PERSBERICHT - 2005-08-03

Nieuwe Pythontrein met nieuw uiterlijk en nieuwe beleving

Efteling vernieuwt bekendste achtbaan Nederland

Vanaf vandaag, woensdag 3 augustus, rijdt in Nederlands bekendste achtbaan Python een nieuwe trein. Behalve een nieuw uiterlijk, heeft de Python-trein ook nieuwe stoelen gekregen waardoor de gast een ritje als een nieuwe beleving zal ervaren. De vernieuwing is ingegeven door het feit dat de bijna 25-jarige Python een meer gethematiseerd uiterlijk moest krijgen.

Alle nieuwe attracties dienen qua beleving en uiterlijk in het thema van het desbetreffende Efteling-rijk te passen. De capaciteit van de nieuwe Python blijft 28 personen per trein en de lengte-eis van de bezoeker blijft 1.20 meter.

Eigen ontwerp
Vanaf vandaag kan de bezoeker de nieuwe Python beleven. De trein heeft een geheel nieuw uiterlijk gekregen; hij ziet eruit als een heuse python met slangenkop en staart. Het ontwerp is van de hand van de Efteling en past perfect in de thematiek van het Ruigrijk. Maar naast een nieuw uiterlijk, heeft de Python een nieuwe zitting gekregen. Doordat de stoelen meer óp het voertuig zitten dan erin, zal men een ritje in deze Python als een nieuwe beleving ervaren. De baan is ongewijzigd gebleven, waardoor de snelheid en duur van de rit hetzelfde zijn.

Officiële opening
Omdat de Efteling zich nu in haar hoogseizoenperiode bevindt, wilde zij zo snel mogelijk de nieuwe trein plaatsen. De tweede trein volgt binnen enkele dagen. De officiële opening zal half augustus plaatsvinden.

1981: Python grootste achtbaan Europa
De Python is in 1981 aan het toenmalige attractiepark toegevoegd. De stalen rollercoaster van de Efteling was destijds met zijn 30 meter hoogte, 628 meter lange baan, 2 loopings en 2 kurkentrekkers de eerste stalen en grootste achtbaan van Europa. De topsnelheid van de Python is 85 km per uur en een ritje duurt 2 minuten. Met de aanschaf van de Python was in 1981 zo´n 10 miljoen gulden (4,45 miljoen euro) gemoeid.

Noot voor de redactie (