Ingezonden persbericht

Brancheorganisatie NLCW lanceert reddingplan computerwinkels

ZEIST, 20050804 -- Compensatie PC-Priveregeling Veel computerwinkels hebben in hun bedrijfsvoering rekening gehouden met het bestaan van de PC-Priveregeling. De NLCW heeft inmiddels haar juridisch adviseur mr. R.S. Schouten van Schouten - Advocaten uit Zeist de opdracht gegeven een onderzoek te starten naar de mogelijkheden om samen met de overheid te komen tot een compensatieregeling voor computerwinkels. Hiermee zou de geleden schade door computerwinkels gecompenseerd kunnen worden die ontstaan is door het noodgedwongen aanpassen van hun bedrijfsvoering na het abrupt afschaffen van de PC-Priveregeling door de overheid.


Tevens zal de NLCW in de loop van dit jaar met de fiscus in gesprek gaan om tot een speciale regeling voor computerwinkels en de afschrijving van hun voorraden te komen. Het is de wens van de NLCW dat de fiscus in de toekomst meer rekening gaat houden met de snelle waardevermindering van de aanwezige voorraden bij computerwinkels.

Keurmerk
Samen met de HCC en een onafhankelijk auditbureau heeft de NLCW een branche-keurmerk ontwikkeld die de betere winkels gaat onderscheiden. Aan het keurmerk is een geschillencommissie gekoppeld. Hierdoor ontstaat extra zekerheid voor de consument met betrekking tot klachtafhandeling en garantie. Iets wat ondeskundige partijen zoals supermarkten en webshops niet kunnen bieden aangezien zij geen aanspraak kunnen maken op het keurmerk. Computerwinkels die voor hun klanten meer tijd nemen bij de voorlichting en een goede service verlenen blijken het aanzienlijk beter te doen dan de rest van de markt. De NLCW heeft hierop de overtuiging gebaseerd dat de consument bereid is om iets meer te betalen dan bij een ondeskundige partij mits de extra zekerheid en service duidelijk naar voren komt. Het keurmerk levert hier vanaf september een voor de consument zichtbare bijdrage aan.


Promotie
De NLCW lanceert vanaf september een promotiecampagne om de computerwinkels in Nederland weer stevig in het zadel te helpen. Deze campagne voor de computerwinkels in Nederland wordt gesteund door de grote spelers in de markt waaronder partijen zoals HP, Microsoft, Logitech, AMD en vele andere die waarde hechten aan het voortbestaan van de computerwinkels in Nederland. Vooral hechten deze fabrikanten waarde aan de kennis over hun producten die in de meeste computerwinkels aanwezig is. In november zal de NLCW een consumentenportal lanceren. Hier kunnen consumenten online een betrouwbare computerwinkel in de buurt vinden. Deze portal wordt gedragen door de grote fabrikanten uit de branche en zij zullen hier ruimschoots aandacht aan gaan besteden. Er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een TV-Programma in samenwerking met Endemol. Dit programma moet zorgen dat de computerwinkels van Nederland weer positief onder de aandacht komen bij de consument. Het bestuur van de NLCW denkt dat de eerste effecten van deze campagne merkbaar zullen worden in het eerste kwartaal van 2006.


Nieuwe diensten en producten
De computerwinkels in Nederland zullen in de toekomst hun vakkennis steeds vaker gaan inzetten bij de verkoop van producten die computers en software bevatten. Hierbij valt te denken aan televisietoestellen gekoppeld aan het internet, telefoons maar ook de nieuwe generatie huishoudelijke apparatuur die aangestuurd gaat worden door computers.



NLCW