Gemeente Waalwijk Waalwijk start vanaf 5 augustus 2005 met 24 uur bereikbaarheidsdienst voor milieuklachten

Inwoners van Waalwijk kunnen vanaf 5 augustus 24 uur per dag en 7 dagen in de week hun milieuklachten melden. Dit kan zoals nu al het geval is tijdens kantooruren (8.00 16.30 uur) bij het cluster Milieuzaken van de gemeente Waalwijk. Wat er veranderd is, is dat buiten kantooruren de klachten in de toekomst worden opgepakt door de RMD (Regionale Milieudienst West-Brabant). Aanleiding voor het opstarten van deze dienst is het traject van de professionalisering van de handhaving. Een van de nog openstaande zaken in de professionalisering was de verplichte regeling voor een 24 uur bereikbaarheidsdienst voor milieuklachten. De gemeente Waalwijk voldoet nu ook aan deze eis.

Kostenbesparing
De uitbesteding buiten kantooruren levert voor de gemeente Waalwijk een aanzienlijke kostenbesparing op ten opzichte van het opzetten van een interne bereikbaarheidsdienst (door inzet van eigen medewerkers). De totale kosten van de uitbesteding worden ingeschat op 10.873 euro. De kosten van een eigen dienst zijn aanzienlijk hoger, vanwege o.a. de overwerkvergoeding en de aanschaf van materialen die de bereikbaarheid moeten garanderen. Alleen al op basis van het aantal uren is de gemeente al meer kwijt aan een interne dienst. Daarbij is nog geen rekening gehouden met het feit dat volgens het gemeentelijk agressieprotocol - buiten kantoortijd - twee medewerkers controles moeten uitvoeren. Ook zijn de organisatorische gevolgen van een interne dienst buiten kantooruren niet wenselijk.

Telefooncentrale
De telefooncentrale krijgt een algemeen nummer (0416 683 630). Het gaat hier om een gecombineerd nummer van de huidige servicelijn en de milieuklachtenlijn. Overdag dient men ook via het algemene nummer te bellen voor milieuklachten. Na het bellen van dit nummer krijgt men een 1 en een 2 keuze, waarbij 1 de milieuklachten zijn en 2, de overige meldingen en klachten over de openbare ruimte. Voor de inwoners van Waalwijk betekent dit dat er een nummer komt voor alle klachten en meldingen met betrekking tot de gemeente. Na het bellen van het nummer krijgt men een algemene welkomsttekst te horen met daarbij een duidelijke tekst voor de menukeuzes. Jaarlijks komen er ongeveer 120 milieuklachten binnen bij de gemeente Waalwijk. Bewoners kunnen vanaf 5 augustus gebruik gaan maken van de 24 uur bereikbaarheidsdienst.

Publicatie datum 04-08-2005