weekend van 28 augustus het circuit Oschersleben in Duitsland aan. Ook dan wordt Tom Coronel gesteund door: SEAT-Pon Car, BBS, McGregor, Flexx-Online en Splitfire Sparkplugs.

Huizen, 31 juli 2005