Nieuwsbrief 27 juli 2005

Nieuwe containertreinen van en naar Amsterdam

Vanaf 5 augustus gaat Railion containertreinen rijden van en naar de Ceres terminal in Amsterdam. Deze treinen, die in opdracht van Optimodal rijden, zullen voorlopig een verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam onderhouden. In de Rotterdamse Waalhaven wordt de lading gecombineerd met bestaande internationale shuttles. Bij voldoende ladingaanbod zullen later ook internationale shuttletreinen rechtstreeks vanaf Amsterdam worden ingelegd.

Op 5 augustus komt het eerste schip van de Grand Alliance met lading uit het verre oosten aan op de Amsterdamse Ceres terminal. Daarna volgen iedere twee weken schepen met een capaciteit van ca. 5.000 TEU. De verwachting is dat de Grand Alliance, een samenwerkingsverband van vijf grote rederijen, vanaf het najaar een wekelijkse dienst op Amsterdam gaat varen.

Optimodal en Railion willen zo snel mogelijk dagelijkse containertreinen tussen Rotterdam en Amsterdam gaan rijden om daarmee de markt een aantrekkelijk aanbod te kunnen doen. Naast de maritieme lading van de zeeschepen mikken de railoperators ook op continentale lading van en naar de regio Amsterdam/IJmond.

Railion vereenvoudigt douaneaangifte verder

De douaneaangifte voor goederen, die per spoor met vrachtbrief als douanevervoersdocument worden aangevoerd uit niet-EU landen, is recentelijk geautomatiseerd. Voor vertrekgoederen was dit al langer zo geregeld. De automatisering van deze douaneverplichtingen bij aankomst betekent voor spoorklanten veel tijdbesparing. Ook voor de douane is de controleprocedure hierdoor gemakkelijker geworden.

Railion Nederland N.V. is Nederlands grootste railtransportbedrijf en behoort tot de Stinnes groep.