AutoRai

Print

Fiat Auto presenteert ontwikkelingsplan 2005-2008

(5-8-2005)
Tijdens een bijeenkomst met vertegenwoordigers van de overheid en de bonden op 3 augustus 2005, schetste Fiat CEO Sergio Marchionne een beeld van de huidige situatie van de Fiat Groep, toegespitst op de financiële situatie van Fiat Auto en het Development Plan voor de toekomst.
De turnaround van Fiat Auto blijft de hoogste prioriteit van het management houden. De resultaten over het tweede kwartaal laten zien dat alle onderdelen van de Fiat Groep hun financiële situatie verbeterd hebben. Op concern niveau werd de brutowinst verdubbeld tot ⬠360 miljoen, resulterend in een nettowinst van ⬠217 miljoen, een forse stijging vergeleken met het tweede kwartaal van 2004 toen een verlies van ⬠246 miljoen werd genoteerd. Fiat Auto heeft haar verliezen aanzienlijk verminderd, van ⬠238 miljoen in het tweede kwartaal van 2004 tot ⬠88 miljoen in dezelfde periode van 2005. ook is de omzet gestegen met 2.4% tot ⬠5.6 miljard.

Alle gestelde financiële doelen worden bevestigd: Fiat Groep behaalt een positief netto inkomen (incl. bijzondere baten) in 2005 en een nettowinst van ⬠700 miljoen in 2006. Voor Fiat Auto een reductie van de verliezen over geheel 2005 met circa ⬠500 miljoen, van een verlies van ⬠820 miljoen over geheel 2004, en een nettowinst van 2% à 4% in 2007.

Marchionne beschreef tevens het plan van Fiat Auto voor de periode 2005 â 2008, inclusief het geplande modelprogramma, de productie allocatie voor 2005 â 2006, het investeringsprogramma en de voorwaarden voor de realisatie hiervan.

Productiefaciliteiten
Marchionne bevestigde het streven van de Fiat Groep om geen enkele fabriek in Italië te sluiten en gaf de productieplanning voor elke fabriek in detail weer voor de periode 2005 â 2006. In deze planning is ook de overeenkomst begrepen welke recentelijk werd bereikt met de lokale autoriteiten van Piemonte. Deze moet nog bekrachtigd worden wanneer de relevante resoluties zijn aangenomen.

Mirafiori: productie van de Fiat Grande Punto, huidige Punto, MPVâs en de topmodellen binnen het leveringsprogramma.

Melfi: productie van de Fiat Grande Punto.

Cassino: productie van de Fiat Croma en Fiat Stilo, productie van toekomstige modellen in het middenklasse segment.

Pomigliano: productie van de Alfa 147, Alfa 159 (sedan en SW) en de Alfa GT.

Termini Imerese: productie van de Lancia Ypsilon.

Sevel: productie van de opvolger van de Ducato.

Elke beslissing over productie allocatie in de periode 2007 â 2008 zal worden genomen op basis van de volgende factoren: benutting van de capaciteit, concurrerend vermogen, deling van platforms, optimalisatie van investeringen in de fabrieken en efficiënte inzet van personeel.

Ook werd er aangekondigd dat productie van één van de modellen vanaf 2008 in Mirafiori plaats gaat vinden en dat de toekomstige Fiat stadsauto in het A-segment (â500â) in de Tychy fabriek te Polen gefabriceerd gaat worden.

Fiat Auto gaat ongeveer ⬠150 miljoen investeren in nieuwe lakstraten, welke voldoen aan de nieuwste emissie eisen. Deze investering heeft een verlaging van de totale productiecapaciteit tot gevolg, welke na verlaging zonder problemen aan de marktvraag kan voldoen.

Modelprogramma
De uitgebreide vernieuwing van het modelprogramma welke twee jaar geleden in gang is gezet, zal worden voortgezet in de periode 2005 â 2008. Het plan bestaat uit de introductie van 20 nieuwe modellen en de restyling van 23 bestaande modellen van Fiat, Alfa Romeo, Lancia en Fiat LCV. Voor het eerst werd er melding gemaakt van de toevoeging van maar liefst vijf nieuwe modellen aan het bestaande plan.

Investeringen
Om het herstel van Fiat Auto mogelijk te maken wordt er in de komende vier jaar ⬠10 miljard geïnvesteerd, ⬠4 miljard hiervan is gereserveerd voor R&D. De totale investeringen in de Fiat Groep voor deze periode bedragen ⬠18 miljard.

Fiat Powertrain Technologies
Het Development Plan van Fiat Auto loopt parallel aan het productontwikkelingplan van Fiat Powertrain Technologies, het nieuwe bedrijfsonderdeel welke de totale expertise van de Fiat Groep op het gebied van ontwerp en productie van motoren en transmissies samenvoegt.

Dit concept stelt Fiat Auto in staat om de aanwezige kennis en ervaring, opgedaan met de ontwikkeling van de Fire benzine- en MultiJet dieselmotoren, ten volle te benutten alsmede toe te passen in het onderzoek naar aandrijfsystemen met alternatieve brandstoffen.

Fiat Powertrain Technologies kondigde de ontwikkeling aan van een range nieuwe motoren: een Fire 1.4 16v Turbo benzinemotor (vanaf 2007, productie in de Termoli plant), een 1.6 viercilinder dieselmotor (vanaf 2007, productie in de Pratola Serra plant) en een 6-versnellings transmissie voor Fiat LCV voertuigen (vanaf 2006, productie in de Termoli plant).

Er wordt ook onderzoek verricht om een kleine twee- of drie-cilinder motor te ontwikkelen met een zeer lage uitstoot. Deze motor gaat gebruikmaken van de MultiAir technologie met elektronische klepbediening om verbruik en emissie te optimaliseren.

Sociaal vangnet
Fiat Groep bevestigde de noodzaak om tot organisatorische oplossingen te komen, welke de inzet van personeel en faciliteiten optimaliseren en de overhead-kosten verlagen. De onderbezetting van de productiecapaciteit wordt bestreden met tijdelijke ontslagen, waardoor ingrijpende maatregelen met een grote sociale impact vermeden worden.

Voorwaarden voor realisatie van het Development Plan De realisatie van het Development Plan mede afhankelijk van een aantal financiële en organisatorische factoren en de medewerking van bepaalde personen.

Vanuit het financiële perspectief, succes van het plan is afhankelijk van de mogelijkheid van Fiat Groep om de voorgestelde winstgevendheid te bereiken, om financiering en subsidies te krijgen voor onderzoek en innovatie en de voorgestelde programmaâs te realiseren.

Om werkelijk competitief te worden is het noodzakelijk organisatorische oplossingen te vinden welke het mogelijk maken om de kosten efficiency, flexibiliteit en productiviteit van de plants te verbeteren. Hiervoor is samenwerking met en ondersteuning van de bonden noodzakelijk.