Peilzender in auto prima, maar ook te duur

Trendbox bv

De Nederlandse automobilist is zeker niet tegen een peilzender in zijn auto. Met zo'n zender kan een gestolen auto immers sneller opgespoord worden. Men meent ook dat een peilzender preventief werkt tegen diefstal. De autobezitter is wel kritisch als het gaat om de privacy, en argwanend over een verplichte inbouw van een zender. Vooralsnog spreekt een voertuigvolgsysteem echter primair de eigenaren van duurdere auto's aan: de gemiddelde automobilist heeft er het aanschafbedrag niet voor over.

Eerder dit jaar verschenen in de media diverse berichten over de zin en de toekomst van peilzenders in auto's. Voertuigvolgsystemen bleken effectief bij de opsporing van gestolen auto's. Vanuit de verzekeraars zou dat aanleiding kunnen geven om peilzenders verplicht te stellen, of auto's met een dergelijk systeem korting te geven op de verzekeringspremie. Er werd zelfs gesteld dat mogelijk al binnen 5 jaar alle nieuwe auto's standaard met een peilzender uitgerust zouden zijn. Een en ander was voor Trendbox reden om het onderwerp voor te leggen aan de Nederlandse autobezitter en in een verkennend onderzoek te peilen wat hoe men denkt over peilzenders.

De belangrijkste uitkomsten
Nog geen 10% van de autobezitters is expliciet tegen een peilzender in de auto. Vier op de vijf gelooft dat er een preventieve werking van zo'n zender uit gaat. Een beperkte meerderheid verwacht dat het een gunstig effect zal hebben op de verzekeringspremie. Twee van de vijf autobezitters denkt dat een voertuigvolgsysteem de privacy in gevaar brengt. Hoe succesvol een peilzender als opsporingssysteem ook mag zijn, het inbouwen ervan zal vooralsnog niet op grote schaal gebeuren; slechts een kleine 10% heeft er het reële bedrag van 1000 euro voor over.

Onderzoekskader
Het onderwerp met betrekking tot peilzenders is opgenomen in de voorjaarsmeting van het onderzoek Focus on Cars van Trendbox. Er zijn in totaal n=1194 automobilisten ondervraagd. Focus on Cars is het semi continue automotive project van Trendbox, waarin sinds 1993 ruim 42.000 autobezitters inzicht hebben gegeven in onder andere hun autobezit, de autowens, de tevredenheid met de auto en het imago van merken en modellen.

Over Trendbox
Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox is te vinden op www.trendbox.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Trendbox
Tel.: 020 - 669 44 14

Richard Werkhoven
(Onderzoeksdirecteur)
richard.werkhoven@trendbox.nl

Of breng een bezoek aan onze website: www.trendbox.nl